Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 726 ggr
[kissime]
0

hur mycket fett?

En kanske dum fråga då alla verkar ha stenkoll på allt de stoppar i sig å vad de innhåller,men finns det nån viss mängd fett man måste få i sig?Tex 10 msk per dag eller liknande.

nu är jag ju givetvis ute efter en enklare metod än att räkna ut vad allt innehåller för det känns lite trist att göra det.Påminner alldeles för mycket om bantning å viktväktarna för det.

Å hur mycket ägg kan man proppa i sig per dag.Tycker att jag inte äter så mkt annat.

hur äter ni andra?

tacksam för svarGlad

andreas0
0

Dom flesta räknar väl inte, det är bara det att dom som räknar skriver mest. Glad

Nej, det finns ingen bestämd mängd fett på det sättet.

Men det är inte särskilt svårt ändå. Är det fett kött man äter så kan man äta det som det är, om det är magert kött så får man tillsätta fett på något sätt, t.ex. i form av en god fet grädd- eller bearnaise-sås (hemmagjorda, inte färdiga eller gjorda på pulver), en rejäl klick creme freiche, majonnäs, eller vad du nu tycker är gott. När du steker kött så stek i rikligt med smör (inte margarin, utan riktigt smör, den förpackningen det står smör på). Då hamnar du ungefär lagom. Det skadar inte att ta lite mer av något med fett i även om det är fett kött, så är du osäker på vad som är fett och vad som är magert är det bara att ta gräddsåsen eller vad du nu tar varje gång. Om inte annat så smakar det gott :)

Sedan lägger du till så mycket grönsaker du vill för den nivån du vill lägga dig på så hamnar du ungefär lagom om man kollar till siffrorna.

Ägg kan du äta så många du vill, du tröttnar nog på dom innan du äter "för många". Det är många här som äter 4-6 ägg om dagen, några enstaka till och med 10 om dagen.

Tänk på att alltid äta dig mätt, det är inte meningen att man ska gå hungrig.

soda
0

Hej!

Eftersom du byter ut den energi som skulle ha fått i dig via kolhydrater mot fett så krävs det en hel del fett för att inte hamna på svältkostnivå. Välj alltid det fetaste alternativet av matvaror som du köper. En typisk dag för mig (äter inte rött kött):

Frukost: Omelett på två ägg, en halv dl grädde, några skivor gräddost som jag steker i mycket smör. Ibland äter jag några matskedar 10%-ig yougurt med några hallon också. Kaffe med grädde.

Lunch: Fisk med någon cremefraiche-sås, eller Quorn-fileér i gräddsås med broccoli.

Middag: Ugnsstekt sojakorv med gräddost och blomkålsmos med smör och grädde.

Mellanmål: brieost eller hembakat LCHF-bröd (se mitt recept under brödrecept-fliken) med Bregott och ost.

Brukar komma upp i ca 150-200 g fett per dag på detta.

andreas0
0

Får väl lägga till en matsedel ungefär som jag äter också.

Frukost: Kokt eller stekt ägg, med något till. t.ex. bacon, ost, osv. Ibland rester från middagen dagen innan.

Lunch: Något kött, t.ex. stekt kotlett, köttgryta, biff stroganoff, pannbiff, osv. Ofta stekt lök till. Alltid någon fet sås till, oftast bara en skvätt grädde som får puttra i stekpannan med köttet i någon minut. Någon enstaka gång en grönsak, men inte ofta. Jag gör nästan alltid 2-4 portioner och lägger i kylskåpet för att ha vid senare luncher/middagar, så slipper jag laga mat varje dag. Jag har inget särskilt behov av variation som många verkar ha, jag har inget emot att äta samma måltid flera gånger i rad.

Middag: Se lunch.

Sent på kvällen: En stor bit ost och en halv gul eller röd paprika. Brukar inta detta i sängen tillsammans med en god bok innan jag somnar.

Jag äter rätt stora portioner.

Mervi
0

Jag räknar inte nyförtiden, har gjort det förr men efter lång tid på LCHF så vet jag på ett ungefär hur mycket jag skall äta.

Frukost: 2 ägg + stor klick smör, kaffe

Lunch och middag: äter ungefär som andreas O men mina portioner är nog mindre. tex en kycklingfile, 1 kottlett eller 2-3 köttfärsbiffar. Jag häller också lite grädde i stekpannan, jag är ingen såsätare så det räcker med 1-2 msk.

Jag äter mycket fisk.

Kvällen: ost ofta till kaffe.