2 x LCHF i Läkartidningen idag!!
En stor dag för LCHF-rörelsen i Sverige idag. Läkartidningen publicerar två debattartiklar som är mycket positiva till LCHF, och extremt kritiska till vissa professorer som kommer med dåligt underbyggd skrämselpropaganda mot fett.
Jag har skrivit om och länkar till artiklarna här:
Heja Doc och övriga! Käftsmäll var ordet… 

Bra artiklar.

Grattis Doc, mycket bra författat.
Jättebra artikel doc, bra motargument mot Claudes senaste. Artikeln skriven av dom andra var mycket bra den med.
LCHF blir mer och mer accepterat, snart finns det ingen som kan säga att fettsnålt är bättre än fettrikt och kolhydratsnålt längre.
Kommer att tänka på ett välkänt citat från Gandhi:
"First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win."
Vi är i tredje stadiet nu.
Kul artiklar! Är lite nyfiken på den tredje… Men för alla barn och vuxna på överviktsenheten så önskar jag faktiskt att de fick sparken.
Vad kul och tack Doc för att du tipsar oss…
Numer pensionär i Nynäshamn

#5 Den tredje verkar ha skjutits på till något kommande nummer. Bara bra tycker jag att sprida ut det lite!
Mycket bra!!!!! Jag basara myyyser när jag läser dessa artiklar!!!!! 
Ralf Sundberg talar i Göteborg när priset till dr Annika Dahlqvist och dr Jörgen Vesti Nielsen delas ut.
Gillar sådana artiklar! Ser framemot mer forskning och mer publicitet! Hoppas att du orkar fortsätta! Gillar liknelsen med gropen de står i! Som barn trodde jag att jag kunde gräva genom den skånska myllan och komma till Kina! Somliga lär sig tydligen inte! Inte ens vid hög ålder och fina titlar!
Två jättebra artiklar!
Det jag kan tycka är lite synd är att så stort fokus ligger på sjuka (javisst, det är ju LÄKARtidningen) när så mycket finns att vinna även för oss tillsynes "friska"!
Som frisk jag kan räkna upp ett gäng positiva fördelar som jag aldrig skulle kunna uppnått med kolhydratrik kost! Tror att om man ska vända sig till den stora massan behöver man tona ner att detta är en "medicinsk" kost.
Ta bara min underviktige far (en bra dag 55 kg på 175 cm!) som exempel. Han äter för 3 personer, dock inte lågfett-kost, utan att öka i vikt öht! Tror aldrig jag har sett en enda lätt-produkt i deras kylskåp. Men det är mycket bröd, pasta, potatis, ris, bönor mm. Han är öppen för nya förslag, men så som han får detta serverat idag, som en ren "viktminskningskost" blir det lite fel ur hans perspektiv.
Varför inte proklamera detta som ett nytt levnadssätt för ett sundare och enklare liv??? För livet BLIR lättare utan paltkoma, morgontrötthet och allmänt mer ork!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

#11 Orsaken att man inte kan rekommendera det för alla i Läkartidningen är såklart att de studier på det som är gjorda är på sjuka. Mest överviktiga och diabetiker.
Alltid ett första steg. Förr eller senare kommer väl fler och bättre studier på LCHF för alla möjliga saker, så får vi se vad de visar!
Förstår din poäng! Läkartidningen vänder sig till läkare som ska bota sjuka.
För att "hårddra" det lite då…Jag som "fullt frisk" är då fel ute att äta enl LCHF då det inte finns några studier av konsekvenser på friska?
Är inte ute efter att "spela dum" eller provocera! Författar bara mina funderingar i ämnet.
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Kommentarer till andras artiklar är också viktiga och vi uppskattar om du tipsar oss även om det vid tillfälle Doc…