Kryddor utan E 621
Det finns så många duktiga användare här, så jag hoppas få svar på några frågor.
1. Finns det något ställe man kan köpa kryddor utan tillsats av E621 och varför tillsätts det. >Jag har t o m sett en lokal tillverkare, som har tillsatt E621 i torkade örter.
2. Hur många ägg kan man äta per dag?
3. Jag har förstått att det bästa är att äta kravmärkta ägg, men sen finns det äggpaket, som det står omega 3 på. De är billigare, men är de lika bra?
Jag har ätit den kosten drygt 3 veckor nu och jag mår jättebra av den. Behöver inte sova lika mycket, magen är lugn och jag känner mig gladare och har lust med en massa saker.
Jag undrar också över ägg med omega 3 märkning, jag köper ekologiska idag. Angående antalet ägg så tror jag du kan äta ganska många (alltså mer än du kan rimlig få i dig på en dag även om du bara äter ägg).
Det finns flera nya kryddor i affärerna som inte har glutamat. sådana man maler själv (burken är som en malare).
Köp ekologiska ägg, de innehåller också omega 3, enligt tester jag absolut inte minns var de var så kunde de innehålla mer än äggen som salufördes som omega 3-ägg.
Du får testa hur många ägg din mage orkar med att äta om dagen, och berätta det här. Finns ingen gräns annat än i vad du orkar/vill.
Alla kravmärkta varor är utan glutamat och Santa Maria har ett par Kravmärkta-kryddblandningar på påse, inget på burk. Annars är det rena kryddor och blanda själv som gäller.
Krav-märkta tacokryddor är också utan glutamat men innehåller socker och annat så det är bättre att göra egna. Recept finns här på sidan, använd sökfunktionen.
Hönor som värper Omega3 ägg är vanliga hönor som får vanligt foder med tillägg av fiskmjöl eller linfrön, ekologiska ägg kommer från hönor som fått ekologiskt foder och fiskmjöl. Ekloogiska hönor får också gå ute och äter väl en och annan insekt om de kan.
De flesta äter nog typ 4 ägg om dagen men mer går om man bara vill. Risken är väl att man tröttnar… Ägg är inte farligt (inte kolesterol heller).

Googla på Oldenburgs kryddor, dom har massor med olika blandningar!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
På vanliga butiker kan du köpa Santa Marias organiska kryddor utan glutamat eller andra tillsatser. Mest "rena" kryddor, men även en jättegod grillkrydda.
Varför glutamat tillsätts i kryddor är för att den tillför en smak som de flesta uppskattar, kallas för det femte smakämnet; "umami". Dock är ju glutamat ett gift så den smaken lever jag väldigt gärna utan!
Sen kvarnarna har inga tillsatser, att tillägga är att Santa Maria har någon Pepparmix och någon vitlökspeppar som inte är någon E621 i.

#5 Men varför är det tillåtet, när det är bevisat att det är farligt?
Det fattar jag inte. Jag har alltid trott att det jag handlar i affären är ordentligt prövat och säkert att äta. När jag nu läser här, så gäller det för mej som kund, att ta saken i egna händer och veta vad som är OK och inte. SKRÄMMANDE i denna upplysta värld.
Thyra4; Ja, man kan verkligen undra varför det är tillåtet. Helt sjukt! Jag har en tråd med länk till namninsamling mot glutamat, ska puffa den igen så du kan skriva på om du inte redan gjort det.

Den skriver jag gärna på