Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2083 ggr
JohannaWW
0

Svar från VK ang Protein

Jag fick svar idag fån VK's dietist (en av dem). För redovisningens skull vill jag redovisa frågan och svaret här.

Frågan;

Ang VK's rekommendationer om Protein

Enl fördelningen så bör man ligga på 10-20% protein dagligen.
Till de personer som ni rekommenderar 1300 kcal per dag så undrar jag hur de klarar de allmänna rekommendationerna på protein som finns?
20% protein på 1300 kcal ger bara 65g protein
10% ger bara 32,5g protein.

De allmänna rekommendationerna säger att kroppen behöver MINST 0,8g/kg kroppsvikt. Så en person som väger 70 kg bör få i sig 56g per dag. Tränar personen så pratar vi 1g eller hellre 1,5g per kg kroppsvikt dvs 70- eller 105g protein och dag.

Att rekommendera 10% protein borde således vara felaktigt (och hälsofarligt?) och att inte informera om ökat protein behov vid träning (mååånga tränar ju rejält här) borde också vara felaktigt.

Vad kan hända med de personer som väger 80 kg och över idag, och som dessutom tränar (om än "bara" promenader) och lever på 1300 kcal varav kanske endast 10-15% från protein?
Och än värre, de som gör det under lååång tid.

Hur ser ni på proteinbehovet? Eller man klarar sig på 32g protein per dag anser ni?

Svaret;

RE: Ang VK's rekommendationer om Protein

Hej!
Tack för att du startade diskussionen! Vi dietister har alltid skrivit (när vi får frågan) att ett högre proteinintag är ok när man har ett lågt energiintag. Men det är uppenbart att det behöver förtydliggöras. Nej, man klarar sig inte på 32 g protein per dag. Vi har skrivit om proteinintag och träning men där kan vi säkert också bli bättre.
Vi kommer att ta upp detta vid vårt nästa möte och det är väldigt viktigt att problemet åtgärdas så att vi hindrar att någon drar felaktiga slutsatser.
Tack för dina åsikter Johanna!
MVH
Mary/VK dietist

Jag vet inte om svaret är mer oroande…?

Pasi
0

De visste inte utan ska bestämma lämpligt proteinbehov vid ett möte (evidensgrad C mao).Skrattande

Magica1970
0

En 100-lapp på att mötesfikan består av fullkornsfrallor med Becel (tjockt lager för det är ju nyttigt fett och Omega-6 kan man aldrig få för mycket av), tunn skiva rökt kalkon, en skiva mager ost med äckliga fuktmärken efter den röda paprikaringen.

greensis
0

#2 Sätter inte emot, men notera att det lär vara antingen ost eller kalkon…

Fabricati diem, pvnc!

Magica1970
0

#3 Jag tror du har rätt. Och det kommer att ligga en halv apelsinskiva på kalkonen.

greensis
0

#4 och en snutt ledset salladsblad därtill.

Fabricati diem, pvnc!