MimLans dagbok, Gott & Blandat
Jag börjar min nya tråd (tack Jennix) med att vara väldigt nöjd över att ha hittat min favoritkorv i den lokala Vi-affären. Gyulaer, eller vilken namngivning som är den korrekta, den brukar heta ungersk bondkorv när jag handlar den hos korvtanten nere i Hötorgshallen. :) Oavsett namn, en jäkligt köttig och fettig och paprikakryddig korv. Supergod! 134 gram kött enligt förteckningen, och därutöver bara fett och kryddor. Kan det bli bättre? Jag skall helt klart vara på affären att de fortsätter ta hem den, för jag tvivlar på att kundkretsen för den affären är så värst intresserad av korven. Starka korten där är annars superbilliga en portions-rätter och öl.
Snart dags för lammstekslagande!
Lammsteken i ugnen, och jag kom på att jag gjorde glass i morse. Tog just ett smakprov, gott! Kul att kunna göra glass, är förtjust i Ben & Jerrys, men den var ju "förbjuden" både förr och nu. Skall bli kul att se vad jag kan åstadkomma när jag har lakanton.
MimLan visst är den glassen underbar……! Vart så glad när den kom till Sverige så man ska väl vara glad att den är i dyraste laget så det blev inte så ofta man lyxade till sig….
Jo, priset var väl det som mer motiverade till avhållsamhet än annat. :-) Min favorit var New York Super Fudge Chunk, som åts med lika delar glass och körsbär/bigarråer. Total lycka det där. :)
Fish Food var den jag åt mest av men cookie dough (stavning?!) gick utan problem ner också!
Egentligen är de för söta för mig, så det är mest en längtan, som inte heeeeeelt infriades när jag åt dem. Utan frukt blev det översliskigt. Men jag skall koka ihop något smaskigt som klår deras glass så småningom. :)
Måde kasst i morse, magen tvärnitade (inte diarré, men allt ville ut och det tog ju tid när det nu inte var diarré) och jag kallsvettades floder. Eftersom det gick bra att äta frukost ovanpå det, och mattheten resten av dagen snarare var kopplad till energidräneringen när jag svettades som en gris i en halvtimme, har jag snickrat ihop en teori om att jag åt för mycket igår. Hade en frossardag, åt egentligen aldrig när jag var hungrig och det blev ditten och datten i tid och otid. Inte så att det mängdmässigt skulle ha varit enormt, det var bara för mycket jämfört med hur jag vant mig vid att äta. Eller har vi några andra spekulanter om vad som kan ha hänt?
Men det var på sitt vis skönt att skippa lunchen på jobbet (var fortfarande skruttig och ville absolut inte sitta i köksstök och skrammel) och konstatera att jag inte var hungrig förrän vid halv fyra. Vardagarna äter jag ju frukost och lunch på sina tider oavsett om jag är hungrig eller ej. Det är kanske läge att försöka äta nån minifrukost på jobbet när jag blir frukost-hungrig, och hoppas jag kan tajma in hungern till 12.
Usch, glass är en av mina stora "obsessions" i livet…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag har en vaniljglass med hallon i frysen. Alldeles lagom klar till CSI hoppas jag. :)
Har förresten utgått från LCHF glass-receptet, men den kändes lite för fet, så i glassen ovan har jag tagit en del vatten till två delar grädde, för att simulera någon slags grädde-mjölkblandning som vanliga recept verkar vara. Blandningen verkar bli rktigt bra!
Kissat mycket igen. Blev nästan lite glad, det har varit standard på sistone, så jag kände mig hemtam med springandet.
I morgon blir det konfererande på båten till Mariehamn. Har inte sagt till speciellt om kosten, frukost och buffé på kvällen är ju inga problem. Luncherna skall innehålla rent kött iaf, skall bli kul att se hur det blir och om jag behöver hantera det på nåt speciellt vis. Tar med mig kokta ägg, babybel och gyulaer som nödkost iaf. Det dröjer rejält länge mellan lunch och middag (12-21), och jag hyser starka tvivel mot småtugget som kommer någonstans i halvtid.
Har pysslat med färsbiffar de senaste dagarna. Har aldrig varit så intresserad av dem innan, det krävdes ju så mycket "onyttigt fett" för att få dem saftiga.. :) Fick börja ta av färsen i frysen nu när övriga gräsköttet är slut. Nu är det snarare så att jag äter för mycket av dem. Har ätit dem med cole slaw, oxå nåt jag labbat lite med efter att ha sett tips om det här. Det är ju en bekväm grej att få till som känns både grönsakig, krispig och lätt att få in fett med.
1 äggula och 30 gram vispgrädde per 200 gram nötfärs har blivit mitt utgångsläge. Massor med peppar med pepparkvarnen och vad annat man nu vill.
Magen är aningens för nära att bli hård. Känns som en rekyl mot vad som hände i måndags. Jag har visserligen ätit rejält med protein, men fettet har funnits där oxå. Försöker få i mig en dos kokosfett varje dag, åtminstone. Börjar se det som ett kosttillskott. Absurd känsla.
Annars händer det inte så mycket, kan inte påstå att jag krympt mer. Kissar fortfarande mycket utan att det skall bero på överdrivet vätskeintag.
Tog en långdusch idag, märkte att fingrarna inte skrumpnade som russin efter några minuter längre, de var bara lite lätt rynkiga efter hela långduschen. Koolt. Har faktiskt varit lite orolig över det, sista året har de plötsligt blivit superskrynkliga bara av en liten dusch eller en liten diskning. Jag tror inte att jag varit extra fettskrämd under den tiden, snarare en långtidseffekt som gav sig till känna.
Justja, har inte någon ackompanjerande värk till småblödningarna längre. Blödningarna fortsätter, funderar på om jag skall ta nästa p-spruta lite tidigare eller bara låta det rulla på.
Har kunnat konstatera att tipset om att låta äggen stå framme i rumstemperatur gör att de inte blir svårskalade. Gillar lättfixade lösningar!
Fick nyss ett ryck och försökte klia sönder nåt i skalpen, men lyckades inte, skalpen har blivit magituder bättre! Det finns fortfarande några skorpor som inte är helt utläkta, men det är en enormt stor skillnad mot förut. Då var det både bölder plus någon slags skorpa som täckte hela skalpen. Ljuvligt!
Hej! Det låter som om du har samlat på dig en väldig massa hälsoeffekter. Kul! Men småblödningar (#13) kanske man ska diskutera med bm innan nästa spruta? Bara för att kolla att allt är som det ska därnere?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
#15 Jag tar sprutorna själv, skulle aldrig låta någon barnmorska komma i närheten av mig faktiskt.
Dessutom är inte småblödningar något farligt, bara störande. Det är ingen ovanlig bieffekt av p-spruta. Men jag är ju bortskämd med att slippa dem så jag vill gärna ha det så igen. Jag oroas inte över att de har kommit eftersom det bara är att konstatera att det är en fundamental omställning för kroppen som pågår.
Aha, vad bra.
Kylskåpet av idag:
5 burkar creme fraiche 41%
2,5 treor vispgrädde
Hellmanns majonnäs
tre olika smörsorter
fyra olika ostar; grädd, gräddädel, parmesan och feta
gräs-köttfärs och innanlår
ungersk bondkorv
färdigpillade räkor
broccoli, körsbärstomater, vitkål, oliver, spenat, citron, lime
lite skrufs i sidofacken som tomatpure, dijonsenap, grön curry, etc.
Onekligen en skillnad mot förut.
Är jag på riktigt gott humör kan jag finna mig själv spurta i tunnelbanan bara för att kolla hur snabbt flåset lugnar ner sig. Jag får akta mig för att inte bli för kaxig och intala mig att iiiiiiingen motion behövs, LCHF fixar allt. :)
#18 Låter som ett mumsigt kylskåp…
Gjorde en okulärbesikting av benen idag, inser att behåringen (som växer ut efter en vaxning) inte har växt lika mycket som det gjorde förut, när jag vaxade benen senast, det är ett par år sedan. På den tiden fick jag dem att häpna över hur mycket som växt på en månad, de brukade oftast inte tro mig. Nu är det egentligen mest fråga om att det känns att det är där, men det är inte uppenbart utväxt såvida mina inte tar sig en nära titt, tunnare oxå. Wow. Utgångsläget är rejält hårig och med grova strån, inget kul alls, och det justerades inte på något sätt när jag började med Levaxin, vilket jag hoppades mycket på. Visst, nu håvar jagju in alla möjliga förbättringar, men vad är det som gör att benhåren inte forsar ut i superhastighet längre?
Får nog ta och börja med magnesium. krypningarna i tårna försvann inte, utan har kommit tillbaka och är vardagliga. Trots allt kissar jag dessutom fortfarande mycket.
Har just gjort hallonparfaiten från DN recept som någon länkade till här. Har inga tvivel om att den blir smaskig till tusen.
På sistone har jag haft hunger/sug/mentala flipp, som gjort att jag velat äta i tid och otid. Visst har jag småätit, tack och lov inga extra kolhydrater, men det är störande. Har ju vant mig vid den sköna bekvämligheten att inte behöva ha nära till maten eller ens behöva ha det som ett ämne på skallens autonoma agenda. Nu under långhelgen skall jag styra det medvetet och inte ge efter när jag ändå vet att jag rimligtvis inte kan vara hungrig.
#21 Hårighet handlar ju om hormoner, eller hur? AndreasO skriver ju alltid om att detta är hormonbantning…
#23 Vid hypothyreos brukar det vara tvärtom, Levaxinet borde ha påverkat en del.
Rotade nyss runt i nattduksbordet, hittade min kortison-tub, den hade dammat igen. Insåg därav att jag faktiskt sluppit sår i öronen sedan jag började, något jag hade åtminstone en gång i månaden under bra perioder. Sweet!
Har köpt kycklinglever. Skall testa någon variant i dag, antingen gryta eller Margaretas mousse. Helt klart läge att se om jag kan införliva lever i kosten.
Mitt senaste minne av ren lever är någon lunch ute på LVSS på Väddö när jag var på ett militärläger där i tonåren. Det var vidrigt, och alternativet var filmjölk som var ungefär lika vidrigt. Det var en hungrig dag den dagen, helt klart. Har dock inga problem med paté/pastej eller när det ingår i någon maträtt, så jag tror det inte blir så svårt att få bort det mentala filtret.
En reflektion: kycklinglever ser ut som ett vääääldigt stort organ för att vara till en kyckling. Speciellt som jag antar att de kommer från våra småkycklingar som inte fått växa till sig ordentligt. (Vanlig fryst kycklinglever på påse från Guldfågel.)
Okej. Jag gillar ju defintivt inte konsistensen på lever, det där smuliga. Grytan jag gjorde till sen frukost var helt ok. Smakade som stroganoff-sås med lite mäktigare smak i form av lever. Tror att tomatpurén (gjorde en variant på receptet som ligger på framsidan) var det som gjorde susen för att inte framhäva leversmaken alltför mycket.
Jag har just stått och lagat till levergrytan (du menar väl Mona-Stinas variant, den som ligger på första sidan?) och den är väldigt god, tycker jag!
Dagens krämpa; det blöder från naveln. Känns som om det är ungefär hela mitt liv minus någon vecka för sent för en sådan sak. Har inte pillat där eller på nåt eget sätt framkallat sår, det kommer fårn längst in. Inga mängder, och inget klarrött blod heller. Googlandet går inget vidare, allt handlar ju om bebisar. Har bara rengjort lite försiktigt med tops och sårtvätt.
Nej, levergryta är inte min grej, hur bra grytan än var på dämpa själva levergrejen. Åt andra hälften idag och som med grytor så framstod smaken än starkare dagen efter. Jag får testa moussen nästa gång, helt enkelt.
Skulle äta ett kokt ägg med nyinköpta Väddö-smöret (Se SMÖR!-tråden) till mellanmål. Det var så superbt gott att ett ägg til lslank ner. Det salta smöret som smälte på de småvarma äggen var helt enkelt ljuvligt.
Fortsätter med gottis och har nyss gjort en glass med citron och en dutt vaniljpulver som smaksättning.

När du gör levergryta använd lök och bacon det tar bort en del av leversmaken för den som inte gillar det. Skär levern i små bitar oxå, gärna när den är halvfrusen och sen i med massa grädde, mums vad gott det blir =) Jag kryddar dessutom med vitpeppar och en skvätt soya =)
#33 Jag gjorde ungefär som Mona-Stina recept, lök, bacon, tomatpuré, creme fraiche och vispgrädde. Och det går att äta, själva såsen var ju god, men det är ju inte helt villigt, konsistensen på levern är så smulig, det känns som om det smular sig över tungan och smaken stannar kvar. Märkte att jag inte riktigt tuggade något, mest försökte svälja.. :) Nej, jag skall testa moussen oxå, har ju kvar lever för det. Sen övergår jag nog till att planera grönsaksätandet bättre.
Det är konsistensen, det smuliga, många inte gillar. Jag använder kycklinglever den är mildare och mindre smulig. Hoppas du gillar moussen.
Jag valde just kycklinglever efter att ha läst tips här om att den var mildare, och det är den helt klart, utifrån vad jag minns från tillfället då jag bjöds på nötlever.
Japp, jag hoppas oxå att moussen funkar bättre, det känns ju som en enkel grej att få till, speciellt i ätandet, ta en sked som snacks då och då är finemang som "kosttillskott". :)
Inser att jag har lite väl lite fet fisk på menyn numera. Innan var det ständigt närvarande. Makrill på burk var en vanlig kvällsmat tillsammans med mjölk och kanske banan. Lax åt jag ett par gånger i veckan. Får göra ett aktivt ryck och få tillbaka dem på menyn. Har ju verkligen gillat att "kunna" ungssteka laxen i smör och få en skysås på det. Med lite citron.
Makrillen vet jag varför jag inte äter spontant iaf, det är för att jag har så totalt förknippat den med mjölkdrickande till, det var liksom det som var grejen. Det är ju lite mäktig smak på det, mjölken jämnade ut det samtidigt som jag fick mitt mjölk-begär stillat. Jag kanske skall försöka hutta en halv dl grädde till och se om det går att muta mig tillbaka till den bekväma vanan med att bara kunna öppna en burk.
Dagens laboration: skall dricka (grönt) te fram till lunch. Har inte kissat de mängder som jag gör under veckodagarna. Inser att den egentliga skillnaden är jobbdagar och att jag då dricker te, hemma dricker jag nästan bara vatten. Tror inte att tidig frukost spelar in här, det har hänt att jag ätit direkt när jag gått upp även om jag skall vara hemma/ledig. Känns märkligt att grönt te skulle vara så vätskedrivande för mig. Som jämförelse kissade jag en gång när jag gick upp igår, sedan en gång på förmddagen. På jobbet kissar jag en gång i timmen. Efter lunch lugnar det ner sig. Men jag dricker vatten från och med lunchen och bara te om jag fryser vilket inte händer så ofta numera.
Inser att jag ledigt kan komma över mitt vackra öppna skafferi. Istället kan jag se till att bygga om köket så att det verkligen passar och även om det innebär att jag tar bort ett skåp, jag har ju inte behovet av ett stort skafferi längre. Schysst!
För övrigt är tipset om groddar/krasse och majonnäs i ostrullar väldigt trevligt. Känns fräscht och lite piffigt. Har just ätit sådana rullar till frukost, med två kokta ägg och Väddö-smör.
Inser att jag kan få min favoritdrink Mojito ändå! Bara att ta med sig lakanto/sukrin till baren vid tillfälle! Yes! Är inte så vansinnigt förtjust i vin som sällskapsdricka, det är förknippat med måltider för mig, såvida vi inte pratar söta trockenbeerenauslese u.s.w… Och det får nog anses vara helt no-no för min del.
Nej, det verkar inte vara teet som får mig att kissa under veckorna. Märkligt egentligen om det är bara slumpen som gör att det är under veckodagarna det gäller.

Gillar inte alls konsistensen på kycklinglever så om du klarar smaken kanske du skulle prova nöt istället, den är inte lika "smulig".
#42 Ett tips som jag inte genast kände mig tacksam för. :-) Missförstå mig rätt, det var på ett sätt skönt att kuna konstatera att det här inte är min grej, nu måste jag ju faktiskt testa nötlever istället, annars har jag sjåpat mig, och det gillar jag inte.
Igår var jag flytthjälp. Förut hade jag nog exploderat, nu blev jag bara sur och störd. Det var 20 års damm på prylarna som inte dammats undan, hälften var i kassar och porslin i kartongerna utan att vara inpackade i papper eller bubbelplast. Och hälften (överdriver inte) var skräp som skulle ha kastats. Men nej då, de skulle sortera och kasta saker när allt var i nya huset. -Man kanske inte skall använda bekantskapskretsen som flytthjälp då? FNYS!
Över till det positiva: Fick ju en massa småskråmor och repor på armarna som hunnit bli irriterade när jag kom hem, idag syntes inte ett skvatt! Helt omöjligt skeende förut. Och det var verkligen bekvämt att kunna vara mätt över hela harvandet som givetvis tog ett antal timmar extra än de planerade. Träningsvärken har jag inte sluppit undan, men orken fanns där hela tiden (guess what, det fanns ingen hiss i huset, bara trappor..), vilket var en skön känsla att uppleva, har ju inte tagit ut mig annat än kortare stunder hittills. Svettades som en gris, blev lite häpen, under ansträning är det helt enkelt ingen skillnad jämfört med förut. Men det är helt ok!
U-ha. Det där med att ta med sig röran och sortera sedan är ju inget att rekommendera. Tur de fick en tålmodig och seg LCHF-are till hjälp.
#45 Det känns som om jag verkligen kan uthärda allt nu. :) Om jag inte exploderade av allt dumt igår, så kommer jag aldrig att göra det. Jag är normalt typen som störs av ineffektivitet och jobb i onödan. Går liksom inte med på det. Här var den snabbaste vägen ut bara att bita ihop och se till att det blev gjort.
#39, Sätt in en extra frys istället för skafferiet, det är väl den man brukar mest när man äter LCHF.
Då får man plats att köpa många storpack när det är billigt, alterantivt beställa en stor 20kg låda från t.ex. ekobeställarna och få riktigt gott och nyttigt kött.
Vad gäller smaken på nötlever så gillade jag inte det, men lärde mig att acceptera smaken efter att ha ätit det ett par gånger. Jag tyckte att nötlever var mildare än kycklinglever. Ett tips är att frysa den först i någon vecka eller så, det gör smaken och lukten mycket mildare. Att frysa efter tillagning men innan man äter den ska tydligen ha en liknande effekt, men det har jag inte testat själv.
#47 Haha, det här köket skulle verkligen se något ut om jag tryckte in en frys. Det får anstå, det är helt enkelt ett för litet kök för det. :-) Och jag föredrar nog mina mindre inköp av gräsköttet, det är lite mer lokaltrafikvänligare än att ta en kartong på släp. 7 och 11 kg, som jag hittills köpt, i ryggsäcken är inte så lite ändå. :)
För övrigt, apropå köksinredning, konverteringen till fiberdukar för städningen (utan alla rengöringsflaskor), har onekligen gett utrymme i städskåpet. Mera sånt!
Ok, tack för tipset om frysning av levern, det kommer jag att testa, utan tvekan.

#39 Vi mörkar med att vi är LCHF-are - vi har vår extrafrys gömd i klädkammaren.
Fabricati diem, pvnc!
Har krympt en del på portionerna på frukosten och kvällsmaten. Har märkt att jag klarar mig bra ändå. Vanan att se till att jag äter tillräckligt för att klara mig heeeeela vägen till lunch sitter i även om jag vet att helger där jag äter strikt efter hunger utan större problem ger mättnad mot 7-9 timmar. Frukosten idag var bara ett kokt ägg med lite smör och 60 gram bacon. Tog med mig ett par bitar av ungerska bondkorven till jobbet, men den kom jag inte åt att äta och det behövdes inte heller. Nu ikväll ligger jag lågt igen och det hamnar under 2000 kcal trots att det ingår "kosttillskottet" kokosolja på 40 gram. Proteinerna ligger iaf över 1g/kg, så det känns ok. Normalt ligger de nog mellan 1,5-2 gram.
Var hos tandläkaren idag. Orkade inte riktigt vänta ut att tandköttet skulle bli så rosa som jag är van vid. Allt var tipp topp, inklusive tandköttet! Fortfarande ingen tandsten så kostomläggningen gjorde ingen skillnad.
Har även slutat med fuktkräm om kvällarna, när jag tvättat rent ansiktet från sminket. Det verkar inte behövas alls. Sweet.
Haft, och har en körig vecka. Har varit intressant att känna när stressen nådde mig, hur det då automatiskt kändes som hunger, som gick över snabbt tack och lov. Precis som vanlig hunger iofs.
Nu skall jag dra till kontoret ett par timmar och beta av lite så att nästa vecka inte börjar med att det hopar sig än mer. Sen går jag ut och sätter mig i solen en stund innan jag drar hem och slöar in mig.
Det är så sant det du skriver om att "stressen känns som hunger". Det borde man ha som en bonad på väggen så att man kommer ihåg det när det slår till.
Synd att det inte helt hjälper att vara medveten om det, känslan av hunger stressar i sig tycker jag.
Jag är defintivt inte hungrig nu, har provsmakat alltför många skedar av mascarpone/grädde-blandningen. Jösses vad smaskigt! Sötade med lakanto och gjorde en halva med kanel/kardemumma, och en med lime. Vill ha rabarber och toppa med kardemumma-kräm. Gottis!
Ett par timmar på kontoret blev hela sex. Men jag kan iaf med gott samvete inte tänka någonting alls på jobb resten av helgen. Har förberett så jag inte behöver stressa på måndag morgon också. Hoppas det är tillräckligt fint väder ute i morgon så jag kan hitta en plätt med skugga och sitta och läsa bort några timmar.
Gjorde förresten stekt strömming igår, med råröda lingon som sötats med lakanton. Lingon var riktigt trevliga. Men strömingen verkade lida lite av att inte vara panerad.
I syfte att bejaka mig själv och det härliga vädret köpte jag tre röda nagellack på vägen hem. Nu har jag testmålat mig med alla nyanser för att se vilken som känns bäst. Det gör alla. Vilken flax. :-)
En av nackdelarna med LCHF är att man äter så mängdmässigt lite att det blir överfullt i kylen om man köper ett par nya grejor man skall labba med. Jag tror jag kan leva med det. :)
#56 Det håller jag med om. Både att det är fullt och att man kan leva med det… :-D
Idag skall jag isupa vettigehter och kultur och frisk luft! Det bliir Valdemarsudde och lite slöläsande på en gräsplätt någonstans på Rosendal. Boken blir Ranskovs kolesterol-bok.

Åh vad det låter härligt Mimlan! - Ha en riktigt skön dag!
Det var riktigt skönt! :) Har till och med lyckats balansera solbränna utan att bli kännbart bränd. (Är rödlätt i hyn och bränner mig innan jag hinner blinka.)
Men vad jag märkte var att jag inte plågades av värmen, även om jag vid några tillfällen satt i lä utan någon frisk vind. Att jag svettas mindre märktes väldigt tydligt. Fötterna i sandalerna klibbade inte runt tillsammans med grusdammet och låren på linnebyxorna var inte fuktiga av svett heller, något som var legio förut. (Och där det inte hjälpte att de var fladdriga av sig heller.) Satan vad skönt.
Nu har jag käkat (kycklingfilé gratinerad med gräddädel, vispgrädde och tomater) och skall fortsätta läsa boken, hoppas bli klar med den i dag.
Vad skönt att det nuförtiden inte är ett problem att inte vilja laga mat eller äta en "riktig" måltid. Är supertrött, sov två timmar tidigare i kväll. Har fixat matlådan till i morgon, men vill mest småäta. Det fixades enkelt med en lite skål med oliver, slantar av guylaer och parmesanstavar. Det ger rätta känslan och är ändå hyfsat bra käk.
Har varit otroligt seg i musklerna de senaste dagarna. De två trapporna upp till kontoret har känts som om jag försökte traska uppför dem efter att ha haft heldagsträning med fokus på benen; jäkligt slut mao. Förvirrat att det känns så efter 2,5 månader.
Har haft två rejält stressiga veckor med alltför många arbetstimmar. De två senaste nätterna har det dock märkts direkt att det börjar lugna ner sig, har sovit som en gris, och ett par timmar längre än vad jag gjort de andra dagarna, även om jag hela tiden vaknat av mig själv.
Vad som oxå märkte var att jag började kissa mycket igen. Innan har det i princip varit på normal nivå. Stressen påverkar en hel del, även om jag inte hela tiden kände mig stressad, men tempot var högt och slitigt.
Visserligen är det inte trevligt med att hela tiden få så flottig diskho med den här kosten, men skärbräden blir ju autoimpregnerad iaf!
Sådär, nu har jag passerat 3 månader. Kan inte se varför jag skall sluta även om slimmandet inte är i paritet med alla övriga fantastiska framgångar. Den mentala förbättringen är så fantastisk att bara det är skäl nog att inte snegla åt något annat än LCHF.
Fick en kändis att börja efter att hon läst mina listor över framgångarna. Kul. Hoppas det vägen för henne.
Mina småblödningar har upphört helt sedan en vecka tillbaka.
Igår fick jag massage som var som den skall! Den massören släpper jag fanimej inte. Får massage via jobbet en gång i månaden, men nu när jag råkat på en som vet hur man masserar skall jag nog ta och gå varannan vecka ett tag och optimera välbefinnandet lite. Har haft svårt att hitta någon som kan massera utan att bara plåga. Idag är jag mjuk och rörlig och har inga smärtor och svullnader. Och jag hade defintivt en del områden som var åt pipan låsta, det brukar de flesta anse krävs så otäck behandling att det blir svullet och ömt i en vecka, puckon!
Idag har varit en bra dag, och än är den inte slut. Traskade neråt Skeppsholmen och SFV:s Hemliga rum-dag. Tänkte ta en titt i bergsrummet, men där var det kö. Jag och köer. Nej. Existerar inte. Gick raskt vidare upp till gamla Skepssholmskyrkan och tittade runt, så vacker! Och så liten. Brukar så vackra kyrkor ägnas åt så liten "publik"?
Gick vidare till Nationalmuseum och deras sista helg med Toulouse-Lautrec. Trevlig utställning, framför allt att få se mer än de vanliga affischerna, och det är alltid kul att få sig bakgrunder till livs. Jag går normalt inte på utställningar eller bioföreställningar när det är en massa andra som gör det. Jag fick väldigt tydliga bevis för hur vettig princip det är för mig; flera som ständigt ställde sig framför andra som tittade/läste. Inte bara framför, utan gärna blockera tavlan totalt. Utan att bry sig. Jag föredrar att tro att folk är bättre uppfostrade än så när jag går vid folktomma tider, det är trevligare att inte se avarterna utan kunna fokusera på vad det nu är man gör.
Åt min första måltid ute sedan starten. Ville ha indisk mat, men insåg att alla "mina" indier ligger utanför city, så jag kilade in på Hurry Curry som mest kan kallas indisk-inspirerat. Tog en kyckling i curry, utan ris (åt det knappft förut heller, men det är så trist att se människor lämna en massa mat på tallriken). Rätt ok käk. Skulle egentligen bara bett om extra smörbitar, så hade det nog varit en ok måltid. Antar att curryn inte var helt knasigt konstruerad, och det var en svalkande rajita till. Kan inte svära på det, men i eftermiddag har jag varit sugen på fruktsallader, juicer och härliga smoothies. Men samtidigt är det lite elakt att skylla det på maten när jag vid hemkomsten insåg att jag inte druckit något mer än vattenglaset till lunchen, det är alldeles för lite när jag varit ute i sol och dessutom gått massor. Det känns inte helt onormalt att visualisera juicen som rinner nerför strupen då. :)
Gick på bio, såg Be kind rewind. Småputtrig, charmig historia och sevärd.
Sedan köpte jag ett par MBT-sandaler. Skall bli kul att se hur jag artar mig med dem. Dessa och en tryckkokare får bli den här lönens utsvävningar. Känner att jag gör mer långkokande grytor än vad som känns praktiskt rimligt.
Jag har också en tryckkokare! Det skulle vara trevligt om vi kunde tipsa varandra lite. Jag har inte använt min så värst många gånger, men när jag gjort det har jag varit supernöjd!
Tipsa hur då menar du? För min del handlar det bara om att få ner vanliga grytlagningstiderna till något mer funktionellt på vardagarna. Det blir mycket sånt för mig då jag undviker fläskkött, och det är ju inte så enkelt att få tag på bra kött i småbitar.
Ok, jag har använt min mer till storkok.
Ah. Storkoken vill jag nog ha kvar doftandes i timmavis. :) Kommer bara att köpa en mindre gryta som kan ta 1-1,5 kg kött.
De kommande dagarna blir det rejäl sommar. Jag byter till sommaroutfit på jobbet och det blir nakna tår som nu målats röda.
Har äntligen köpt magnesium. Får se om det hjälper något. Iaf har de små myrkrypningarna jag haft i tårna varit på samma nivå nu hela tiden, så det verkar inte enbart vara relaterat till de första veckornas omställning. Har inte insett det, eller, har varit för sovande för att komma ihåg att notera det; när jag vaknar och sträcker på mig, blir det en krampande knut i vaden om jag sträcker för mycket på benen. Den försvinner så fort jag slutar sträcka på mig vilket ju sker automatiskt när knuten slår till.
Har även köpt en tryckkokare, 2,5l. Det blir en bra storlek för mig.
I och med de dyra MBT-skorna och tryckkokaren (1,7k!) så får vi anse att kassan är stängd för fler utsvävningar på den här lönen. :)
Hur känns MBT-skorna/sandalerna?
De är sköna! Så sköna att jag inte reflekterar över vad de kostade, de är värda pengarna.
Noterade idag att de är finfina på tunnelbanan, jag står för det mesta upp i vagnarna, och det gör inget om det är skakig färd och häftiga inbromsningar. Det är bara att stå med hälarna nere så är det parerat. Sweet!
Till övriga lättsammare fördelar hör att de är fina att spurta nerför i trappor. Skon och foten hamnar i rätt läge för avstampet iom nedsättandet, så det kan gå undan, om man är lagd åt det hållet.
Till den seriösa recensionen hör att jag är förvånad över hur de får mig att gå sträckt som de gör. Jag är en hösäck både sittande och gående, och måste aktivt tänka på att sträcka på mig, men med dessa på mig kommer det automatiskt när man ser till att sätta ner hälarna ordentligt, så kommer den lite rullande gången, de kortare stegen, resten av kroppen rör sig lite annorlunda också. Insåg i morse att jag var avslappnad i axlarna med armarna pendlandes utifrån vad som kändes naturligt i gången. Det är inte nromalt för mig, jag spänner mig alltför lätt. Och jo, jag sträcker mer på mig än vad jag gjorde innan när jag tänkte aktivt på att göra det. Jag tror det beror på att höfter/rumpa är med på ett [rätt] sätt som de inte var förut.
Jag har inte drabbats av den träningsvärk som "alla" säger att man får, mer än att det känns lite trött i fötterna på mitten, där jag står mest. Men samtidigt är jag ju tung och har stått mer än vad jag brukar, så det känns inte som att jag kan skylla det på skorna riktigt.
Hur dyra är MBT-skor?? Skulle gärna testa…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Runt 2000 och uppåt har jag för mig.
#73 Sandalerna kostar 2150, skorna kostar 2300 om jag inte minns fel. Priserna verkar vara likadana oavsett var man köper dem.
Bara två dagar med magnesium, men det verkar vara något för mig. Myrkrypen i tårna som brukar kännas av lite då och då under dagen har inte dykt upp idag. Får se om jag kan fixa kramp i vaderna i morgon bitti när jag vaknar.
Har kunnat konstatera att jag får halsbränna av en bea på påse. Vore intressant att se vad som triggar halsbränna av ingredienserna. Får ta och ge mig på att slå en själv framöver. Eller, det gjorde jag ju ändå om det skulle vara något fint tillfälle, så det fortsätter jag med, men jag får sluta med färdigköpt om jag inte tänker tåla halsbränna som bonus, och det köpte jag bara som halv nödlösning för att piffa när jag absolut inte orkar med "bara" smör.
OK, tack! :)
Har haft dragning och snask-hållet under veckan. Hr gjort både glass och kör med mascarponekräm och ditten och datten. Men har för det mesta blivit besviken när jag väl ätit det. Antingen för sött eller inte så fantastiskt stimulerande som det är i tanken. Har iaf konstaterat att lite yoghurt med grädde och hallon blir en bra efterrätt eller sommarpryl. Vet med mig att jag inte så gärna vill ha mycket varm mat överlag under sommaren. Testade keso och grädde med kanel idag, det var rätt trevligt det med. Märker att jag har tagit ytterligare ett steg bort i sötman.
MBT-sandalerna har nu efter en vackas alltför flitigt användande landat i kroppen. Det känns verkligen skönt att gå sådär upprätt som jag gör. Enda egentliga nackdelen är att jag lättare märker av när jag hösäckar när jag sitter, det känns av i ryggen då. fast det får väl anses positivt, att ryggen numera reagerar tydligt när jag inte gör som jag skall.
Har märkt en skillnad mot förut, när det gäller sol och hur känsliga ögonen är för det. Förut var det enbart jobbigt, nu ser jag hur andra har det jobbigt, innan jag egentligen ens börjar tycka att det är jobbigt. Den förändringen tackar vi för.
Blev rejält hungrig vid 4-tiden. Obra mtp att jag hade en bokad tid att beta av och inte skulle komma hem på ett par timmar än. Kom på att det fanns en 7-11 i närheten av dit jag skulle. Slank in och köpte två portionsförpackningar Bregott. Så enkelt, bekvämt och billigt. Och så blev jag mätt tills jag kom hem. F-n vad skönt. :-)
Har nu ätit magnesium 500 gr i en vecka. Myrkrypningarna i tårna och morgonkrampen i vaderna när jag sträckte dem, har minskat rejält, men inte försvunnit.
#81 Bregott i småförpackning och ett paket med skivad ost har flera gånger varit min akutmat. Och mätt blir man!
Jag tål både sol, ljus och värme långt bättre än vad jag någonsin gjort. Vad skönt! Har njutit av att promenera på stan i värmen, och har inte fått någon soleksem alls i år, något som jag alltid fått väldigt lätt. Har ändå utmanat mig genom att gå på solsidan så mycket jag kunnat, men icke. Har inte bränt mig så hårt som jag normalt borde ha gjort. Jag har fortfarande känslig hy, men eftersom jag inte för fem öre kan tänka mig att tråka ut mig med att aktivt sola, så har jag knappast något problem med vardagssol.
Dagens tips: Det går utmärkt att frysa lufttorkad skinka. Har just ätit serranoskinka som jag fryste in lite till nöds för två veckor sedan, när jag glömt bort att jag inte fick äta fläskkött.
Kan inte påstå att jag märkte någon förlust i konsistens eller smak. Himla trevligt.
Vet inte vad jag skall tro, men någon/några har tidigar nämnt på forumet att de känt av värme på de områden där fettet verkar försvinna.
Inte för att jag kan säga att fettet försvinner, det är på övre delen av ryggen och inget jag mäter eller har koll på, men det har varit rejält varmt därom på sistone. Har flera gånger trott att jag bränt mig i solen, det känns som så, men icke. Har inte ens kunnat bränna mig där mer än vid något enstaka tillfälle och hudfärgen är som vanligt. Kan inte påstå att jag har något emot om det försvinner där först, en maffig rygg är inget att hurra för.
Idag spränger jag kolhydratgränserna rejält. Har ätit jordgubbar med grädde. Det trista är att det inte är så himla fantastiskt gott om det verkligen inte är superba jordgubbar. Synd att det inte blev sådana när jag nu ville ha lite. Blev totalt bortskämd på hur jordgubbar KAN smaka när jag bodde ute i Karlskrona skärgård. Det fanns då många hemmaodlare som sålde till oss hedningar som inte odlade något. En bofast tant hade de mest ljuvliga små jordgubbar som bara smakade himmelriket. Sedan jag ätit dessa har jag noll intresse för vanliga gubbar. Det är så sällsynt att de faktiskt är rejält smakrika.
Har tagit på mig linser som jag inte haft på c:a 2 år, av det enkla skälet att de inte fungerade något vidare. Har för höga krav på synen samtidigt som jag har ett brytningsfel som inte går bra ihop med linser, mjuka eller hårda. Nu skulle jag ut och köpa nya brillor och då är det bara att bita ihop och ta på sig linser ett slag för att alls kunna se hur bågarna ser ut på mig. Jag kan utan större överdrifter konstatera att linserna funkar bättre nu. Hur f-n går det ihop? Har även jag fått bättre syn? Skulle brytningsfelet bli bättre finns det kanske möjligheter för mig att ha linser igen. Får inte hoppas alltför mycket här.
Gjorde fläskvål ikväll. fick inte tag i svål med fettrand, så det blev "bara" krisp. Men gott blev det! Och det smakade som det skulle. Enda kruxet är att det inte är helt ansträngningsfritt att skära strimlor av svålen. Får ta mig en titt på knivarna och vässa dem.
Fick du inte tag i svål med fettrand? Vad är då svål egentligen, är det grishuden eller vad? Jag trodde svål var just fettet, men det verkar jag ha missuppfattat.
#89 Det är grishuden. Visst finns det fett även på den tunna bit jag köpte, men det är bortskrapat så det är inte mycket, inget att ta på iaf.
Värt att nämna om du är fläsksvålätare, den svål som är utan fettrand ger den typ av fläsksvål som Lyka säljer. (De har en sort som heter gammeldags, som skall ha fettrand också, det är den typ man köper hos slaktarna i Danmark. Jag har dock aldrig sett skymten av den. Åas, riktig fläskesvål är så fenomenalt godare.)
De jag gjorde blev fina och knapriga, de skulle bara ha blivit så mer rätt om det fanns fettrand på dem oxå. :)
Färgat håret kopparrött med betoning på rött. Fått veta att glasen i brillorna kunde reklameras (beläggningen superrepig) trots att det börjar närma sig två år sedan de köptes. Skönt att jag slapp bråka om det! Det ger mig dessutom utrymme att verkligen prova nya bågar.
Trivs mer och mer med MBT-sandalerna, ryggen är numera självklart naturligt rak när jag går och jag sitter bättre och bättre (så illa tvungen, ryggen protesterar numera direkt när jag hösäckar). Varför har ingen tvingat på mig dem för länge sedan?!
Idag bidde det rökt makrill med gourmet CF och drösavis med gräslök. Sommar!
MBT-sandalerna intresserar mig. De verkar ju riktigt OK. Är de snygga också? Var köpte du dem?
Njäe. De ser ut som vanliga sportsandaler. Jag pyntar med röda tånaglar så fåfängan får sitt ändå. :)
F.ö. berättade en bekant som gör sin AT på ett sjukhus att alla ST-läkarna på sjukhuset använder sådana sandaler. Synd att de bara inte är självklart prisvärda för sjuksköterskorna, eller andra som står/går/belastar sig mycket.
Modeller och affärer som säljer finns på deras hemsida. Jag köpte mina i en sportaffär på Sergelgatan i Sthlm, men jag skulle vilja propsa på att den försäljare som du råkar på, skall kunna justera skorna och berätta hur man går. De som säljer MBT skall ha utbildad personal i det. Men nu på sommaren är det ju rent krasst många vikarier som inte har någon koll, så prova inte bara rakt av för dig själv.
OK, Tack!
Var hos läkaren idag, alltid lika underhållande. Han fick Ravnskovs bok om kolesterol och mättat fett att läsa över sommaren.
Som väntat (nåja) var kolesterol-värdena justerade. Efter 3,5 månader på LCHF, och värden inom parentes värden efter c:a 5 veckor.
P-kolesterol: 6,1 (5,3)
P-HDL: 0,7 (0,8)
fP-LDL: 4,9 (4)
Kortisol: 244
fP-Triglycerid: 1,1 (1,1)
Nästa gång blir det ApoB/A och insulin också. Så himla välsignat att ha en läkare som vill en väl!
Insåg när jag stod och viftade lite med foten att mitt ständiga problem med vänsterfotens böj i övrgången till benet, hur man nu benämner det, inte krånglar längre. Jag har under många år haft småont och det har inte gillats att att jag försöker göra vinkeln större än 90 grader, som t.ex. när man sover på mage och har foten rakt mot madrassen. Det har inte spelat någon roll om jag varit vältränad och smidig i övrigt, eller jag varit så inaktiv som man kan bli.
Tack för det MBT!
Vilken bra lunch det blev; strimlad kycklingfilé som steks i smörfrästa kryddor, (mycket paprikapulver och sedan kryddor som är i en curry), rör ner creme fraiche och sist en dröse strimlad squash.
Den strimlade squashen gör att det känns väldigt grönsakigt och fräscht. Framför allt är det en snabbfixad grej. Perfekt!
Är på kurs och skall äta på vanliga lunchak på luncherna. Jag trodde i min enfald att det räckte med att påtala specialkost vid kursanmälan. Och det skulle inte vara några problem alls "man får välja!". Visst. Hela gruppen väljer vilken restaurang som gäller, och valet grundar sig på restaurangnamnet. DOH! (Visserligen är kursen i stan (Sthlm), men jag käkar ju inte på lunchhak-ställen ändå, så jag vet inte hur ställena är alls.)
Igår blev det en nitlott. Visserligen en fiskbit, men såsen var både mjölk/mjöl/fejkbuljongfylld. Och med några hårda mumifierade oaptitliga räkor. Jag är glad att jag är så fjärran från sånt här käk ändå, även före LCHF.
Idag blev det lite bättre, åt på nåt thai-ställe. Feta entrecote-bitar i stark kokosmjölk. Stora paprikabitar som jag lätt kunde uppskatta vikten på till och med.
Indier och thai-ställen bör ju funka generellt inser jag.
Ja, det kan vara svårt att äta ute. Tur att du tycker det funkar relativt bra! :)
Det är så sällan jag äter ute numera så problemet är egentligen bara att ha möjligheterna i huvudet faktiskt. :)
Just det där med mjöl brukar kunna ställa till det ibland, Sverige är fantastiskt på att äta bröd. 
Undrar om det "bara" beror på 6-7 brödskivor om dagen-indoktrineringen. Jag ser brödätandet som bulkmat, det verkar iaf vara så gemene man äter det som. Jag är glad att jag slipper ta itu med den betingningen iaf. (Tack morsan för att du tyckte att fejkpulversoppor och kasst bröd med obefintligt pålägg och margarin var att anses som måltider, det fick mig att tvärnita och gå åt andra hållet!)
Igår kväll åt jag blåbär med grädde utan sötning. Sötade med lakanton först, men det var för sötläbbigt, så jag hällde ut den grädden och hällde på ny. Nu skall jag bara se om jag reagerar på samma sätt med hallon. Det får väl anses som en positiv grej att det gått så pass långt i smaklökarna.
Nu när jag ätit halvdana luncher de här dagarna, har jag märkt att jag har gäspat som en tok och varit trött efter lunchen. Men det har trots allt inte varit några mängder av kolhydrater jag ätit. Skulle tippa på att det som mest rört sig om kanske 10 gram (mjöl, mjölk i sås, men bara lite av den) om jag tar i lite.
Kan fettbristen i måltiderna ställa till det? Det var helt klart för lite fett i de två vitfisk-måltider som jag gäspade som en galning efter. Det är väl kolhydraterna man blir trött av?
NU har jag kört i fyra månader. Vikten/kroppen rör inte sig nedåt ännu. Framstegen med fukt i huden stannade vid att bli helt bra i ansiktet och på ryggen. Benen och armarna är fortsatt på den torra skalan, vilket är lite synd, men det är likväl förbättrat. Det ständiga halsontet, långvariga finnar, naglar som gick sönder, osv, är borta. Skalpen nästan helt normal. Tinnitusen som sänktes är fortsatt sänkt. Finnarna är inte helt borta, men har dock inte testat borttagning av t.ex. mjölkprodukter för att få just dem att försvinna. Sover fortsatt bra. Har även blivit mindre känslig för sol, har t.ex. inte fått någon soleksem alls, vilket är fullständigt orimligt enligt tidigare reaktioner. Och både jag och magen är lugna. Och med applicerandet av MBT-sandalerna och massage varannan vecka har kroppen bivit mjukare och mer o-stel än någonsin förut.
Sammantaget är jag välmående. Nu får vi se tiden an när det gäller vikten, kortisolvärdet var lågt så det är inte en faktor, nästa gång kollar jag insulinet, så får jag se om det spelar in. Men nu har det iaf ändå gått fyra månader, och jag konstaterar att jag ännu inte har något behov att börja labba med fakir och 80/80/20. Det är skönt att jag kan låta det ta mer tid än så.
Jösses. Gjorde just någon smörbolls-grej. Det där är livsfarligt för mig, speciellt som jag får i mig fett ändå. Att glufsa i mig 50 gram smör utan att blinka är inte en last jag vill ha. Samma med Philadelphiaost. Är svårt tokig i den. Synd att jag inte har några generella grejer som jag triggar loss på. Ost i övrigt gör mig inte så galen, och smör och sötning som i smörbollarna, inte heller.
Jag tycker Du har en sund inställning MimLan - låt det ta den tid det tar så länge du mår bättre. Hälsoförbättringarna är inte att förakta.
Numer pensionär i Nynäshamn
Det finns inget som kan trumfa hur stressen och ångesten släppte, och det inkluderar faktiskt även vikten. Att äntligen förstå att det inte var mig det var fel på, är värt hur mycket som helst.
Att jag sedan inte riktigt förstår hur kolhydrater eller fettbrist kan ställa till det så illa, redan som barn, är en annan sak.
Visst blir man bekymrad av att känna sig grundlurad - men samtidigt lycklig över att ha kommit på lösningen. Slutet gott allting gott - trots allt.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jojobaolja verkar funka bättre på min hud än kokosolja. Speciellt underbenen är torra så det blir krokodilhud, men där verkar det förbättras. Överarmarna har några knepiga knottror som egentligen bara krymper om man scrubbar rejält, men försvinner har de aldrig gjort. Nu har jag smort mig en hel del de senaste dagarna och knottrorna har krympt/försvunnit märkbart. Schyst! Hoppas det håller i sig och inte bara var en tillfällig reaktion.
F-n vad skönt att äta en "vanlig" korv. Föredrar köttiga och rejäla korvar annars, men ibland kan bara en vanlig köttmos-korv vara det som gäller. Hittade Melkers Bratwurst igår, 0KH, 21F, 10P. Finemang! Har stekt och ätit med bara senap.
Var på andra massagen den här månaden idag. Fick timmen gratis (eller mer korrekt, hon skrev in timmen på en av mina kollegor som inte utnyttjat sin fria timme i månaden), vilken flax! Tyvärr var hela jag i protest på något vis, var hur stel som helst, blev förvånad. Det kändes som en sköld över hela ryggen och över axlarna. Får nog konstatera att personlig stress slår hårt. Dåliga stolar eller hösäckande ger inte sådan stelhet.
I morgon drar jag till Köpenhamn en runda. Jäklar vad jag skall glufsa fläsksvål!
Rundan till Köpenhamn gick bra ur matsynvinkel. Tog med mig en bytta keso/philadelphia-röra att äta på tåget till ARN. Det var det enda rimliga jag kunde tänka ut, det går ju inte att komma in med mat och jag hade föga intresse att vara helt utlämnad till fiken på så tidigt på morgonen. (Det är ju trots allt enklare att fixa en köttbit bortom frukost-tiderna.)
Väl framme slank jag in i en affär och köpte två smörpaket och en minisalami att täppa till hungern som jag visste skulle komma innan bokad lunch. Lunchen blev helstekt biff med fettrand (de till och med poängterade att den var stekt med fettranden!), bea och en massa tjusiga blad som de lade till när jag betckade mig för pommes frites. Och det käket kan man hitta på en restaurang som hör till ett varuhus! Inte en suck att den nivån dyker upp på Åhléns.
Därefter blev det inte så mycket mer mat. Det an bero på att jag glufsade i mig en påse fläsksvål som inte var fettskrämd. En hel påse gav c:a 40 gram av både fett och protein. Inte konstigt att jag inte var hungrig mer.. :)
Hade något knepigt problem med vätskan i går dock. Var svullen om fingrarna redan på morgonen och tog av mig min ring, den kunde inte åka på igen förrän jag kommit hem sent på kvällen. Behövde heller inte gå på toaletten så ofta som jag brukar, inte ens efter att på kort tid ha druckit en liter vatten kring lunch för att se om det berodde på vätskebrist.

Hej MimLan
Så härligt att läsa din 'blogg' härinne. Kanske skulle man göra en själv ;-)
Danska fläsksvål har MYCKET salt på - kanske är det orsaken till dina svullnader?
Om du eller andra drar till Köpenhamn är här ett par tips: på Købmagergade finns en fantastisk (tyvärr dyr) ekologisk slaktaraffär (Slagteren på Kultorvet) nästan bredvid Rundetårn. Och i Tivoli finns restaurant Ultimo som har underbar god mat till ett rimligt pris. Var där nyligen och åt grillat ton till förrät och lamkarre med ärtpuré till huvudrät. SÅ GOTT.
:-) Inge
Jag var svullen innan jag åkte till Köpenhamn så det har ingen del i orsaken.
De svål jag köpte är inte särskilt salta alls förresten, de var på nivå som de jag gjort själv, vilket var överraskande. Jag kan inte äta salt i några vanliga mängder eftersom jag vande av mig vid det för flera år sedan genom att äta oprocessad mat. Det är med andra ord lite svårt för mig att få i mig några mängder att tala om.
Tack för tipsen! Köpenhamn är en skön stad, hade glömt bort det stora utbudet som alltid funnits där. På senare år har det mest varit jobbresor och jag har inte haft utrymme för annat än att äta och strosa runt lite. I tonåren när jag bodde i Skåne var det självklart att åka dit och handla, både mat, kläder och heminredning.
Den här veckan är lite kass ur humör och hälsomässig synvinkel. Köpenhamnsresan var kul och gav mersmak, har saknat stan helt klart. Men jag är seg och känner mig långsam och dubbelt så tung, har utslag över hela kroppen också, någon slags knottror, inget rött eller irriterat. Har sovit 3-5 timmar extra dagarna jag varit ledig. I dag är fötterna svullna. men jag kissar iaf som vanligt, inte som i torsdags då händerna var svullna och jag kissade lite.
Insåg en sak, M-ö är verkligen nära kontinenten. Mitt i stan, låt gå för att det var vid kanalen, var det en massa flygfän, och de drogs till mig som flugor till en gödselstack (inga andra jämförelser i övrigt!). Har alltid haft problemet med mygg och andra fän, finns de i närheten så dras de till mig, utan någon som helst diskussion. Jag har haft en svag förhoppning om att den effekten kanske skulle förändras när så mycket annat förändrats. Men där fick jag tji. Bara att inse att jag är genetiskt inriktad på att trivas bäst till havs. :)
Jäkla tur att det inte är något fruktavfall i mina sopor längre. Tömmer ju en soppåse knappt en gång i veckan för farao. Sopsorterar bort plastförpackningarna, men det gjorde jag innan LCHF oxå. Helt klart mer miljövänlig kosthållning det här.
Rökt sidfläsk är gott, men livsfarligt. Det är för enkelt att äta upp det i ett nafs. Det säger stopp till slut, men då har jag ju redan ätit ett par hundra gram över normal mättnad.
Testade rättiksgratäng igår, blev inte tokigt alls. Blandade med grädde och gruyere. En sak jag måste räkna som en bonusfördel för rättikan är att i min affär går det att köpa den i mindre bitar och det gör att jag slipper se det ruttna i kylen. Det går åt så lite, så långsamt av grönisarna. Bra om det finns prylar som kan gå åt utan att det hamnar i soporna.
Ett sätt att konstatera hur starka naglarna verkligen blivit, är att få en av dem krossade av en sabla kundkorg. Hände något med naglarna innan var det som en reva i gummi, nu reagerar nageln som om det är hårdplast som gått sånder, hackigt och bara just på det stället där skadan är.
Och sommarens snabbmat/äta ute-grej är skagenröra från Hav i Hötorgshallen. Bara att köpa en liten burk, ta en gaffel och sätta sig på konserthustrapporna, på en gräsplätt eller ha det som lunch på en matiné. Smidigt.
Gjorde en pindjur (äggplanta, paprika, lök, olja, kryddor, tomat) i eftermiddags. Hade äggplanta och paprika som höll på att bli lite väl deppiga. Vrålgott blev det. Räknade ut 14 gram KH för hela satsen. Tänkte dela upp den lite snyggt i mindre portioner. Men icke. Har glufsat i mig rubbet. Jäkla skönt att jag inte är lagd åt hållet att späka mig efter "avsteg" enligt gällande linje. Det är ju knappast så att hela mitt liv eller något annat är förstört i något avseende alls för att jag åt en massa grönisar. Det var vrålgott, man vill bara klappa snällt på magen efter sådant välbehag.
Starship på radion, mysstrumpor på fötterna och sippandes på varm choklad gjord på choklad smält i vispgrädde och kryddad med kanel och kardemumma.
Hur kan man tycka att det är skitväder när man kan använda det för att mysa så här?
Istället för att vänta in nåt tillfälle att äta thai-mat, gjorde jag en simpel biff i stark curry ikväll. Ville ha lite hetta i det ruggiga vädret, kan ju inte hänge mig åt varm choklad på grädde hela tiden.
1/2 tetra (125 ml) Golden Dragon Coconut Cream
170 gram högrev (det feta kött jag hade hemma, helt enkelt, originalet har entrecote)
30 gram strimlad paprika
en rejäl tesked röd currypasta
Låt currypastan hettas upp lite i en kastrull, häll på kokosmjölken och låt det bli varmt. Strimla köttet och stek det i kokosfett tills det fått färg. Strimla paprika och häll i paprikan och köttet i kokosmjölken. Låt det småvärmas i några minuter så paprikan blir varm. Ät! C:a 4-5 gram kh enligt måtten ovan.
Låter jätte gott,det ska jag prova någon dag 
Har ätit bröd den här veckan. Helt klart en intressant studie i mina reaktioner.
Skulle ner om Lux bageri och köpa kardemummabullar att bjuda mina kollegor på, själv åt jag ingen, men ett portionsbröd av det ljuvliga surdegsbrödet köpte jag hem. Hur tokig jag än var i kardemummabullarna förut var det märkligt att se hur enkelt det var att avstå från dem. Det var inte fullt lika enkelt med brödet, men drivkrafterna var jämförelsevis betydligt mindre än innan LCHF. Brödet var ungefär lika gott som jag mindes det, det blev ett sug efter mer (att köpa en limpa innebar att jag åt upp det samma dag), även om det bara var mycket i jämförelse med hur jag äter nu, inte som förut. Mådde tack och lov inte dåligt i övrigt, mer gaser dagen efter bara. Kan tänka mig en sådan bulle en gång i halvåret eller så.Jag får bara var jäkligt glad över att jag inte har intresse för vanligt bröd, och Lux-bageriet tar jag ju mig så sällan till numera så jag är inte orolig att jag skulle riskera att falla in i en taskig vana.
I fredags blev det ytterligare ett test. En kollega skulle sluta och det köptes glass. De frågade mig innan och jag "godkände" den glass som skulle köpas, visste att det var bra glass (Italienaren vid Fridhemsplan) bortsett från det socker som då finns i den. I övrigt kolhydratsnål den dagen.
Åt inte ens en dl av glassen, men oj vad jag kände mig som om jag hade druckit alkohol. Ögonen blev lite stirriga, synen blev klarare och fätet krympte.
Rent socker påverkar mer (det här var dessutom efter maten, fettet borde väl ha dämpat effekterna?) verkar det som. Brödet borde innehålla mer kolhydrater än glassen ändå. Knepigt.
ARGH! Försöker reda ut vad för omega-3-produkt jag skall köpa. Vilken röra bland alla doser och priser!

St Clements Cod liver oil vill jag tipsa dig om.
Den har god fräsch "apelsinig" smak och tom barnen gillar den.
Den innehåller naturligt vitamin A, D och E.
Om jag förstått det rätt, är torskleverolja ett bättre tillskott än fiskolja eftersom fiskoljan inte har så hög koncentration av A och D vitamin så de måste tillsättas. Dessutom verkar det som fiskoljan också innehåller andra oljor ex. rapsolja. Rätta mig gärna om jag har fel!
Och den där oljan köpte jag nu. Väldigt höga värden per dos och pris jämfört med tabletter som jag kollat in en massa nu idag.
För övrigt billig frakt i den affären också. Tack för tipset!
Hämtade ut torskleveroljan idag. Tog dubbel dos på fastande mage och blev ganska snabbt rejält svettig och varm. Det kändes som om jag skulle bli sjuk och bara inväntade uppkastningar eller diarré.
Det gick över hyfsat snabbt dock, tog en bit ost, vet inte om det bidrog till att det gick över eller om det hände av sig själv. I morgon tar jag det när jag ätit iaf.
(Haha, vilken omvändning, förr när jag fick sådana reaktioner så var det sista man skulle göra att äta något, för då gick det åt h-e på en gång. Nåja, det går framår.)
Intog fiskleveroljan mitt i frukosten nyss, det gick bättre. Blev inte illamående, men det kändes helt klart av rejält ökad värme i kroppen även om jag inte svettades idag. Känns lite läbbigt. Någon som har någon teori?
Tog en sväng om NK livs, alltid lika märkligt att konstatera att de är riktigt billiga på vissa saker. Tror de är billigast på eko-vispgrädde (10,90) och eko-smör av vad jag sett hittills i stan. Och just nu är blåbären billigare, varför jag gick dit. Fick ögonen på en puttenuttig fransk yoghurt i liten glasburk, Yaourt au lait entier nature från la Laiterie de Vichy. Riktigt frisk liten sak som kändes trevlig att äta som den är. Ingredienserna är bara mjölk och bakterier, så långt är det ju väl. Tyvärr totalt ogooglebar för mig iaf.
Definition på masoschism är att börja städa lyan och ovanpå det sätta igång med strykning i värmen igår. Åas, skall vi få ett LCHF-perspektiv på det så finns det inte en chans att jag hade klarat av det innan LCHF, då hade det varit illamående bara av värmen. Sånt sker aldrig nu. Och jag tar halvtimmespromenader på strandpromenaden vid lunchtid så jag får den bra solen i nyllet, och inget soleksem blir det av det heller.
Nu har jag passerat fem månader. Fortfarande händer inget med vikten (nåja, tog fram måttbandet nu, har krympt 1, kanske 2 cm om magen sedan senast). Däremot har problemen med blödningarna kommit tillbaka, nu är de inte så små utan det känns som att ha mens igen - en månad år gången. En annan sak är att värktabletter fungerar igen, med blödningarna kommer nämligen mensvärken. Funderar på att sätta ut p-sprutan och se om det hjälper till att normalisera blödningarna så småningom och då börja med sprutan igen.
Tillåter mig att ha högre kolhydratbudget, upp till c:a 20 gram, nu under sommaren, äter nämligen en hel del blåbär med grädde. Det får anses som ok, speciellt som jag märker att jag är lite svagsint med ätandet i värmen. När jag är hungrig vill jag bara smådutta, äta ett ägg eller en bit korv. Och tyvärr har matlagningslusten gått i botten, det gör det ibland, är periodare även där, så jag kan inte stimulera mig bakvägen. Det får helt enkelt anses helt ok att jag äter det jag vill och kan, även om det blir lite fler KH nu.

Inte dåligt. Börja städa lyan mitt i värmen. Och stryka. Varmt, varmt, varmt. Med lchf mindre varmt ändå, låter bra.
#135 Precis så där är jag också. Men det funkar för mig, jag går inte upp i vikt och mår fortfarande bra. 
#137 Skulle jag tvivla är det bara att läsa min första tråd och minnas alla fantastiska förändringar, så icke att jag skippar LCHF. :) Jag mår gott, bortom allt tvivel.
Otroligt trevligt att slippa alla småflugor som kom med allt fruktätande förut! Inser det när jag konstaterar att en fluga irrat sig in i lyan.
#135 Jag håller med om småduttandet. Dt går liksom inte att köra trerätters… eller tvårätters… eller… enrätters. Bara en halv handfull då och då. Puh. Härligt väder!!!
#139 Mm.. just nu duttar jag med macadamianötter jag köpte i stan. Har inte ätit dem förut. Väldigt trevlig pryl, söta. Konstaterar att jag kan ha den som nödalternativ om jag skall på bio eller nåt, för äta upp hela påsen, det gör jag. Det är ju så vansinnigt duttbart. :)
Nu är det inte så obehagligt att ta torskleveroljan längre. Får inga värmevallningar eller illamående. Lite svårt att få bort känslan av massageolja i munnen, är van vid att ha citrusdoftande sådana.
Grekisk yoghurt, grädde och riktig vanilj. Ta mig tusan vad suveränt gott det är i sin enkelhet. Har inte förstått poängen med vaniljpulvret, det blir ingen vaniljsmak av det. Tog rejält av det i yoghurten först, men näe. Plockade fram en fin saftig stång och skrapade ner vanilj. Där kom det. Så skall vaniljyoghurt smaka!
Jag tror mina bröst har blivit större minsann. Fascinerande. Har inte märkt av någon annan omformning på sistone. Märklig effekt i nuläget. Eller var det något som kom iom hormonerna som såg till att håret på benen krympte?
Alla knutor/pluppar eller vad man skall kalla dem, på överarmarna har krympt ner eller försvunnit på sistone. Det finns två saker som är nytt, att jag går en stund i solen varje dag, och även låter armarna få sol, det var nog hiskeligt många år sedan sist. Jag har ju nyligen börjat med torskleverolja, men eftersom inget annat hud-relaterat har märkts så tror jag att armarna helt enkelt behövde sol. Min hy i ansiktet har iaf reagerat positivt på solen så varför skulle inte övrig hud kunna göra det? Men det är inte något nytt sedan LCHF.
Så vansninnigt skönt att tåla värmen, tåla ljuset i ögonen, inte få några soleksem eller bränna mig! (Nä, särskilt brun blir jag ju inte, jag ser mest hudfärgad ut, men det är skönt det med.)
Det kan ju vara så att brösten omformas med hormoner… Ingen aning faktiskt. 
#144 Jag tackar och tar emot. Bh:ar är väl det enda jag defintivt inte behöver köpa nytt om jag skulle få större bröst. Det finns helt klart utrymme för att växa i kuporna. :-)
Just ja. Har inte druckit något grönt te på två veckor, och jag har inte kissat som en galning på den tiden. Märkligt att det skall vara så vätskedrivande hos mig.
Har beslutat mig för att skippa p-sprutan och se hur det artar sig. Har även börjat dra ner på magnesiumet, tar 500mg varannan dag nu, så får vi se om jag kan fasa ut det.
Köpte ännu ett par MBT-skor idag, det blev en modell som ser ut som en walking-sko så nu kan hösten komma utan att det gör något.
Tyvärr är de stela till tusen i själva skon så det blir antagligen rejält med skoskav innan de är ingångna. Sugigt.
#148 Jag fick faktiskt också lite skav i hälen av mina nya MBT-sandaler. Men det får jag iofs av alla andra skor också. Utom Reebok Princess, märkligt nog. Men de fungerar inte för mina nuvarande behov…
#149 Tack och lov så är det inte höstrusk ute ännu så jag kan förmodligen gå in dem hyfsat hemmavid ändå. Skoskav är ganska normalt för mig tyvärr.
Hade en usel dag igår. Vaknade med smak av galla. En stund senare kom obehagligt magont och det var bara att sätta sig på toaletten en halvtimme medan svetten sprutade om mig. Har haft samma upplevelse en gång förut, tror det var efter någon månad på LCHF. Kan inte påstå att jag ätit avvikande dagen innan. När jag fått sova ett tag till mådde jag hyfsat, var trött, men det gick bra att äta och magen störde inte alls resten av dagen.
Har experimenterat en hel del med att inte ha fuktkräm i nyllet i sommar. Det har mynnat i två slutsatser. Den ena är att huden mår bäst av att få lite sol, då handlar det i princip bara om att jag tvättar med extremt mild rengöring en gång om dagen, sedan är allt finemang. Men när det inte är sol blir huden fet efter några dagar, och det knepiga (i mina ögon) är att det feta hålls undan väldigt lätt om jag tar fuktkräm.
Nåja, jag behöver aldrig ta mer än max en gång om dagen ändå. Och numera är armbågarna så ofnasiga att jag inte behöver smörja dem. Förut var det absolut nödvändigt varje dag.
Och nu har jag äntligen kommit för mig att göra Margaretas levermousse på den halva påsen som var kvar sedan tidigare försök.
Fick nästan kväljningar av lukten när jag stekte och kände mig alltmer skeptisk till att jag skall kunna vänja mig vid det. Men jag vet alltför väl att lukt och smak inte behöver korrelera och blev häpet överraskad när jag märkte att den lila skeden slank ner. Och tog ett par skedar till. Det här kan ju funka! Iaf i det lilla formatet än så länge.
Tog c:a 1 dl grädde och 50 gram smör till 200 gram kycklinglever. Mycket salt och peppar. Mtp hur den kräver salt har jag inga problem med att tänka mig att mixa ner en ansjovis för smaken.
Det låter gott med kycklinglevermousse. Ska leta reda på en påse med lever på Coop nästa gång jag handlar. Man kanske kan göra vitlöksdoftande paté för att undgå doften lite?
Hittade ett recept.
#154 Har lite problem med vitlök i maten, jag tror inte att jag skulle gilla det i moussen. T.ex. köpte jag Castello färskosten med vitlök som hyllats här, men icke, tycker den smakar unket, vilket inte är ovanligt i mina smaklökar när vitlök används i mat som inte äts direkt. Tyvärr insåg jag att moussen smakar mindre starkt när dne är varm, det blev för mäktigt när den var kall. Det börjar kännas tveksamt att jag kommer att ha lever på menyerna här i lyan..
Däremot gjorde jag fiberhusk-bröd idag. Gjorde på ett ägg bara för att testa, men det var överraskande trevligt att äta. Enkelt att bre rejält med smör på och äta som det är till och med. Bonus är att det inte smakade av ägget, för då blir det ingen överdos av det, jag har någon gräns runt två om dagen, men det här var som en helt egen rätt. Värt att notera är att den sväljer kryddor, så det skall alltid kryddas rejält.
För övrigt är det rökta sidfläsket i bondens hörna nere i Hötorgshallen verkligen gott. Har köpt två gånger nu, olika batchar, smakar olika, men lika gott oavsett.
Så bekvämt att fixa till käk oxå, har fortfarande ingen lust med att laga mat eller excellera. Bara att skiva fläsk, ta lite majo på (jag lovar, det var gottis) och några skivor stark ost. Har ätit det varje dag på sistone. Fast food!
För övrigt 2: Jag skippar att avhålla mig från fläskkött inför nästa blodprov. Rent krasst är det ju bara bra att se om ureat-värdet åker i höjden igen om jag äter fläskkött. Det blir bättre vetenskap så. ;)
Värt att notera är att magen reagerade starkt på fiberhusken. Kan vara bra att veta om jag tänker ha förstoppning någon gång. Ingen större fara mer än att jag nog får ha en begränsning på en msk husk (ett bröd) per dag om jag skall slippa problem i praktiken. Vid 1 msk är det överkomligt iaf.
Ingen nyhet egentligen, min mage har alltid varit kass på de "nyttiga grönsakerna", men att så lite räckte för att sabba var nytt.
Och en massa illaluktande gaser! Kan inte minnas att jag haft några gaser annat än en-två luktfria på morgonen. Nu fortsätter det bara. Gah.
MimLan, vet du om sidfläsket i bondens hörna är utan tillsatser? Kan man köpa en hel bog eller skivat?
#159 Enligt utsago är den utan tillsatser.
Hmm.. Man kan köpa den som man vill? Eller vad menar du? I saluhallen kan man köpa som man vill, det är ju ingen stormarknad där man får ta den förpackning som finns.
Fr.o.m. den här veckan tar jag magnesiumet var tredje dag. Inga känningar av att ta det varannan dag iaf.
Insåg nyss att jag inte haft rinnande näsa på länge, har inte blivit klok på vad den beror på. Var tvungen att leta upp pappersnäsdukarna och paketet hade dammat igen. Så kan man också få insikt om sina förbättringar. :)
Har haft ett ryck av KiF-påverkan när det gäller inköp. Hittade jordnötssmör med 9,9 gram KH, på DagLivs, att labba med som snask (var rysligt svag för Hershey's peanut butter cups en gång i tiden) och sås till kyckling. Samt hittade cevapcici på Lidl, de där som kostar 40-lapp för 1 kg.
Cevapcici är helt ok, har märkt att jag får nåt sug medan jag äter dem och jag vill helt enkelt fortsätta att äta. Tack och lov går det suget över hyfsat snabbt och min lathet hindrar mig att börja nafsa på mer mat innan suget gått över.
Sådär, nu har jag kört LCHF i 6 månader. Hälsoaspekterna är odiskutabla och omfattande. Hade gärna fått bort finnarna helt och att huden på kroppen återfått samma nivå av fukt som i ansiktet (har krokodilhud här och var, men numera spricker det iaf inte). Vikten är där den är.
Har inte haft några rejäla avsteg att tala om, i mina ögon, bröd en gång, sockrad, men i övrigt fet glass (lite) en annan gång. Därtill "överdosering" av min kolhydratgräns, men ändå max 20 gram. Har ganska bra koll på vad jag får sug av, macadamianötterna äter jag tills de tar slut t.ex. Portionerna har minskat. Mitt problem är att äta i brist på sysselsättning eller annat. Även om det görs med LCHF-mat så är det ett otyg. Har inte riktigt motivation att köra ren fakir i nuläget för att se om något händer. Vet inte om det är min cynism eller realism som får mig att tro att jag hör till de som måste ha nåt år på sig innan något händer. Trots allt har det varit lite skrämmande att konstatera hur hela mitt liv och hälsa rasade samman när jag var 8-9, även om de första insikterna om det kom för några år sedan och inte enbart i skiftet till LCHF.
Givetvis fortsätter jag. Jag mår ju ändå ljusår bättre än innan även om jag fortfarande har orimlig övervikt.
Skall testa att äta rejäla portioner några dagar nu, eftersom jag igår vid 13-tiden med kålpuddingen (250 gram färs, 200 gram kål, 1 ägg, grädde och smör) blev rejält mätt och åt inget mer den dagen än en sked majonnäs på kvällen. Det var behagligt.
Har ätit 250 gram cevapcici till frukost, med 80 gram CF. Vi får se hur länge den mättnaden håller i sig.
En av poängerna med att inte behöva äta något under eftermiddagen för mig är att jag har fortfarande kvar känslan av att stressa som en gnu för att matcha hunger med matmöjligheter och småäter även om jag är mätt eftersom tillfället finns där. Kan jag koppla bort den präglingen genom att inte behöva äta då ett tag så är det till hjälp.
Har inga större problem med maten och antar att det låter värre än vad det är, men kalorimässigt är det för det mesta under 2000-strecket. Men jag ogillar dumma ovanor.
Har slutat helt med magnesium, märker inte av några kramper heller. I nuläget tror jag att det gröna te jag alltid drack var det som sabbade. När jag drack det kissade jag som en galning, men nu när jag inte druckit det alls på 5 veckor har det varit normalt. Skumt att jag reagerar så starkt på det. Nåja, jag kommer att vilja ha te när kylan sätter igång (och värmen i huset inte är på än, när den är det har jag gå naken-varmt hela vintern, skönt!), men då vet jag iaf att jag får kompensera med magnesium.
Har ledsnat på gräddosten och börjat snegla mot den ost jag annars tycker är god, starka som västerbotten och brännvinsonst. Det är så länge sedan jag hade ständig ostkonsumtion, har nog aldrig haft det, det var en gräddost om året och sedan mindre bitar hårdost eller lite vitmögelost. Nu har jag börjat handla hårdosten i vanliga butiker och kan konstatera att det är inte helt enkelt att hitta fullfeta ostar. Jösses, det är ju reklam åt alla håll och kanter för magraste varianterna. Blärgh! Minns att någon kvinna blev ost-professorska, och som favoritost var någon äcklig mager ost hon hade varit med och tagit fram. Hur kan man tycka att en sådan människa utan smaklökar skall ha en matrelaterad professur? Det är trots allt inte kontroversiellt alls med kvalitetsmat, även om det fortfarande har lite lyxstämpel över sig. Hyllar matprogrammet med gubben som åker runt i italienska byar och spanar riktig mat!
Märkligt skönt hur sällan man måste handla i affären numera. Eftersom ätbeteendet ändrat sig också, så har jag sällan massiva sug efter Just Det Där, så sådana gå till affären-tillfällen faller oxå bort. Och all mjölk som måste köpas ständigt har ju helt fallit bort till förmån för vattenkranen.
Försökte peppa mig själv igår genom att leta upp ett par köksprylar som jag saknat länge, men inte letat så jätteaktivt efter. Hittade båda på Cordon Bleu, ett Microplane-rivjärn och en liten portionsgratängform, i tunt porslin, perfekt!
Testade rivjärnet, köpte stavmodellen, så fort jag kom hem. Muskot, parmesan, ingefära och citronskal revs. Så ljuvligt! Sådär skall det vara. Det går utmärkt att överleva på vanligt rivjärn och det är väl egentligen först när man testat ett Microplane som man förstår varför det är så självklart att man skall ha den prylen i köket.
Gratängformen invigdes med en kålpudding.
Rivjärnet verkar häftigt! Vad kostar det?
#169 Den jag köpte kostade 180:-. Har hunnit bli än mer frälst nu. Är även nöjd med modellen jag köpte, den passar till så mycket, från att riva kanel och muskot till parmesan.
Vafan. I morse sprack ena mungipan när jag gäspade. kändes rejält snopet när jag intalat mig att det inte kommer att hända mer.
Har haft en släng av blödande navel igen. Helt förvirrande hur kostomläggningen skulle ha med saken att göra. Har iaf aldrig haft det förrän på LCHF. Men det verkar som jag inte kan få en förklaring någonstans heller.
Får ge upp förhoppningen om att krokiga tumnageln kommer att bli bättre också. Med tanke på hur den tillfälligt rätade ut sig vid levaxin-höjningar, så var förhoppningen inte helt orimlig.
Gav mig äntligen på tjälknöl under natten. Bortsett från att tidsangivelserna jag sett och ändå utgått från i underkant, så var det en rätt trevlig pryl. Bogsteken som efter 8 timmar på 75 grader var alldeles för varm (tack gud ske lov att jag inte kunde sova och gick upp ett par timmar tidigare…).
Är itne helt på det klara vad saltvattnet skall vara till för egentligen? Köttet är ju mört ändå. Tror jag skall testa nästa runda utan saltvattnet. Tog mindre salt, och kortare tid i vattnet, än vad recepten säger, men jag står f-n inte ut med sältan ändå även om den håller sig i ytterkanten, vill ju inte tvingas dränka köttet i sås bara för att dölja smaken.
Pepparrotsgrädde till var trevligt.
DagLivs sålde 1kg-ekosmör! För 70 spänn visserligen, men det var iaf billigare än 250 gr-paketen som nu gått upp till 22 kr som lägsta pris.
Man kanske ska ta en tripp förbi dagivs idag! Har önskat mig storförpackning på eko smör. Skulle gärna vilja ha storförpackning på eko grädde också.
#175 DagLivs tar in varor om man säger till om det, det ingår i deras policy. Säg till i affären om det, eller maila dem, det finns någon kontaktadress på deras hemsida.
Ah, tack mimlan! Det är en superbra ide. Något som du har fått in i deras sortiment?
#177 Jo, bad dem ta in en kabanoss i våras, det gjorde de utan problem.
#178 Har de några bra korvar du kan rekommendera? Jag blir lite stressad i den affären då det är så mycket folk så ibland hinner jag inte läsa ordentligt på förpackningarna. Är dom inte lite ologiska i sin organisation?
#179 De har flera som har låg kh-halt, det är ju en fråga om vad man gillar för typ. Kabanosser, olika märken bl.a Wurstmaster, de har flera sorter med låg kh-halt. Melkers bratwurst är den korv som är mest lik vanlig köttmosig korv, men utan kolhydrater.
Fortsatt inga kramper, så det verkar gå alldeles utmärkt att sätta ut magnesiumet. Vet inte om det är tiden eller att jag satt ut p-sprutan, men blödningarna har börjat minska väsentligt även om de fortsatt är ständiga.
Har konstaterat att jag faktiskt har varit sjuk de senaste dagarna. Men det är så svaga symtom att det mest känns som att förkylningen aldrig riktigt slår igenom. Förr var det helt klart en upptakt till att springa och köpa medikamenter, näsdukar och mat man kunde tänkas äta medan halsen var halvt fördärvad.
Det är bara att konstatera att även Kleenex-räkningen går ner i botten på LCHF.
#181 Jag klarar mig också utan Mg numer. Får lite småkramper ibland, men bara om jag slarvar och dricker nån typ av Cola Light-dryck, så då får jag skylla mig själv.
Åt just en fläskkarré med vitlökssmör, totalt vägde det väl 160-170gram. Det är verkligen futtigt i matmängd.
I morse åt jag 80 gram tjälknöl och c:a 85 gram vispgrädde+pepparrot. Också futtigt i mängd. Jag börjar bli på det klara att kollegorna när jag jobbade ett par gånger fällde kommentaren att jag åt så lite och att det är fullt korrekt även om jag nog hade lite mer då, kanske runt 200-225 gram när jag tänker efter.
Vanliga portionsrätter väger väl runt 400? Och då skall man komplettera med bröd och frukt också.
Inte konstigt att jag nu faktiskt har gått hemma en vecka och inte handlat något och ändå inte lidit brist på ett enda dugg. Det är perspektiv det. Och slaskpåsen som var en modell mindre den rundan höll en vecka ändå. Mina sopor har minskat åtminstone till en fjärdedel. Hur mycket jag minskat i utsläpp vill jag inte tänka på, var ju en sådan som åt mängder med frukt och grönsaker hela tiden.
Andra försöket med tjälknöl blev helt ljuvligt! Jämnrosa, genomsaftigt och inget saltvatten som sabbat köttet. Tog bara två rågade matskedar salt den här gången, det räcker uppenbarligen.
Tog blodprov idag. Lyckades inte hitta 25-OH-D på blodprovsremissen så det är inte särskilt troligt att det kommer att testas den här rundan, även om sköterskan skulle höra med läkaren. Det krävs väl ytterligare någon tub som inte gjordes.
Men det är inte så vansinnigt viktigt. Tar ju prover hyfsat ofta ändå, var tredje månad, och jag får ta vilka tester jag vill för läkaren. Den här rundan blir det Apo-kvoten och insulin, utöver det vanliga.
Har struntat blankt i att dra ner på fläskkött den här gången, vi får se om ureatet fortsätter att sjunka eller om det går upp igen.