Försöker igen
Jag vet inte riktigt hur det här fungerar, men mitt tidigare inlägg föll bort, sp jag försöker igen.
För tre veckor sedan var jag på ett föredraf med Lars Erik Litsfeldt. Det gjorde ett så´nt stort intryck på mej, så både jag och min make har helt lagt om våran kost. Jag har under ca 20 år varit fettskrämd, överviktig, medlem i viktväktarna och en del andra försök att gå ner i vikt - utan resultat. Konstigt nog anammade jag Lars-Eriks råd direkt. Sedan dess har maken gått ner 4 kg och jag 3 kg. Detta i lördagsmorse. På kvällen var vi inbjudna på middag till grannen och det var välkomstdrink, grillat med potatisgratäng, sallad och kryddsmör, kaffe, tårta och likör och efter det kom groggbordet fram. Det tackade jag nej till, men maken tog en grogg.
Dagen efter hade vi båda två gått upp 1,5 kg, och det har vi ännu idag tisdag inte blivit av med.
Vi börjag dagen med en baconomelett, maken tar en halv macka med smör och leverpastej eller ost på. Han klarar sig hela dagen på det, förutom att han tar ett glar mjölk och dricker mycket kolsyrat vatten. Jag brukar ta lite småmål - med ost, smör, ost och vatten två ggr/dag.
På kvällen äter vi kött eller fisk, oftqast stekt i smör, med blomkålspuré eller ostgratinerad aubergin eller squach plus någon cremefraich, smaksatt med kryddor och majonäs.
Låter det OK?
Om en vecka åker vi till Rhodos på 14 dagar. Hur äter vi där? Är det någon som har något tips? Jag är tacksam för alla svar.
1 dl mjölk innehåller 5g socker, så tänk på det om det blir många glas. Brödet är också en hel del.
Men i övrigt låter det som att ni äter på tok för lite :-) Svält orsakar kortisolutsöndring, vilket hindrar kroppen från att använda kroppseget fett till näring, och snarare uppmuntrar till att lagra in mer fett inför sämre tider, från den näring ni får i er.

Låter ok! Ät så mycket så ni inte går hungriga. (Fast jag skulle ju avstå brödet)
En festkväll (potatis, likör, tårta) som den ni var med om lagrar in en del vatten som försvinner efter några dagar.
Det finns säkert ost, kött, smör, kyckling, beasås. olivolja, oliver, charkuterier, fisk, skaldjur, majjo osv på Rhodos.
Om det finns något med mjöl (om man tål vs) i man kan unna sig så är det nog grekisk ostpaj som innehåller enorma mängder fett!
Det saknar jag, när jag tänker efter.
Pah, jag var på dop häromdagen med massa pajer. Bara att skrapa bort degen under! :-)

Grekisk ostpaj blir inte grekisk ostpaj utan deghöljet.
Men man kan lika gärna göra en fetost-ugnsomelett…kanske med lite lök.
Dissa inte fetaostomeletter!
Sovlaki (spett) och lammkotletter…
Numer pensionär i Nynäshamn

Tack för alla svar, det lovar gott inför resan.