Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 28958 ggr
Dame
53

Linfrön, hela eller krossade?

Har hört olika bud om man ska inta linfrö hela eller krossade.

Vad gäller?

Thea
3

Hela!

Linfrö innehåller cyanid (vilket bidrar till dess karaktäristiska smak). Äter du helt linfrö utan att tugga sönder de flesta kommer inte cyaniden ut. Krossat linfrö är det rakt in i kroppen som gäller. Livsmedelsverket har en maxrekommenation för dagligt intag av krossat linfrö. Mängden har jag inte i huvudet då jag alltid äter helt!Flört

Får jag förstoppning brukar jag dricka 1 dl linfrö i ca 1 dl fil och svälja de hela. I magen bildar linfröna ett härligt slem som är jättebra för magen!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Dame
2

Men om jag vill tillgodogöra mig Omega3 i linfrön så är det krossade som gäller? Tror det ligger runt 2 msk, har också läst om cyaniden.

Vill jag använda det för att puffa igång magen så tar jag dom hela mao?

Wildrat
0

#2 Omega 3 i linfrö är vegetabiliskt och kroppen kan inte tillgodogöra sig några större mängder av det. Är du orolig för att du får i dig för lite omega 3 så ät fisk, ekologiskt kött, ekologiska mjölkprodukter, ekologiska eller särskilda Omega 3 ägg istället. Fiskolje-, sälolje eller krilloljekapslar är också bättre alternativ.

Linfrön passar bäst till att förstöra tarmar.

Thea
0

Ungefär så borde det väl bli! Flört Sväljer du dom hela går dom helt "oprocessade" genom systemet!

H. Thea

Inkanyezi
1

Om man har en kaffekvarn kan man mala linfröna i den och tillgodogöra sig en del av det Omega-3 som finns i linfröet om man är snabb på att sätta i sig det. Dessvärre oxideras det mycket fort, så om man har krossat linfrö i lösvikt och förvarar det någon tid så innehåller det praktiskt taget inget Omega-3 som vi kan ha nytta av.

Och helt linfrö är bulkmedel, ger ingen näring utan fyller bara upp och smörjer i tarmen.

Wildrat
0

#5 Eftersom kroppen tar upp 1-2% av det omega 3 som finns i linfrö måste man äta stora mängder för att det ska göra någon nytta, men då blir man cyanidförgiftad. Ät animaliskt omega 3 istället, mycket bättre för både hälsa och plånbok.

kylbalsam
0

åh, vilka bra tips! jag är nybörjare och lider av övergångsbesvär, med bl a hård mage. ska ut och handla linfrön och funderade precis på krossade eller hela. så nu fick jag svaret! tack Glad

Margareta
0

Jag äter inte linfrön alls utan håller mig till psylliumfrön om magen blir trög.

Numer pensionär i Nynäshamn

fj-100
3

Men nu vart jag ju riktigt orolig!

Jag äter "nötbröd" utan nötter men gjort på linfrön och lite kokos VARJE dag. Pyttelite kolhydrater och gott och mättande.

Det blir ca. 1dl. krossade linfrön om dagen.

Kommer jag att dö i cyanidförgiftning nu???

Zepp
2

Om du kokar upp linfröna tar du kål på ämnet som är ett förstadium till cyanid.. vilket altså bildas i kroppen.. om man inte tidigare blötlagt och kokat upp dessa!

Har för mig att det räcker att blötlägga ???

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pasi
0

#10 Samtidigt bör inte linfröoljan i fröna upphettas. Hur skall det gå till?Flört

fj-100
2

Nu har jag läst livsmedelsverkets rekommendationer för intag av linfrön. Jag tror att jag överlever mina mackor.

Här följer ett utdrag:

Potentiella risker med intag av linfrö

Som framgått ovan, kan innehållet av cyanogena glykosider i linfrö innebära en potentiell hälsorisk. Det är av betydelse för bedömningen av eventuella hälsorisker om linfröna intas hela eller krossade/malda. Intag av krossade eller malda linfrön medför nämligen högre exponering för cyanid i jämförelse med intag av hela linfrön (3). Traditionell användning av helt linfrö, 1-2 msk som laxativ, kan anses riskfritt. Inga toxiska effekter är kända vid denna dos.

Intag av 3-10 matskedar krossat linfrö ger en påtaglig cyanidexponering som kan vara skadlig vid långtidsanvändning, men innebär knappast någon risk för akut förgiftning. Vid sjukdom eller undernäring (fasta) kan dock kroppens förmåga att avgifta cyanid vara nedsatt. En person som tuggade på 150 ml linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen (1).

Cyanidinnehållet i krossat linfrö förefaller i hög grad att reduceras vid bakning. Enligt (5) kunde inte cyanid påvisas i bröd respektive muffins med krossat linfrö efter gräddningen. Slutligen bör påpekas att rökning innebär en påtaglig exponering för cyanid, vilket kan behöva beaktas i sammanhanget. Den inhalerade röken från en cigarett kan innehålla mellan 10 - 550 mikrogram cyanid (11).

Pasi
0

#12 Hur sjutton kom de in på rökning i en artikel som skulle handla om linfrön?Skrattande
Ett sätt att avdramatisera riskerna kanske!?

Margareta
1

Enligt Livsmedelsverkets rekommendationer skall vi äta en hel del mat (kolhydrater) som åtminstone jag blir sjuk av. De tycker inte heller att det finns anledning att förbjuda E621.

Man gör som man vill när det gäller vilka råd man tar till sig och vilka risker man väljer att ta.

Jag har valt att inte lita på allt som Livsmedelsverket säger.

Numer pensionär i Nynäshamn

Wildrat
1

#14 De rekommenderar även margarin, särskilt lättmargarin och lättmjölk till småbarn…

fj-100
0

Men vad tycker ni, ska jag dra ner på linfröintaget?

Wildrat
0

#16 Mår du inte dåligt av det behöver du ju inte det. Minmage tål inte fibrer så jag kan inte äta det alls. När det gäller omega 3 så finns det bättre källor.

MimLan
0

#16 Varför äter du linfrön till att börja med? Vilket behov försöker du täcka med det?

Är det för omega3 så är det närapå fånigt att äta linfrön, vi kan inte tillgodogöra oss vegatabiliskt omega3 i någon grad att tala om.

Är det för att din mage inte funkar, så har Margareta nämnt psylliumfrön. Och för magen finns ju flera andra alternativ att ta till.

magma
0

#16: Varför inte gå över till psylliumfrön istället? Så är problemet med eventuella skadliga ämnen i linfröna löst.

kylbalsam
0

just det ja! psylliumfrön :)

psylliumfrön har jag använt innan (i ett tidigare liv) så det är nog dags att återinföra dom i skafferiet. linfrön funkar inte för mig, så jag satsar på psylliumfrön istället. de har en så behändig storlek ;)

Maia
0

#16 Så länge de krossade linfrön du äter är uppvärmda enligt #12 behöver du alltså inte oroa dig. Det är väl inte flera deciliter varje dag som du får i dig.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

fj-100
0

Tack för alla råd!

#18# Anledningen till att jag äter linfrön är att jag kan göra bröd på dom som är kolhydratfritt.

Mina barn vill ha en macka på morgonen (och jag med) och då är linfrön bästa och godaste alternativet.

Har gjort bröd på psylliumfrön men det tyckte vi inte var gott.

Thea
0

fj-100: Hur gör det det brödet? *nyfiken*

H. Thea

sarag
0

#22, Jag tycker likadant. Brödet gjort på linfrö är faktiskt gott. Påminner starkt om vanligt rågbröd. Och det är ju försumbart få kolisar i det.

Jag brukar ta

2 matskedar krossat linfrö

2 matskedar hela linfrö

1 ägg

en matsked vatten

lite salt

rör ihop och låt det  stå och "gegga" ihop sig lite (kvart- halvtimme).

I med lite (kanske en tredjdels teksked) bakpulver.

Häll smeten på en smörad tallrik och sen in i mikron ca 3-4 min.

Ibland gör jag det utan bakpulver och så läggar in "kakan" i ugnen en stund  (ca 150 grader). då liknar det knäckebröd litegrann!

starhawk
0

#13: Men Pasi då! det är ju kombinationen det handlar om, om en person både röker ock käkar linfrö så blir det ju kaka på kaka med en massa cyanid i slutändan

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

fj-100
0

#Thea#

Jag mixar 1 pkt krossade linfrön och 1/2 pkt kokosflingor till mjöl.

Blandar i en näve grovhackade nötter.

Lägger i en burk så jag så jag har färdigt mjöl när brödet är slut

(Vill du ha helt utan kolhydrater så tar du bara linfrön).

Blanda

1 dl. mjöl

1 ägg

1/2 tsk bakpulver

Häll en klick fett (gärna kokosolja) på en middagstallrik.

Kleta ut smeten lite.

Grädda i micron 2 minuter.

Dela i fyra delar.

Gör ett gäng och lägg i burk i kylen.

fj-100
0

Om Pasi är blå i ansiktet när han kommer med köttbilen så vet vi att han har käkat linfrön…

Pasi
0

#27 Ingen risk att jag stoppar i mig frön!Flört

#25 Kaka på kaka!? Konstigt att de avstod att nämna de andra cyanidkällorna som bittermandelkakor och sånt!Skrattande

starhawk
1

#28: Tja vad kan du räkna med från Livsmedelsverket som har en fettexpert avlönad av två margarinbolag?

Jag säger som Skaldeman (tror jag) vi är inte gjorda för att äta frön, vi har varken näbb eller kräva

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

fj-100
0

Åt verkligen inte samlaren frön likväl som nötter?

Äter ni inte nötter heller eller är dom bara till för ekorrar?

Och är inte vi släkt med Kurre på låååångt håll?

Någon evolutionsexpert som vet?

(Ni hör hur desperat jag är!).

Thea
0

Samlaren/jägaren åt förmodligt både frön, frukt, nötter, rötter och kött i den mån det fanns tillgängligt! Flört

H. Thea

fj-100
0

Men vi ska inte äta som en samlare/jägare?

Är inte våra gener baserade på deras sätt att leva?

Ursäkta mina kanske korkade frågor men vad grundar man lchf på? Jag trodde det var just samlare/jägare?

Wildrat
0

#32 Jag tror nog de åt en mindre del vilda frön men maten var inte baserad på det som idag.

Alla som mår bra av att äta frön kan ju göra det, vi andra kan låta bli… Det är ju inget som måste ingå i kosthållningen, det har vi ju alla märkt.

andreas0
0

#30, Varför skulle samlaren äta frön? Våra matsmältningssystem klarar inte av att bryta ner dom, så vi skulle inte få ut varken energi eller några andra nyttigheter ur dom. Dvs. dom tillför inget alls.

Enda sättet man kan få dom att tillföra något är om man kraftigt behandladr dom först, t.ex. genom att mala dom. Men jägar/samlar folk på stenåldern hade inga kvarnar att mala med…

Djur som äter frön har matsmältningssystem som kan smälta dom, våra matsmältningsystem klarar inte av det.

Vi och samlarna skulle lika gärna kunna äta bark från träden eller sågspån, vi får ut lika mycket från det som från frön. Det vill säga inget alls.

Frukter och bär finns bara under kort tid på året på våra bredgrader, självklart så åt samlarna/jägarna sådant när det fanns, för att det smakar gott. Detta var bra för dom eftersom det är fettbildande och dom behövde lägga på sig för att klara eventuell svält under vintern när det var ont om mat. Men är det rimligt att numera äta fettbildande mat året om istället för bara en kort tid på året, speciellt när "vintersvälten" aldrig kommer?

Rötter och sådant tror jag inte att det åts särskilt mycket av. Möjligtvis att dom åt det som nödlösning om jakten var väldigt dålig under en period och dom inte fick tag på någon annan mat, men annars tror jag inte att dom aktivt letade efter sådan mat.

bluegoose
0

Men om inte jägar/samlarna samlade och åt frön, hur kom vi då på att vi skulle bearbeta dem till ätlighet (nåja, men allt är ju relativt) och så småningom även odla dem? Obestämd

Det går bra att krossa frön mellan stenar också, man behöver inte moderna kvarnar… Och vi har väl använt eld för att tillaga mat rätt länge också. Jag tror faktiskt att även jägare/samlare åt frön vid tillfälle… fast jag tror att vi i dagens brödätarsamhälle går rätt mycket till överdrift med fröintaget. Flört

andreas0
0

#35, Hur kom vi på hur man tämjer djur? Hur kom vi på hur man gör upp eld? Hur kom vi på hur man gör datorer?

Vi kom på det för att vi är väldigt nyfikna varelser som gillar att experimentera med allt möjligt.

Visst kan man krossa frön mellan stenar, men varför skulle stenåldersfolken ta sig så mycket besvär för så lite mat? För att få tillräckligt med mat genom att mala frön genom att slå dom med stenar skulle dom få sitta och mala frön hela sin vakna tid. Det är att jämföra med 2-3 timmars jakt som gav mat för flera dagar. Dom var nog inte så dumma att dom slösade sin tid på sådant. Om dom nu ens visste om att frön kunde ge energi om behandlade dom, det kanske inte upptäcktes fören senare.

Om vi hade ätit frön så hade väl vårat matsmältningsysteme varit lite anpassat för det i alla fall? Så som det är nu så är det inte anpassat till frön överhuvud taget, därför tycker jag att det är orimiligt att säga att vi antagligen åt frön, vi har inget som helst bevis som pekar mot det. Man kan lika gärna säga att vi antagligen åt gräs, vi har lika mycket bevis för det (dvs. inga alls).

Men det är min åsikt, du får såklart tro vad du vill, jag kan inte säga med 100% säkerhet att du har fel eftersom jag inte existerade på stenåldern. Flört

mikaelj
0

Solrosfrön! Pumpafrön! (åas är de nog rostade…)

bluegoose
0

#36 Jamen de har ju bevisligen pysslat med fröer annars skulle ju folk inte med tiden ha börjat odla dem… Uppenbarligen har det varit värt besväret för någon i alla fall.

Föregångarna till våra tamdjur har vi ju också "pysslat" med i någon bemärkelse och på så vis domesticerat dem. Om människor aldrig befattat sig med fröer hade vi aldrig domesticerat dem.

Och bara för att jag tror att våra förfäder petade i sig lite frön nu och då, så innebär det inte att jag hävdar att de skulle ha livnärt sig enbart och allena på fröer. Inte heller betyder det att jag förespråkar en brödbaserad kost i vårt moderna samhälle. Varför måste allt vara så kategoriskt hela tiden?

andreas0
0

#38, Jodå, till slut måste någon någonstans ha pysslat med fröer för att komma på det. Men det betyder inte att dom gjort det under lång tid, dom kanske bara gjorde det under ett par hundra år innan dom kom på att odla det, och det krävs flera tiotusentals år för våra kroppar att börja anpassa sig till något.

Det finns en teori som jag tycker är interessant. Det är att dom började odla spannmål på stenåldern fast dom visste att det var sämre som föda. Dom gjorde det för att dom hade kommit på att man kunde göra öl av spannmål, och det var det som var drivkraften bakom. Det stämmer in någorlunda med historiska fakta, för dom började göra öl ungefär samtidigt som dom började odla spannmål.

Vi får nog aldrig reda på hur det egentligen gick till, men det är kul att spekulera om det.

bluegoose
0

Hehe, ja öl skulle ju helt klart vara värt besväret. Skrattande

Vi är helt överens om att fröer inte är optimal föda för oss. Jag blir bara lite less på det här antingen-eller-tänket. Jag tror människan, som den nyfikna apa hon är, provsmakade på lite allt möjligt och åt lite allt möjligt…

Och jo, visst är det kul att spekulera!

magma
0

Om jag skulle välja fick det lov att bli nötter, eftersom man inte äter dem med skal som med frön. Det är i skalet antrinutienterna huvudsakligen finns, skrev en klok människa här för ett tag sedan…. (Pasi, har jag för mig att det var.Tungan ute)

Pasi
0

Nötter innehåller nästan inga antinutrienter eftersom de skaffat skydd i form av skal istället. Dessutom består de till större delen av fett, till skillnad mot många andra spannmål/frön som ofta har större andel stärkelse.
Ju bättre anpassade nötterna är till varmt klimat desto mindre omega 6, de skulle härskna annars vilket inte gynnar deras fortplantning (undantag finns garanterat).

Jag tror nötter utgjorde en viktig tillskott under vintern för urfarfar. Pemmican med kött, nötter, lite torkade bär och kokosfett….kanske vore gott!?Tungan ute