Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 3427 ggr
Thea
0

Theas tråd; vägen till LCHF

Jag kanske ska ta det hela från början!

Hej, jag "heter" Thea och är 30 år. Min familj består av mig själv och min sambo samt ett gäng dammråttor som flyttar in med jämna mellanrum.

Jag har sen barnsben varit kroppsmedveten. När jag var 11 började jag med att hålla in magen för att se smalare ut…. Jag har "kämpat" mot de där envisa extra kilona samt muskler som aldrig riktigt vill komma på plats hur mkt jag än tränat. Jag är inte tjock, absolut inte, men har det där envisa "extradallret" som är så svårt att råda bot på. Fettprocenten i kroppen är nog högre än vad den borde vara.

Jag har bantat en gång i mitt liv. Det var efter gymnasiet då jag var riktigt rund. Jag bytte ut ett mål mat mot ren råkost och någon "proteiningrediens", typ ägg. Jag sprang då 5-8 km varann dag och förlorade totalt 13 kg på 10 mån. Den sommaren vägde jag 47-48 kg….

Idag, nästan 8 år senare, har jag gått upp till 53 kg, dvs 5 kg, och är 1,60 drygt. Det är inte jättemycket i vikt räknat på den här tiden. Men det är i princip 5 kg fett och inte muskler! Det jag skulle önska är en omfördelning av kilona och att kroppen kan bygga de muskler den behöver. Om vågen visar 55 kg men det är mer muskler och mindre daller gör det mig inget! Men jag vill inte ha mer daller! Förresten…..har ingen våg hemma utan brukar gå efter hur kläder sitter.

När jag styrketränade som mest, innan jag skaffade hästen för kanske 7 år sen, var jag på en kostföreläsning som hölls av en dietist och bodybuilder. Hon berättade om blodsocker och glykemiskt index (detta var innan GI blev en "fluga") att man ska försöka äta så att blodsockret hålls på så jämn nivå som möjligt. Hon sa också att, och det har jag vidhållit i många år nu, att kroppen behöver fett för att kunna bränna fett. Hon berättade att när hon och hennes man skulle tävla behövde de bränna bort det lilla extra fettet på kroppen för att "deffa" sig ordentligt. Då tog dom ett snapsglas matolja varje morgon!!!

Jag har så länge jag jobbat lidit av ett "problem", nämnligen hunger. Jag blir hungrig fort och intensivt! Kan gå från att vara lagom/ok till att bli gluphungrig på ett par minuter!!! Kan inte äta mer mat för att avhjälpa detta pga att jag då ökar i vikt. Har provat! Har provat att lägga till mellanmål som små yoggi, frukt, knäckemackor mm och då gått upp i vikt för jag kan inte äta mindre på lunchen för då står jag mig inte till mellis. Det är inte kul! Jag har i princip accepterat att så här är det.

För något år sen började jag fundera över det här med socker i maten. Jag och sambon beslöt oss för att sluta äta en massa onödigt socker, dvs socker i te, saft, på filen mm. Allt som vi lätt kunde plocka bort utan större ansträngning. Det var väl bra, men jag kände någonstans att det inte räckte. Det finns ju mer socker i maten som vi inte märker, dvs kolhydrater. Anledningen till att jag börjat fundera över det är pga hur jag mår ibland efter jag har ätit och innan jag äter. Att få såna snabba ilskna hungerkänslor som jag får kan bara bero på en sak; blodsockret tar expressbuss ner i källaren och sen fyller jag på så att det tar expressbussen tillbaka till himlen igen. Bra? Tror inte det! Kolhydratrik kost kan inte vara bra! Jag har dock aldrig hittat någon lösning på det.

Har hört lite på avstånd debatten om Annika D och tyckt att det där låter väl inte helt galet men sen inte tänkt mer på det. I förra veckan fick jag dock veta mer när jag pratade med min faster om just detta pga en slump. Det hon berättade lät mkt intressant och trovärdigt. Den slumpen förde mig sen hit, till denna sida! Här har jag läst mer om era erfarenheter och jag blir hänförd av det jag läser! "….la till ett par msk grädde för att fetta upp det….går ner i vikt" och allt detta I SAMMA MENING!!! Det låter helt sjukt (ffa för mig som äääääälskar grädde)! Har jag äntligen hittat det som är för mig?

Har funderat ca ett dygn på detta och igår hände något som fick bägaren att rinna över. Något måste göras! Jag kan inte ha det så här!

Jag kom hem från stallet, som vanligt efter kl 8 på kvällen. Hungrig som en varg och kände att kroppen var verkligen "tömd" på energi, dock utan några som helst "cravings". Sambon föreslog macka (nähä?) men jag hävade att jag ville ha fil istället. Jag åt då fil (lättfil då det är det enda som finns hemma för dagen) med ngn dl keso och sen Start (jag vet, inte bra!) på, men jag vill ha något att tugga på och det var det som fanns hemma. Efter ca 20 minuter upplever jag det som jag ibland upplever efter att jag har ätit. (Oftast kommer upplevelsen efter att jag ätit godis… ) Hjärtat börjar slå dubbelt så hårt och ökar i takt, inte rusar men takten ökar. Jag börjar få en känsla av domning i munnen, men det domnar inte utan pirrar mer. Det pirrar i benen på ett mycket konstigt sätt. Jag mår inte bra alltså! Troligtvis har kroppen fått en sockerkick utan dess like. Jag VILL INTE må så!!!

Jag vill vara mätt utan att gå upp i vikt! Jag vill vara pigg! Jag vill slippa dessa blodsocker fall! Jag vill slippa den uppblåsta magen (släpper jag ut den ser det ut som om jag svalt en fotboll)! Jag vill slippa den tunga sega kroppen utan energi! Jag vill ha muskler!

Jag vill ha del av LCHF!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Wildrat
0

LCHF verkar ju vara precis vad du behöver. Som jag sa i en tidigare tråd, i LCHF finns inga garantier men trots det kan jag garantera att du skipper blodsockerfallen. Med en diet på kött och fett höjs inte blodsockret nämvärt och då har det inte så långt att falla heller. Börja nu så om ett par veckor kommer

• blodsockerfallen vara ett minne blott
  • den uppblåsta magen vara som bortblåst

Muskler och energi kan ta ett tag men de kommer så fort kroppen anpassat sig till fettdrift.

Välkommen hem!

Thea
0

*burp*

Har precis ätit lunch….hittade en köttfärssås i frysen gjort på enb tomatpuré, lök, konc champ och köttfärs. "Kryddade" den med ca 0,5 dl grädde (trodde aldrig det skulle ske Förvånad!) och 7 st gröna oliver. Hade även ca 2 dl gröna ärtor till också. Smaskigt men jag mår lite illa…tror kanske att munnen inte är riktigt van ännu med fetthalten i kosten.

Vi får se om sambon vågar hänga på! Pratade med honom om det igår kväll och han var väl inte helt främmande för idén, men hans största problem är att han avskyr standard fil/mjölk mm. Både han och jag var överens om att det säkerligen är en vanesak och att kolhydrater inte är att föredra för kroppen….

Men hjälp vad mätt jag blev!!!

H. Thea

Mervi
0

Välkommen hit. Byt ärtorna mot broccoli så blir det mindre kolhydrater.

Lycka till!

Johannika
0

Välkommen hit! Här finns femtielva varianter av det vi kallar LCHF. En del äter nästan inga kolhydrater alls och andra äter valda delar av kolhydratsbeståndet. Beträffande standard mjölk och vanlig fil kanske de liger i den övre kanten för de av oss som försöker hålla oss under 5% gränsen… för andra funkar det bra. Man får liksom prova sig fram och se vad som funkar. Lycka till!

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Thea
0

Dålig andedräkt? Redan? Efter EN måltid där jag dragit ner på kolisar? Nej, det måste ligga något annat bakom. Sambon klagade iaf på en grym andedräkt när jag kom hem från stallet igår kväll… Men efter att vi ätit middag verkade den vara borta? Han sa inget mer sen. Aja, vi får se!

Iaf så måste jag säga att jag är smått chockad! Igår åt jag köttfärssås spetsad med grädde till lunch. Innan jag åkte till stallet tog jag ett par ostskivor med smör på. Kunde inte fatta att jag, "vikthysterikern" (känns så ibland….), står och brer SMÖR på OST! Men GISSES, vad smaskigt det var!!!

När jag kommer från stallet brukar jag vara jättehungrig. Visst, lite hungerskänslor fanns det, men jag var mest törstig! Förvånad Pratade lite med sambon och berättade att jag tänkte börja äta LCHF, dock inte strikt. Jag kommer att äta lite kolhydrater, men försöka hålla mig runt 30-50 g i början. Han studsade väl inte av lycka direkt, men efter att han funderat en stund och fått läsa lite på Annikas blogg kände han väl att han kunde hänga på, dock ej helt övertygad.

Så, igår var vi och handlade, storpack fläskkotletter, kyckling. lax, makril, 1L vispgrädde (ni skulle sett sambons min när han packade upp matkassen för han noterade det inte i affären… ), turkisk yoghurt och ett gäng grönsaker.

Middagen igår bestod av stekt, i smör, fläskkotlett, gräddsås och div grönsaker (ärtor, majs, paprika, morötter och tomat). Vet att ärtor, majs och tomat innehåller en del kolisar, men som sagt, vi kommer inte att vara strikta. När vi åt sa sambon; "Jag är inte helt övertygad om att detta är nyttigt i längden….!!" Han är inte direkt van vid gräddsåser….

Hamnade igår ändå bara på knappt 40 g kolisar och bara 928 kcal. Förvånad Hur lyckades jag med det?

Imorse blev det 1 dl turkisk yoghurt med 1 dl keso med knappt 1 msk linfrö o knappt 1 msk sesamfrö. Till det avnjöt jag två löskokta ägg med lite majonäs. Det var en mäktig frukost, men fräscht med yoghurten. Är fortfarande mätt och då är det 2 timmar sen frukost! Hade det varit en vanlig frukost hade kroppen börjat suga efter mat nu….

Nu återstår att se vad som händer. Blir lite nervös när jag läser om ihållande huvudvärk mm.

H. Thea

Maia
0

Hej och välkommen. 

Det troligaste är att du inte kommer att gå ner i vikt på den här kosten, men att kroppen omformas. Det senare är en sak som man måste ha massor av tålamod för att vänta på. Men det finns tjejer här i din egen längd och ålder som tränar och  väger fem kilo mer än du och ändå har 36 i storlek, så jag tror att det är viktigt att glömma vågen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Thea
0

Men det är lite det jag menar! Jag behöver inte gå ner i vikt = kg. Jag vill gå ner i vikt = fett. Sen vad vågen visar spelar inte så stor roll.

Jag väger gärna 5 kg till, men fortfarande har 36 i stl. Men dom läget är nu, om jag skulle gå upp 5 kg med "vanlig" mat så är det 5 kg fett och jag kommer att kunna glömma stl 36….kanske tom 38, då 36 i byxor är lite tight ibland. Det är bara att hoppas att jag har tillräckligt med tålamod för att hålla ut.

Nu försöker jag leta efter studier och dyl för att visa sambon att detta inte kommer att döda oss. Är lite nyfiken själv också faktist! Pga hjärntvätt att fett är skadligt i så många år känns det utomordentligt konstigt att mula i sig en massa smör och grädde som så länge varit "förbjudet".

H. Thea

Thea
0

Då var hela första dagen till ända.

Matmässigt såg den ut på detta viset:

Frukost:

• 1 dl turkisk yoghurt
  • 1 dl keso
  • knappt 1 msk linfrö
  • knappt 1 msk sesamfrö
  • 2 löskokta ägg med aningens majonäs (svårt att få i sig äggen med majonäs…)

Lunch:

• 1 Fläskkotlett stekt i smör
  • ca 0,5 dl gräddsås
  • 2 dl "sommargrönsaker" (majs, ärtor, morötter o brytbönor)

Mellis: (vilken eg var lite onödig men jag var lite sugen…. Skäms)

• 1 skiva flatbröd me philadelphiaost.
  • 1 kopp te med en duktig skvätt grädde.

Middag:

• 2 kycklingklubbor (bara "kulan" ej med lår)
  • 1 kycklingvinge
  • 2-3 dl cole slaw (vitkål och morötter. Dressing: Hälften turkisk yoghurt, hälften majonäs, udd dijonsenap, vitlök och pepparmix)

"Kvällssnacks": (också onödigt eg då jag inte var så hungrig)

• 1 kopp te och 2 ostskivor med smör. *mums*

Positiva upptäckter:

1. Hungern satte in kl 11 istället för 8,30 (äter frukkost ca kl 6)

2. Ingen "paltkoma" utan pigg hela eftermiddagen. Brukar bli jättetrött efter lunchen på jobbet och vara halvsovandes en bra stund.

3. Åt middag innan stallet idag för ovanlighetens skull. När jag var hemma vid 21,30 var jag fortfarande inte hungrig, men lite sugen…

Annat jag upplevt under dagen var att jag har varit törstig! Vet inte vad det beror på. Kanske för att jag ätit mer salt (ägg, kött mm) eller för att det händer saker i kroppen.

Pratade med sambon och han sa lite förvånat att han hade faktist också varit lite piggare än vanligt. Han brukar alltid klaga på att han är så trött jämnt! Hoppas innerligt det håller i sig. Han har dock varit hungrig och jag tror att det beror på att han äter för dåligt, ffa för dåligt med fett. Han är uppvuxen på minimjölk och lightprodukteroch är mer "fetthysteriker" än jag. Det kommer att ta lite tid för honom att vänja in sig.

Idag är det en ny spännande dag!

H. Thea

NillaNina
0

Välkommen hit Thea!

Jag tycker att din mat ser ok ut. Själv skulle jag inte äta sommargrönsaker eftesom jag är kraftigt överviktig och inte klarar den mängden kolhydrater utan att få sug. Men alla är inte lika och det kan hända att du mår aldeles utmärkt med dem. Du kan skriva in det du äter på www.minmat.net och se fördelningen i energiprocent. Lycka till!

Thea
0

#9 Tack!

Jag älskar grönsaker i alla dess former så de kommer jag att fortsätta äta med god aptit!

Ja, jag är reggad på minmat Flört, men jag var lite lat och skrev inte ut det. Så här såg gårdagens fördelning ut: 5% (17g) kolh, 26% (84g) protein och 68% (97g) fett.

Detta tycker jag är lite väl strikt jämfört med vad jag tänkte mig. Jag såg framför oss att vi skulle ligga på ca 40g i kolhydrater. Vi får försöka äta lite mer kolisar.

Det svåraste är sambons frukost! Han klarar inte av turkisk yoghurt med keso. Jag tror inte heller kan klarar av vanlig fil med keso då han anser att vanlig fil smakar grädde. Vet inte riktigt hur jag ska råda honom. Någon som har något tips? Jag föreslog att han skulle göra äggröra idag på morgonen eftersom han har mycket tid innan jobbet. Tvivlar på att han vet hur man gör det (även om det finns i våra receptböcker!).

Thea
0

Dag 3 till ända! Enligt minmat hamnade fördelningen igår på 7% kolh (26g), 24% proteiner (88g) och 68% fett (109g). Total mängd kcal: 1437, give or take.

Stötte på mitt första "problem" på jobbet vid dagens morgonfika. Det hade köpts in kaffebröd! Guuuud, vad smaskigt det såg ut! Skäms Men jag höll karaktär och tog ett flatbröd med philadelphiaost plus en rejäl skvätt grädde i kaffet. När jag sen skulle åka hem igår fanns det lite fikabröd kvar. En på jobbet tyckte jag skulle ta med mig en bit i bilen på väg hem. Pendlar, så jag har en bit att åka. Jag hade inte hjärta att tacka nej så jag tog lydigt en bit bulle. Den åkte dock ut genom bilfönstret på vägen hem! Tungan ute Just då var jag absolut inte sugen! Sen när jag kommer hem får jag veta att sambon fuskat med en bulle på jobbet! *muttrar* Aja, hans liv! Han tog igen det på kvällen sen. Flört

Igår kväll gjorde vi köttfärsbiffar på blandfärs, 50/50, stekta i mkt smööööör och lite olivolja. Skrattande De blev jättesaftiga och goda! Nötfärs kan fara åt…! Sen gjorde vi grönpepparsås på det som var kvar i pannan genom att sätta till en creme fraiche och en duktig skvätt grädde. Till det en grönsallad (inkl vinägrett) med paprika, rödlök, blomkål mm. Smaskens! Sambons kommentar: "Det blir ju så mycket godare när man får i mer fett". Det är bra för att vara från honom! Han berättade också, rätt stolt, att han hade köpt "flåttfil" (dvs helt vanlig 3%-ig alltså) istället för lättfil. DET är en bedrift för att vara han! Mycket stolt över honom.

Dagens upptäckt:

• Var är tröttheten??? Visst, jag ska inte klaga, men det är aningens frustrerande att inte vara trött halv 11 på kvällen när man vet att klockan ringer halv 6 på morgonen. Snarare att jag känner mig lite "speedad" på kvällarna. Energin sprutar ur öronen! Även på morgonen, jag är jättepigg! Fortfarande svårt att vakna och ta sig ur sängen, men när jag väl kommit upp är jag PIGG! Jag går inte runt som i en dimma fram till 10 längre. Fantastiskt! Och allt detta på 3 dagar! Förvånad
  • Inga övergångsbesvär än så länge, men det har gått för få dagar! Idag känner jag dock i halsen att ev kan en förkylning göra entré snart. *greppar askorbinsyran*
  • Måste upp och kissa ett par timmar efter sänggång! Det har hänt varje kväll sen vi började äta LCHF för tre dagar sen. Någon som har en teori om varför?

Sambon och jag pratade lite om denna kost. Han tycker detta är en ny "modenyck". "Snart är det väl jättefarligt att äta så här igen!" Mitt arrgument om att man har i decenier hävdat att vi måste minska fettet i maten och äta sundare för att minska hjärt-/kärlsjukdomarna, men ändå ökar dom! Det KAN inte bero på att det är sunt att äta lite fett! Det måste bero på något annat!!! Det hade han lite svårt att säga emot. Så länge jag mår så här kommer jag inte att äta kolisar igen. Möjligen fuskas det vid fest men inte annars!

H. Thea

Pasi
0

#11 När kroppen sätter igång ketosen så brukar det tillverkas för mycket ketonkroppar i början. Dessa är vätskedrivande, men kommer snart att minska.

Modenyck??? Näru….allt för många har gått från mer eller mindre sjuka till friska på denna kost, för att det bara skall bli en modenyck.
Dessutom har kosten funnits i urminnes tider….först våra förfäder, sedan William Banting, som tyvärr fick komma att namnge svält (som är nåt helt annat)…..och sedan Atkins, montiniac (stavas det så?) Dr Kvasiniewski osv osv.
Kort kan man säga att detta är ingen nyhet!

Thea
0

Nej, jag tror inte heller på modenyck! Jag tror att detta är här för att stanna….men vad jag saknar mina popcorn, en macka med fett med messmör eller stuvade makaroner. Gråter Men fortsätter jag att må så här kommer inget att stoppa mig….frågan är bara hur jag löser min kommande födelsedagsfest?

H. Thea

Pasi
0

#12 Ditt sug efter sågspånsliknande bröd, cellplast-popcorn kommer säkert att gå över ganska snart.Flört
Födelsedagsfest är väl inget problem….gör lite god chokladmousse…och behöver du söta lite extra kan du använda stevia, glycerol, fruktsocker eller vad du nu föredrar….eller hemmagjord vaniljglass (snabbt och enkelt). Som mat kan du göra kött, hemmagjord beasås och blomkålsmos….garanterat uppskattat.
(Man kan fylla år utan massor av kolhydrater….jag har gjort det flera gånger)

Thea
0

Igår var det dags för första "riktiga" träningspasset med LCHF-kost. Då hade jag kört i 5 dagar inkl lördagen. Jag åt frukost som vanligt (turkisk yoghurt+keso och 2 ägg). Vi var iväg på "äventyr" och kom inte hem förrän det var dags för mig att dra till stallet och hoppkurs. Ingen tid till lunch alltså. Jag tryckte i mig 3 ostskivor med smör (GUD, vad gott det är!!). Det visade sig vara en mkt dålig idé. Jag hade absolut ingen ork i kroppen vilket gjorde att det passet gick urkass! När jag varvade ner fick jag världens yrselattack. Blev lite nervös att det alltid kommer att vara så här, men jag tänkte att det kankse beodde på dåligt matintag.

Idag var det dags för kurs igen, denna gång 2 pass. Till frukost åt vi ägg och bacon. Annorlunda, men gott! Jag tog med mig matlåda från gårdagens middag och såg till att jag fick i mig en ordentligt lunch mellan passen. Idag fungerade musklera mycket bättre. Rätt seg och trött innan jag var uppvärmd, men sen så gick det bättre. Tror det kommer att kännas ännu bättre när jag fått kroppen att förstå att det bränsle som gäller hädan efter är FETT! Skrattande

Fortfarande längtar jag efter godis (tror dock att det suget är en vana hellre än rent fysiskt sug!) och annat sött. Men det går väl för hoppningsvis över.

Jag har nog gått ner något kg, men det är säkerligen mest vatten. Vi får se var vikten hamnar (alltså inte kg utan "fläsk"). Men jag kommer att ge detta en rejäl chans! Det har blivit så himla kul att laga mat och detta forum är numera min nya receptbank! Flört

I torsdags försökte jag och sambon veckohandla. Vi skulle ha kycklingfilé, men det verkar vara lögn i h***ete att hitta UTAN socker. Den förp vi hittade som var sockerfri innehöll 2 kg….aningens för mycket för oss. Det blev hel kyckling istället! Tänkte jag skulle ge mig på helstekt i ugn. Någon som har ett gott recept???

Jag är fortfarande såld på LCHF och har *peppar peppar* inte drabbats av någon biverkning än. Sambon är dock lite trött, men jag tror att det beror på att han dels fuskar lite samt att han inte äter tillräckligt med fett. Han är lite "fetthysteriker" ännu, men det är nog en ovana tror jag.

H. Thea

MimLan
0

Tröttheten är en biverkning, omställningsbesvär. :) Det kommer att vara så tills kroppen ställt om sig till fettdrift.

batman
0

Heja! Vad duktiga ni är och va roligt att du fick med sambon!

Här hemma hos mej är sambon "fettskrämd" och kan inte tänka sig ett liv utan "tillbehören". Därimot har barnen visat sig mer mottagliga!Skrattande     God fortsättning

Thea
0

Idag är det 1 vecka sen jag började LCHF'a. Överlag är upplevelsen enbart positiv! Har väl inte drabbats av övergångsbesvär än. Hoppas de håller sig på långt avstånd!

Mina upplevelser så här långt:

• Jag är MÄTT! Jag blir inte lika gluphungrig längre. I början fick jag den där sugande, lite illamående, hungern som jag haft så otroligt länge. Nu blir jag "bara" hungrig.

• Jag är PIGG! I början var jag galet pigg, nästan speedad! Nu börjar jag gå tillbaka till att bli trött på kvällarna. Fortfarande inte svimfärdig vid 20 som förrut, men börjar känna trötthet framåt 21-22. Är fortfarande pigg på morgonen! Ovanlig känsla!

• Jag känner TÖRST! Det har varit ett stort problem för mig tidigare. Förrut kunde jag tex löpträna ett rejält pass och sen TVINGA mig att dricka. Jag var inte törstig! Nu känner jag törst! I början var jag otroligt törstig och drack massor. Det verkar ha planat ut nu.

• Jag står still i vikt ("daller på kroppen") och kanske har gått upp ngt. Det känns mindre bra! Rynkar på näsan Vi får hoppas på en förbättring framöver.

• Det är ROLIGT att laga mat! Jag har fått en rejäl kick av att laga mat för nu smakar det något! Jag kan tycka att det är gott det jag lagar! Fantastiskt!

Så här långt är jag positiv till det hela, men det känns för tidigt att utvärdera efter så kort tid. Visst saknar jag mina popcorn, mitt lösgodis, mitt potatismos, mammas hembakta bröd och mitt messmör…..

Vi får se om ytterligare en vecka vad som händer och hur jag mår. Sötsuget och sug efter kolhydrater öht börjar bli allt större…

H. Thea

gejsa
0

Suget går över! Håller tummarna för dig. :)

Thea
0

#19: Hoppas det! För just nu är Ballerinakakorna i skåpet på jobbet RUSKIGT lockande…. Tungan ute

H. Thea

Vicks
0

# 20 Håll ut! Ta en fet ostbit eller nåt! *uppmanar*

Bra jobbat förresten i denna vecka! Glad

odezza
0

#18 Många brukar ju tappa ett par vattenkilon under första veckan… att du inte har gjort det kan ju bero på att du inte hade så mycket vatten att tappa, då du inte är överviktig.

Dessutom är det alldeles för tidigt att säga något om vikten efter bara en vecka. Det kan ju hända att du , som är så aktiv, inte kommer att tappa vikt, utan att fettet omvandlas till muskler direkt. I så fall syns det inte på vågen, då är det bättre att mäta… eller bara känna efter om kläderna sitter lite lösare… Flört

Men i mitt fall tappade jag 7 kilo under första halvåret, gick ner från 50 till 43 kg. Andra halvåret gick jag upp dessa 7 kg igen, men behöll midjemåttet som jag hade vid 43. Glad

"still lost in space and time"

Thea
0

#21 Tack tack!

Vispad grädde med liiiiiite vaniljsocker skulle inte sitta fel just nu. Sötsuget är just nu, bland det värre jag upplevt! Skrikandes Ballerinakexen VRÅLAR i skåpet! Här på jobbet har jag bara grädde, philadelphia och flatbröd att tillgå…. *vill ha socker*

#22 Visst är det för tidigt att säga något om vikten! Flört Har ingen våg så den går jag inte efter heller. Jag kör "klämma på fläsket" mätningar (mkt noggranna föö *harkel*). Den visar på noll nergång och ev aningens uppgång! Vad vågen visar är för mig föga intressant då muskler väger mer än fett. Så när jag skriver viktnedgång är det "klämma på fläsket"-metoden jag använt mig av. Skrattande

H. Thea

gejsa
0

Haha inte visste jag att du hade sånt sötbegär! Ta med dig vispad grädde och upptinade hallon och ät när du känner av sötbegäret. Är jättegott till kaffet eller mellanmål.

Thea
0

Du skulle bara veta gejsa! Flört Jag har grymt, fruktansvärt sockerberoende och detta är väl abstinens. Just nu är det lugnt, men vi får se framåt em…

Vispad grädde och hallom….mums!

H. Thea

Vicks
0

Tittar in i tråden igen för lite pepp!

Håll ut Thea - snaaart kommer sockersuget att minska!  Ge dig bara f*n på´t! Cool

Thea
0

Tack tack!

Suget att stoppa något i munnen blir bara större och större. Jag vill äta något!!! Det behöver rimligtvis inte vara sötsaker, men jag vill äta något! Jag är inte hungrig, däremot fryser jag! På jobbet har vi lite svalt (nja, det är ganska precis 20 grader) och jag brukar frysa. Dock har jag, efter omläggning till LCHF, varit varmare än normalt….tills igår då även suget började tillta.

Om jag inte är hungrig ska jag inte äta! Men var kommer då suget ifrån? Är det bara hjärnspöken eller "saknar" jag något? Jag "fettfrossar" inte, dvs inte en massa kokosfett i te/kaffe, inte ens grädde. (Det är INTE gott med grädde i te…) Visst, vi gör gräddsåser eller äter creme fraich till maten samt steker all mat i rejält med smör/olivolja. Så på så sätt har jag ökat min fettkonsumtion ordentligt mot tidigare, men det kanske inte är tillräckligt?

Det vore gott med vispad grädde…vi har dock inte någon visp på jobbet…

H. Thea

Puhlo
0

När jag är sugen, betyder det oftast att jag ätit för lite. likaså frysandet..

Ta en slurk grädde ur förpackningen, det är gott.. ^^

Thea
0

Tycker om att underhålla den här tråden så jag fortsätter…. Tungan ute

Igår nämnde sambon ett "fenomen" som han upplevt. Ett fenomen jag också upplevt men trott att jag inbillar mig för det har ju, trots allt, bara gått 1 vecka och 2 dagar i LCHF's värld. Fenomenet är att vi upplevt att vi gått ner i vikt på hals, ansikte, armar och ben, men att det enbart förflyttat sig till MAGEN, dvs midjemåttet/"dallret" har ökat. Jag har misstänkt att det varit så med mig sen iaf dag….4….men tänkt att det nog är inbillning, men när min sambo sa precis samma sak helt spontant börjar jag fundera! Någon som upplevt samma fenomen? Vi har ingen våg så vi kan inte mäta kilon utan det är enbart "klämma och känna"-metoden vi använder. Flört

Ska säga också att ingen av oss är speciellt överviktig, men tappar vi något kilo fett är det inte helt fel! Mer muskler och då ökat antal kilon? Ja, mer än gärna!

Både han och jag känner oss mer pigga än vanligt vilket känns som en stor positiv förändring! Ffa min sambo har ofta klagat på trötthet. Ingen av oss har drabbats av några övergångsbesvär än, tack o lov! Ingen stinkande andedräkt heller…. *peppar peppar*

Jag har nog upptäckt att jag äter för lite! Förvånad Äter mellan 1200-1300 kcal/dag enl minmat. Igår kom jag upp i 1400 kcal! *jippi* Sen i måndags har jag börjat uppleva sug, men det eskalerade i tisdags till att bli riktigt jobbigt! Jag har också börjat frysa vilket jag nu börjar tolka som att jag ätit för lite. Så idag tog jag med mig 5 st ostrullar med en duktig klick smör i. Åt 3 st + ett flatbröd med philadelphia samt några nötter till morgonfikat här vid halv tio. Just nu fryser jag inte som jag gjorde innan fikat! Det tolkar jag som matbrist! Kan det vara därför vi lägger på oss på magen?

H. Thea

Thea
0

Jahapp, då har det gått 2 v imorgon. Jag har varit på tävlingshelg (hästtävling) för första gången som LCHF'are och jag är smått chockad över resultatet!

Jag hade med mig matsäck hemifrån, både till frukost, kvällsmat och mat på tävlingsplatsen. Ägg, ostrullar med smör, nötter och makrill (som inte är gott bara så där…). Jag har hållt mig mätt och haft kraften uppe, förutom igår när det var sista dagen. Då hade jag inga ägg att äta vilket var ett problem. Det måste jag ha med mig mer!

Mina upptäckter:

Jag har varit pigg och allert hela helgen (trots att jag sovit lika illa som jag brukar första natten borta)! Inte speciellt trött i varken muskler eller huvud. Även sista klassen på dag 3 var jag allert i huvudet och kunde fokusera. Det har varit svårt tidigare.

När jag skulle åka hem igår em var jag inte alls lika trött och utkörd som jag brukar. Det brukar vara riktigt tufft att köra hem efter tävling/meeting, men igår gick det jättebra. Jag hade även ork att packa upp allt. Annars brukar jag bara knöla in allt i sadelkammaren för att ta det nästa dag pga trötthet (läs: utmattad)!

Jag har sluppit huvudvärk! I vanliga fall brukar jag ha huvudvärk efter tävling. Inte en tillstymmelse till huvudvärk! Kändes jättebra!

Det har varit ett "billigt" meeting! I vanliga fall brukar jag handla 3-5 drickor (läsk) á 10.- st, ett par hamburgare, någon chokladkaka, äta ute på kvällen samt lite extra godis att ha på rummet. Denna gång handlade jag för 160.- i en matvarubutik varav mycket följde med hem. Det brukar gå åt en 400-500 kr på en helg i bara mat och "snacks".

Vikten….ja, enligt klämma-och-känna-metoden har jag tappat något kilo, men det kan vara vatten från helgens fysiska ansträngning (även om jag tycker att jag har drickit igen det jag tappat…..).

Jag mår fortfarande som en princessa och tror inte att det är sant!!!

H. Thea

Puhlo
0

Heja Thea! Det låter ju tokbra det där! :D

Thea
0

Tack Puhlo! Det KÄNNS tokbra! Skrattande

Något som slagit mig är att jag blir hungrig igen! Halva första veckan var jag mätt nästan hela tiden. Det var svårt att motivera sig att äta. I slutet av veckan kom sockersuget som jag skrivit om tidigare. Ungefär samtidigt började jag frysa på jobbet (vilket jag är väldigt van vid då jag frusit på jobbet i flera år). Jag började fundera och tänkte att jag kanske äter för lite eftersom jag äter 1300-1400 kcal enl minmat, men bör ligga på en drygt 1800 kcal enl beräkningar. Jag tog med mig nötter och smör/ostrullar till jobbet och slutade frysa!!! Mitt enda "problem" är att jag tycker jag äter mest hela tiden…. På kvällarna har jag börjat LÄNGTA till kvällsteet med kokosfett! Förvånad Jag måste vara knäpp, men jag blir SUGEN på det efter maten! Vi dricker te även i vanliga fall, men nu måste jag ha i mitt älskade kokosfett annars blir suget för stort. Ja, jag ÄR knäpp!!! Tungan ute

Nu, inne i andra veckan, är jag hungrig! Jag äter frukost bestående av 50/50 turkisk yoghurt/keso och 2 kokta ägg mosade med smör vid ca 6. När klockan börjar närma sig halv 9 blir jag hungrig och får då trycka i mig ett par rullar ost m smörklick, flatbröd m philadelphia mm. Jag får småäta alltså! Imorse provade jag att blanda 50/50 mascarpone och turkisk yoghurt (inte lika gott som med keso) och tog en större klick smör. Allt för att försöka att inte bli hungrig. Det verkar lyckas då klockan är halv 9 nu och jag är mätt fortfarande….

Kan det vara så att kroppen börjat förstå att den faktist FÅR mat om den säger till? Min tidigare kolhydratrika kosthållning la mig nog kanske på 1200-1300 kcal I BÄSTA FALL!!! Kan det vara så att förbränningen har börjat rulla igång? Att kroppen fattar nu att den faktiskt får mat?

Igår unnade jag mig ett glas vin till maten och GUD vad GOTT det var! Smakade HELT ljuvligt! Det var längesen vin smakade så himla bra. Undrar om man ändrar smak också?

H. Thea

Puhlo
0

Prova att ha lite grädde i TY-kesoröran om du inte gillade mascarpone. Det tycker jag är smarrigt. OCH jag blir mätt längre.

Jag har fått en viss smakändring. Jag använder inte alls lika mkt salt längre, av nån anledning..

Thea
0

Grädde i TY-kesoröran är bättre än mascarponen iaf. Det får bli det i fortsättningen.

Jag blir lite fundersam dock när jag läser om alla som står sig på ägg och bacon, eller bara en mugg kaffe med grädde och kokosfett till frukost. Det skulle jag aldrig fixa! Som det ser ut just nu måste jag ha min TY-röra och två kokta ägg mosade med en 20-30 g smör varje morgon för att stå mig. Ändå blir jag sugen framåt 10 snåret på något att stoppa i munnen. Är jag konstig?

Och det är samma med att portionerna ska minska "av sig självt"? Pyttsann!!! Tungan ute Här behöver jag ÖKA dom för att inte äta mellan målen. Det som är positivt är att kvällsmålet har blivit det minsta på dagen och frukosten nästan det största.

H. Thea

Vicks
0

Hejja Thea!

Funkar det för dig att äta så till frukost etc. så är det ju bara att köra med det!Glad

p.s Visst är det gott med vin?Tungan ute

gejsa
0

#34# När jag åt ägg och bacon till frukost så stod jag mig lätt på det i över 7 timmar. Men det blev så salt och enformigt. Så nu äter jag kokta ägg, bregott och ost. Först började jag med 3 kokta ägg men har gått ner till 2.

Det som du antagligen inte tar är grädde! Eller hur? Om du börjar med grädde och cocosfett (det riktiga cocosfettet) så kommer du troligtvis att inte känna hunger lika lätt. Så var det för mig.

Nu kan jag knappt dricka kaffe längre utan grädde och cocosfett. När jag tar det på eftermiddagen så behövs inga kakor heller. Grädden gör kaffet så gott.

mikaelj
0

Huruvida man står sig på ägg och bacon beror nog på hur mycket man äter. Käkar man som Lars-Erik rekommenderar (5 ägg, 1 dl grädde, några skivor bacon) i Fettskrämd m.fl. klarar man sig säkerligen till middagen, ev. med ett mindre mellanmål.

Jag för min del står mig riktigt bra på en äggröra av 3 ägg, 1/2 dl grädde och mosad fetaost (sisådär 100g).  Visst innehåller det ungefär 1/3 av mitt dagsbehov i energi också, men något säger mig att jag hade blivit småhungrig givet samma energiinnehåll men delar utbytt mot kolhydrater.

Thea
0

#36 Ägg och bacon till frukost halv 6 på morgonen….nja, det har jag svårt att få i mig samt att stå framför spisen och laga mat den tiden på dygnet känns föga lockande. Däremot är det en god helgfrukost!

Jag har provat med grädde i min TY-blandning, men tyckte det blev lite för löst samt det syrliga goda minskade. Därför provade jag mascarpone som blev lite FÖR "stampigt". Tror dock att jag återgår till grädden…

Jag dricker varken te eller kaffe på morgonen hemma! Däremot går det ner fler koppar te när jag väl kommit till jobbet. Flört Kokosfett har jag i kvällsteet (lätt beroende framkallande! Tungan ute), men jag kanske skulle ta burken till jobbet istället så jag kan få fettet på dagen.

Äggröra är gott och mättar bra! Ffa om man har i grädde i den. Vi brukar göra äggröra till helgfrukosten då vi har mer tid för det.

Idag mår jag mindre bra! Huvudvärken började komma krypa framåt fm och strax innan lunch kom yrseln. Rynkar på näsan Antar att det är de berömda övergångsbesvären som börjar göra sig gällande. Har ju ätit LCHF i 2 v + 1 dag nu…..Försökte ta en ipren. men det hjälpte föga. Hoppas det ger med sig fort!

H. Thea

gejsa
0

Huvudvärk och sånt ingår i början tyvärr. Men det går över efter ett par dagar. Drick mycket vatten också.

Thea
0

Usch, ja, jag vet att huvudvärken följer med konceptet tyvärr! Rynkar på näsan Tack för tipset att dricka mycket vatten!

Vi ses på lördag!

H. Thea

lkn02001
0

THEA! Det med att du tycker att du måste äta mycket. För mig var det så också. JAg är övertygad om att det berodde på  att jag var så van att stoppa något i munnen att kroppen sa till att jag behövde något. Kroppen var cokså van att få den tillfredsställelsen enbart en klump mjöl kan ge magen vilket gjorde att jag fick lov att äta massor av kött för att bli nöjd. Ökningen i början gav med sig efter ett par månader, nu måste jag nästan komma ihåg att äta och kan faktiskt klara mig på en kopp kaffe med mycket grädde til unch o det skulle knipa.

Att du känner att du måste småäta kan också ha med övergångsbesvären att göra, sötsuget gör sig påmint och då brukar man ju ta en godis eller kaka eller nåt…

lite rörigt blev det kanske.. precis som jag är just nu..

vi ses på lördag!

mikaelj
0

Vad var det för träningspass du körde, förresten?

Thea
0

Ja, jag är (var) en riktig sockerknarkare i alla dess former! Rent socker, stärkelse och kolhydrater. Jag kunde slänga i mig en påse micropopcorn i princip VARJE (!) kväll, mycket pasta, potatis, bröd, GODIS mm. Stackars kroppen måste ha fått en chock när allt detta togs ifrån den i ett enda slag!

Det som gör mig lite "konfys" är att enligt tabellvärden bör jag tugga i mig en så där 1800-1900 kcal/dag. När jag gör beräkningar i minmat hamnar jag nästan alltid runt 1300-1400 kcal/dag. Men jag äter ju tills jag är mätt!!! Nu vet jag ju att tabellvärden bara är ett ungfärligt värde, men kan det skilja så mycket mot det verkliga värdet? Jag vill absolut inte sätta kroppen i "svältläge"!

Sen undrar jag….de som äter runt 1700-2000 kcal….vad sjutton äter ni??? Jag tycker jag stoppar saker i munnen konstant, men inte tusan kommer jag upp i dom nivåerna. Jag tycker att jag äter tills jag blir mätt (och ibland lite till Skäms ) och inte snålar på fettet öht!

Eller så är det så att min kropp bara behöver 1300-1400 kcal/dag, fast det låter helt otrolig lite!

H. Thea

mikaelj
0

#43:

Eftersom du väger väldigt lite förbrukar du inte mycket energi. Mitt basala energibehov är tydligen 1600 kcal/dygn (72 kg, 176 cm), så det kan mycket väl stämma.

Jag äter uppskattningsvis 2500-3000 kcal/dag. Igår var i och för sig en ganska lätt dag, men jag skall försöka komma ihåg vad det var (om inget annat anges är det fullfetthaltversioner):

• glas kaffe med 1 tsk sötningsmedel och 0,25 dl grädde
  • 3 x [té med 1 dl 1,8-2,0% mjölk (Wapnö!)]
  • 1 dl keso, 3 msk vispad grädde
  • 2 x [20g steksmör, 220g blandfärs (20%), 2 msk creme fraiche, 75g fetaost]
  • 1/4 ostkaka (220 kcal), 1 msk majonnäs, 100g 29% hårdost
  • 2 dl fromage fraiche (0,5% fett, 3,9% kolhydrat, 8,9% protein) och 1 dl sesamfrön, 1 tsk sötningsmedel

Har säkert glömt något, men det verkar stämma. Detta upplevde jag alltså som en dag med ganska lite mat. :) (men jag rörde inte på mig särskilt mycket heller, en timmes halvintensiv cykling i matjakt)

Thea
0

mikaelj

Löpträningen har jag inte lyckats hitta tid att plocka upp ännu (måste ju laga god mat på kvällarna efter stallet nu när mackorna är bannlysta Skrattande ). Däremot har jag hästen som det ska mockas åt varje dag, bära hö mm samt att jag rider 5-6 ggr/vecka. 4-5 av dom är intensivare pass där jag har förhöjd puls, andning och muskelaktivitet. Men hur mycket extra kalorier det ska ta har jag inte en susning om.

Mitt grundbehov är ca 1200 kcal/dag enligt beräkningar, med aktiviteter beräknade enl WHO bör jag ligga på 2000 kcal/dag beräknat på 50 kg kroppsvikt. Förvånad Hur i hela friden stämmer det ihop om jag bara lyckas trycka i mig ca 1400/dag? Det är ju 600 kcal "off"! Jag måste ha räknat helt åt….

Men det är klart….en stor tjej är jag inte! Flört

H. Thea

gejsa
0

#45# Nej, du är ju pytteliten. :) Förstår inte om du äter så lite så borde du ju rasa i vikt. För jag vet ju hur du jobbar när du rider. Det är ju rejäla pass.

Dom som aldrig ridit vet nog inte hur pass intesivt det är att tex rida dressyr eller hoppa hästen såsom du gör. Men där går det åt kalorier det vill jag lova.

Själv åt/äter jag minst 2500 kcal per dag och varken går upp eller ner i vikt vilket jag vill.

Thea
0

Jahapp! Då har vi avverkat v 3 också (nästan, eg är det imorgon om man ska vara riktigt petig). Jag väntade på omställningsbesvär, men förutom lite huvudvärk har jag inte märkt något, förutom hungern då! Flört Jag är hungrig JÄMT känns det som! Både lördagen och söndagen har spenderats ätande. Jag har behövt stoppa mig något varannan, var trejde timme och då inte småäta utan jag försöker stoppa i mig så jag blir mätt och förhoppningsvis slipper äta om ett par timmar igen. Det lyckas sällan! Längtar tills den dagen då jag kan hålla mig mätt på det jag äter och inte behöva äta efter ett par timmar igen!

I söndags var jag ute hos mina föräldrar och plockade svamp. Under tiden pratade vi om min kosthållning. De är rätt skeptiska och mamma hävdar med en dåres envishet ett "en allsidig kost med lite av varje är bäst och man ska inte frossa i fett". Men där lyser tack o lov de fettsnåla produkterna med sin frånvaro. Det snålas inte heller med fettet i matlagning, varken smör eller olivolja! De kan tack o lov inte klassas som fetthysteriker så de är inte några jag "behöver omvända".

Mamma berättade en liten rolig sak och hon kom sen på att hon faktist "erkände" LCHF…. Hon har i alla år haft problem med blodsockerfall om det gått lång tid mellan målen. I början tog hon honung eller något annat sött, men med dåligt resultat tyckte hon. Hon berättade att om hon åt något fett fick hon bättre resultat. Hade hon dessutom ätit någon riktigt fet måltid fick hon inte något blodsocker fall. Hon lät så rolig när hon sa det för hon insåg plötsligt att hon själv upplevt samma sak som jag, att fett är bättre en kolisar!

Aja, nu ska jag inte babbla om dom….

I söndags fick jag också ett sånt där FRUKTANSVÄRT sötsug!!! Det var extremt jobbigt att stå emot, men jag lyckades genom att koka ett ägg och mosa ihop med en klick smör. Skrattande Man kan undra om det är ett fysiskt sug eller ett psykist, men lik förbannat är det enormt jobbigt och påfrestande! Det är som att man inte kan tänka på något annat än socker just då. Man MÅSTE ha socker NU! Inte kul alls!

Nu tar jag klivet in i v 4 och ser vad den för med sig!

Positiva upptäcker så här långt:

• "Dallret" kring midjan har minskat något vilket känns jättebra! Mina ridbyxor talade om att även rumpa och lår har minskat något. Kul och förvånande!

• Fortfarande pigg, dock börjar det återgå till mer normalt nu. Inte alls lika "speedad" som första veckan.

• Börjar få mer ork i musklerna! Har upptäckt att det är jätteviktigt att äta innan och efter fysisk ansträning, viktigt att äta överlag nu. Tidigare kunde jag låta bli att känna hunger, detta verkar ha kommit gång ordentligt nu! Jag har också börjat lyssna på kroppen. Talar den om att den är hungrig så får den mat!

• Huden är inte lika torr efter dusch! Att smörja in sig med lotion är onödigt!

Allt som allt är jag nöjd, även om jag fortfarande saknar stuvade makaroner, popcorn och äppelpaj m vaniljsås…..

H. Thea

Vicks
0

Bra jobbat Thea!Glad Jag tar också nu klivet in i vecka 4!

Fnissar lite åt din mamma och hennes "upptäckt".

Thea
0

Ja, jag fnissade åt henne också och ffa åt hennes tonläge och ansiktsuttryck när hon sa det. Hon insåg plötsligt något…

H. Thea

Thea
0

Jag är lite lätt trött på min kropp just nu!

1a veckan med LCHF var jag mätt och belåten! Jag njöt i fulla drag av det. Under vecka 2 började jag få hungern tillbaka för att sen under vecka 3 helt och hållet skena iväg totalt! Jag är hungrig JÄMT! Skrev tom en tråd om det och fick det lugnande beskedet att det ger sig. Ok, men när??? Tycker det bara blir värre och värre! Nu äter jag något i snitt VARANNAN TIMME! Förvånad Och vi pratar inte en enstaka ostrulle och en klick smör utan det är ett par tre stycken ostrullar, ett flatbröd med massa smör+ost, kanske ett par kokta ägg med majonäs, lite nötter mm mm. Det beror lite på vad som finns att tillgå! Till jobbet måste jag ta med mig 2 st morgonfika, lunch, 1-2 eftermiddagsfika….Snart får jag väl börja äta två luncher…Foten i munnen

Jag lyssnar på kroppen och ger den att äta när magen knorrar! Tycker dock inte att det blir bättre, utan snarare värre. Dock har jag sluppit den där äckligt sugande, lite lätt illamående hungern som jag hade förrut. Värst är det vid frukost, då har jag absolut ingen botten! Kan äta HUR mycket som helst, nästan….sen efter ett par timmar måste jag ha första mellanmålet innan lunch och ofta blir det ett par till. Detta trots att jag äter en rejäl middag nästan precis innan sänggående!

Min lilla teori är att jag har gått på svältkost länge och fått en rubbning i hungersignalsystemet. Nu börjar kroppen märka att den faktist får mat om den ber om det och inte ett "nej, du kan banne mig hålla dig ett par timmar till!" Det gör att kroppen ber om det den faktist vill ha och kanske "testkör" systemen lite. Flört

Det är bara så frustrerande att jag fick tvärtom-effekt! Istället för att bli mättare, blev jag hungrigare!

När ska jag få njuta av att vara mätt längre än 2 timmar???

H. Thea

gejsa
0

Du kanske lyssnar för mycket på din mage. Man kan faktist vara lite hungrig en stund också. :)

Hur mycket vatten dricker du? Du kan dricka kolsyrat vatten det mättar ju lite mer.

Thea
0

För mycket? Tja, kanske! Eller så har kroppen inte hittat rätt spår ännu! Det är ju inte så att jag springer till kylskåpet vid minsta lilla hungerkänsla. Jag brukar avvakta en stund för att se om det var "falskt alarm" eller seriöst menat av kroppen. Oftast är jag hungrig. Skäms

På jobbet slinker det ner ca 4-8 koppar te/dag (utan socker/mjölk el dyl!). Ja, jag springer på toa en del…..

Jag blir så förb****t rapig av kolsyra! Jag kan titta på en kolsyrad dricka och börja rapa….nästan iaf! Flört

H. Thea

mikaelj
0

Thea,

Jag har märkt av något liknande, så jag är också intresserad av ett svar där.

Sagajo
0

Thea, jag har också haft en "hungrig" period efter en "mätt" period.  För mig har det lugnat ned sig nu men jag äter mer än i början, eller rättare sagt, mer normalt nu, kunde äta VÄLDIGT lite första veckorna.

Thea
0

Nu har jag kört LCHF i 3 veckor och går in på den 4:e imorgon. Överlag känns det bra även om jag saknar en massa saker Rynkar på näsan: Äppelpaj, äppelmos, potatismos (nej, blomkålsmoset kunde inte mäta sig med det även om det var gott), popcorn, pajer över lag, mjölkchoklad, bönor, linser, quinoa, stuvade makaroner mm.

Har minskat i midjemåttet lite grann, dock inte riktigt så mycket som jag skulle vilja, men hey! Det har ju bara gått 3 veckor av resten av mitt liv! Flört

Min onda och stela vänstra höftböjare är betydligt bättre! Förvånad Jag har inte gjort något för att förbättra den utan den har bara av sig själv blivit bättre. Mystiskt!

Jag är betydligt varmare i kroppen numera. Händerna är inte lika kalla längre och jag kan vakna på natten och vara VARM! Ska bli mycket spännande att se hur det blir i vinter. Då sov jag med flanellpjamas (hur stavas det?), duntäcke och yllefilt när det var som värst!

Jag slåss fortfarande med sötsug från helvetet! Det infaller allt som oftast när jag är i stallet och har ridit, mockat och donat. Tecken på "soppatorsk" i kroppen?

Mitt ätande har stabiliserats lite tycker jag, men fortfarande anser jag att jag får äta mer än jag tänkt mig för att stå mig! Jag äter när jag är hungrig och låter bli när jag är mätt. Men jag tycker det är svårt att tolka hungerskänslorna rätt!

Igår gjorde jag nötmixen som ofta fått beröm på forumet. Saknar min müsli på morgon "filen". HERREGUD vad GOTT det var!!!!!Förvånad Vanlig müsli kan släga sig i väggen och kommer aldrig mer in i vårt hem! Tyvärr tog jag lite för mycket då det var väldigt mer smakintensivt än jag trodde! Det blir mer nötmix för vår del!

Igår hade vi "idétorka" ang kvällsmat. Vi var sugna, men inte direkt så hungriga att vi ville ställa oss och laga mat. Vi gjorde en dipp av cf+kryddor och dippade blomkål, gurka, morot och prinskorv (nja, den åts kall utan dipp!). Imorse hade jag en GRYM magknip! Rynkar på näsan Nu har jag "bara" halsbrännan kvar….Vet inte om det beror på gårdagens kvällsmål eller något annat! Inte kul oavsett orsak!

I helgen har det varit lite "fuskande" också. Jag har ätit 4 st salta lakritsbitar! Jisses, vad gott det var, men det lustiga var att det räckte sen. Jag hade inte några som helst svårigheter att nöja mig med dessa fyra (som dessutom var uppdelade på lör och sön!). DET var förvånande! I vanliga fall hade jag nallat konstant när jag väl börjat.
I lördags "festade" jag och sambon med lite starkare grejor! Flört Han tog en liten whisky och jag tog en "draja" (dry martini). Så gott så! Inte ofta vi dricker starkt, men ibland händer det!

Vi kör glatt vidare med LCHF då det faktist har sina fördelar = mkt godare mat och allmänt bättre kostrutin!

H. Thea

LN35
0

Intressant läsning. Jag inser att vi nog haft liknande problem. Jag har haft några dagar också som kroppen har skrikigt efter mat konstant och jag bara fått äta och äta och äta… Tillslut orkar man nästan inte stoppa i sig mer för man orkar inte tugga och svälja längre på något sätt…. Samt att man rent mentalt undrar om det är hälsosamt!

Tror att jag kanske ligger en vecka före dig. Går väl in i min 5 vecka i morgon tror jag.

Lycka till!