Hur räknar ni kolhydrater?
När jag läser här så står det att ni ofta äter mellan 5-10g kolhydrater per dag.
Är det mängden kolhydrater ni äter? Eller räknar ni på mängd per 100g?
Låt säga att jag äter en korv som väger 300g (stor korv
). Det har 5,5g kolhydrater per 100g. Nu säger vi att jag äter upp hela denna korv. Då bör jag ju få i mig 16,5 kolhydrater.
Räknar ni att ni äter 5,5g i detta läge, eller 16,5g?
/Elisa

16,5g 
Man räknar som det passar en.
Är man känslig för kolhydrater, eller vill vara strikt av olika skäl, räknar man de faktiska kolhydraterna man äter. De som inte behöver eller inte vill vara strikta, kan titta på fördelningen i olika matvaror och sätta olika gränser, t.ex. 3 eller 5 gram eller %.
Men oavsett vilket sätt man räknar på, har alla ätit 16,5 gram kh om man äter hela den korven.

Du räknar den faktiska mängden kolhydrater - alltså 16,5 g för den där korven. 
Då äter jag massor av kolhydrater ju…
Men jag får testa så som jag äter så länge iallafall. Märker jag ingen skillnad i vikten, så får jag bli hårdare mot mig själv.
/Elisa

Kan man räkna i procent oxå? Och är det då 5% som gäller?
#5 Man kan räkna som man vill, men det är ju bra om man har klart för sig vad det är man räknar. Vad vill du? Vad har du för gränser och varför?
"Som gäller"? För mig gäller det inte alls. Det gäller för en del. -Jag äter som sagt inte korv som har den siffran, för det skulle betyda att korven innehåller skit som socker och potatismjöl. Men jag kan äta CF, ost, grädde, broccoli, osv, vars kolhydrater är ok.

#6 Formulerade kanske lite fel, menade på hela dagen.
Och jag har det bara som riktmått, inget jag kör strikt efter :-)
Låt säga att jag äter en korv som väger 300g (stor korv
). Det har 5,5g kolhydrater per 100g. Nu säger vi att jag äter upp hela denna korv. Då bör jag ju få i mig 16,5 kolhydrater.
Du får i dig 16,5 GRAM kolhydrater när du äter hela korven.Hur mycket energi (PROCENT) som kommer från kolhydrater kan jag inte räkna ut om du inte anger hur många kcal som korven innehåller per 100 gram.
Det där med procenten är hur mycket energi du får i dig av kolhydrater, proteiner och fett. Energi=kalorier.
Tex en korv vars näringsinnehåll per 100 gram innehåller 5 gram kolhydrater, 65 gram protein och 30 gram fett ger ett totalt energivärde på 566 kcal (kalorier). Av dessa 566 kommer 20 kcal från kolhydrater. Räknar man om dessa 20 kcal till procent blir det 4%. Så korven innehåller 4% kcal som kommer från kolhydrater oavsett om du äter 100 eller 300 gram. Så här ser det ut i helhet, per 100 gram, för min påhittade korv:
5 gram kolhydrater = 20 kcal = 4 % av 566 kcal
65 gram protein = 266 kcal = 47% av 566 kcal
30 gram fett = 279 kcal = 49% av 566 kcal
Äter du 300 gram blir det så här:
- 15 gram kolhydrater= 60 kcal = 4% av 1698 kcal
- 195 gram protein = 799 kcal = 47% av 1698 kcal
- 90 gram fett = 837 kcal = 49% av 1698 kcal
Som du ser så äter du ju flera gram kolhydrater om du äter 300 gram istället för 100 gram korv men procenten är densamma.
Det beror på att när vikten ökar så ökar ju också antalet kalorier. Trots det så är procenten densamma för man delar antalet kalorier som kommer från varje grupp på den totala andelen kalorier för att få fram procenten.
Det här är inget man själv sitter och räknar fram med papper och penna eller miniräknare utan man använder en programvara som gör det åt en.
Jag går mest efter energiprocenten och vill hålla kolhydraterna på max 5% vilket innebär för mig ca 15-30 gram kolhydrater per dag. Jag tycker att minmat.net är ett jättebra verktyg som visar om jag klarat av att få i mig rätt andel av kolhydrater, proteiner och fett. Jag bokför varje dag på minmat.net och sparar samt skriver en anteckning i dagboken emellanåt, då kan jag gå tillbaka och se och jämföra hur intaget stämmer med viktnedgång eller eventuell stagnation - helt enkelt få en bekräftelse på när jag gör rätt och fel och vad jag gjort då.
Men energiprocenten visar bara hur fördelningen ser ut mellan de olika grupperna.
Äter jag fem korvar med samma innehåll som testkorven i inlägget ovan (#8) så blir det 35 GRAM kolhydrater men fortfarande kommer bara 4 PROCENT av totala mängden kalorier kommer från kolhydrater.
Vill man hålla nere mängden kolhydrater så tror jag fortfarande att antalet GRAM är det viktiga. Sedan kan man lägga sig på en nivå som man mår bra av, min personliga nivå tillåter mig 20-40 gram per dag.

Ursäkta en sur gammal tant…men lär man sig inte procenträkning i skolorna längre?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#10 Jag har bara läst vad Skaldeman skrivit i ämnet och han menar att det är fördelningen som är viktigast och det fungerar för mig.

Jag orkar inte registrera vad jag äter och inte mäta och räkna heller. Det gjorde jag under mer än 20 år som viktväktare.
Om jag håller mig till mat som innehåller max 3g kolhydrater per 100g dvs 3%, vet jag av erfarenhet från de dagar jag trots allt räknat och registrerat - att min totala kolhydratmängd per dag aldrig överstiger 20g och nästan heller aldrig ens 15g. En vanlig dag ligger mellan 10-12g. Undantagen kommer de dagar jag inte kan planera all mat hemifrån utan måste köpa på stan.
Äter jag korv har den 0,5g kolhydrater per 100g och då kan jag äta väldigt mkt korv utan att överskrida min gräns. Korv som innehåller fler kolhydrater äter jag normalt inte.
Använder jag vispgrädde så är det 3g kolhydrater per dl och jag använder max 2dl och oftast inte ens det per dag.
Använder jag ost så är det ca 1g kolhydrater
osv
Det enda jag håller koll på som drar iväg är grönsaker/bär tex avokado. Då äter jag en halv för att slippa räkna.
½ avokado är ca 1-2g kolhydrater
50g hallon är ca 2-3g kolhydrater
Numer pensionär i Nynäshamn
Svartkaffe,
Vad menar du med "tillåter"? Vad upplever du när du äter mer än så?
jag har räknat lite på ett eget sätt jag håller mig till mat som ligger på runt 6g/100g o detta gäller det man äter mycket av … se'n kan man ju använda vissa saker med högre men håller mig till låga kolhydratvärden som max 13 i mat ..se'n åker det ju upp om man äter mörkcholkad o lite sån't ..
jag använder minmat o det är klart bra jag höfter på vikterna o det kan kännas som många kalorier men jag håller klart kolhydraterna ner så …
nu ska ju sägas att jag inte hållt på så länge.

När min mamma började med lchf så hade hon också svårt med mängder, gram och procent. Jag gjorde då en excel-lchf-kalkylator åt hemne. Syftet var att hjälpa henne att räkna ut mängderna men kanske framför allt att spara varje dag och på så sätt följa hur hon åt. Nån som är intresserad får gärna prova den. Jag bifogar filen.
Själv har jag aldrig räknat så noga.
Eftersom man inte kan bifoga filer i excelformat så döpte jag om den till .pdf. Det betyder att du måste döpa om den till .xls innan du öppnar den.
#15 Jag menar snarare tvärtom med mitt "tillåter", vad jag upplever om jag ligger under snarare än över.
Om jag ligger så lågt jag bara kan i kolhydratintag, i princip noll (förutom mitt kaffe då förstås), så mår jag inget vidare efter ett par dagar. Tappar matlusten, lusten att laga mat och lusten till det mesta, det känns som en liten mini-depp.
Ligger jag på runt 20 kolhydrater per dag mår jag bra och det är oftast runtomkring där jag hamnar till vardags. Den övre gränsen på 40 gram har jag satt för att ändå försöka ha ramar att hålla mig till, men den kan tillåta lite utsvävningar ibland, tex i form av sockerfri blodpudding nån gång i månaden (14 gr kolh /100 gr).
Jag hoppas att 20-40 gr kolh om dan skall räcka för min viktminskning så småningom. Kroppen har varit ganska skraltig i utgångsläget och har haft viktigare saker att fixa än att minska på vikten.
Skulle jag äta mera kolhydrater än så nån dag så beror reaktionen snarare på vilken sorts kolhydrater jag sätter i mig. Äter jag spannmål så binder jag vatten och det triggar även inflammationer ganska omgående hos mig och luft i magen skall vi bara inte tala om….
Äter jag nån potatis eller två händer inte mycket, jag går upp lite i vikt men det tappar jag mycket snabbare än viktökningen som bröd genererar. Lite rödvin till maten på lördag och en chokladbit till efterrätt samma reaktion som på potatisen, vikten står går upp nåt halvkilo som jag tappar på 1-2 dagar igen.
Hur vi reagerar på kolhydrater och vilken sorts kolhydrater som ger vilka reaktioner är nog väldigt individuellt. Ibland är det inte heller kolhydrater som är boven, jag binder även vätska om jag råkar få i mig natriumglutamat har jag märkt.
Jag håller framför allt koll på VILKA kolhydrater jag äter, inte så mycket specifikt om mängden. Spannmål, socker o frukt är uteslutet och mjölkprodukter ska hållas till ett minimum.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

5g kolhydrater/dag betyder 5 gram kolhydrater per dag. Det är en låg nivå.
5g kolhydrater/100g betyder 5 (vikt)procent kolhydrater, en maxnivå många följer när de tittar på näringsdeklarationer på matvaror i affären, som ju anges per 100g av varan.
5E%, 5 energiprocent, kolhydrater betyder att 5% av energin i maten kommer från kolhydrater. Energin mäts oftast i kcal (kilokalorier). De flesta här försöker se till att inte mer än 5% av det dagliga energiintaget kommer från kolhydrater
Viktprocenter och energiprocenten är inte densamma, eftersom 100g mat inte ger 100kcal. 1 gram fett ger t.ex. mycket mer energi än 1 gram kolhydrater.
jag skipar helt pasta/potatis och ris. unnar mig knäckerbröd ibland. Skippar mjölken och haristället grädde till kaffet. Utöver det så ränkar jag att det ska vara max 8 g kolhydrater / 100g i den mat jag äter. Ränkar dock aldrig hur mycket jag verkligen får i mig. Är en sån person som blir deprimerad om jag börjar rama in min mat. Levde såhär tidigare i ett halvår och gick ner 18 kg. Kanon. Jag til och med åt en kaka emellanåt, tror på att äta onyttigt ibland, annars får jag personligen panik. .
det var väl egentligen inget svar på din fråga kanske. . . hmm