Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1083 ggr
missaz
0

Farligt magtjock

På Aftonbladet plus kunde man idag läsa en artikel om att vara farligt magtjock. Bl.a. kunde man läsa detta:

– Ja, det är en enorm skillnad på en fettsyra och en fettsyra! De har helt olika effekter i kroppen. Fett från fet fisk sänker blodfetterna och minskar risken för bukfetma – medan de mättade fetterna höjer blodfetterna och ökar risken för bukfetma.

Så vet du om du är farligt magtjock

Ju fler påståenden som stämmer in på dig, desto högre risk

Du som är kvinna har en rak eller äppleformad kroppsform - inte kurvig. Du som är man har mage.

Någon av - eller bägge – dina föräldrar har ”fel” kroppsform.

Du rör dig mindre än en halvtimme om dagen (du ska bli lätt andfådd för att det ska räknas).

Din mat går mest i dova färger (snarare än färgglad och rik på olika sorters frukt och grönsaker).

Du äter smör och grädde (mättat fett) flera gånger i veckan.

Du äter inte speciellt mycket fet fisk och/eller nyttiga oljor (fleromättat fett, som raps, majs, sesam, solros och linfrö).

Du småäter och äter ofta på oregelbundna tider, och/eller sent på kvällen.

Stämmer allt, eller det mesta, in på dig? Se över din livsstil, och överväg att göra en hälsokontroll för att testa blodfetter, Blodtryck och blodsocker. Det är aldrig för sent att börja leva sundare!

Jo, vi har väl hört det förut… men det gör det inte mindre irriterande!

mikaelj
0

Äppelform, småätande/oregelbundna tider, för lite motion. Jodå, utmärkta kontrollpunkter.

missaz
0

Tänkte mest på detta med mättat fett och påståendet att alla veg. oljor är nyttiga(???) Håller inte med om det alls.

mikaelj
0

Kom vi inte fram till (någon annanstans) att allt animaliskt fett är OK, och att det därför är bra med rapsolja, så länge man dräper rapsoljedjuret själv?

UBCL
0

Mest blaj-blaj!

Här är länken till vad det egentligen handlar om, Kostdoktorns beskrivning av metabolt syndrom.

Smör och grädde flera gånger i veckan! Jag måste var död vid det här laget Skrattande

UBCL

mikaelj
0

UBCL,

Definitivt. Mer skokräm åt folket!

missaz
0

Ja, jag dör nog snart jag med, flyter väl mest en smör-gräddblandning i mina ådror….