Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 730 ggr
litenkarin
0

Godkänt eller?

Hjälp! Snodde ihop följande i stekpannan: rapsolja,nötfärs,champinjoner, röd paprika, gul lök + majskorn. "Duger" det som en kolhydratsfattig lunch?? Har inte varit o helgahandlat ännu - så varken grädde eller ägg finns hemma.

AnnK
0

hej litenkarin -personligen skulle jag ha ersätt rapsoljan med en rejäl klick smör. champinjonerna och den gula löken skulle jag möjligtvis ha behållit, men den röda paprikan och majskornen skulle rykt. Alldeles för högt kollisinnehåll samt funkar inte med magen.

Kolla livsmedelsverkets tabell för livsmedel för kollisinnehåll, Margareta har lagt upp den här på sajten någonstans.

[Saiva]
0

Nja, det beror på hur lågt du vill lägga dig på kolhydratfronten Cool

Majsen skulle jag absolut inte använda. Det är ett gräs(precis som vete, havre e.t.c.) och innehåller väldigt mkt kolhydrater.

Jo, använd smör till stekning istället för rapsolja. Smöret är mkt stabilare i värme(och godare).

Somsagt det beror på hur lågt du vill lägga dig kolhydratmässigt. Men gul/röd lök innehåller ca. 6% kolhydrater och det är för mkt för vissa. Jag brukar använda det som en krydda för jag gillar lök. men purjo är bättre (ca. 3% kolhydrater).

Fråga gärna om det är nå mer du undrar över Glad

Pasi
0

Som saiva säger…ta absolut bort vegoljan och majsen.
Bättre att äta paprikan färsk…då ger den iallfall en hel del c-vitamin som annars skulle blivit förstörda. Skrattande

magma
0

Hejsan!

När jag vill använda paprika så använder jag grön (3,3% kolisar) istället för röd (5,2%). Majs använder jag inte längre! Majskorn på burk innehåller över 20% kolhydrater… (Jag brukar använda CalCounter- http://www.tikei.net/ för att kolla av)

Använd hellre en blandning av olivolja/smör eller enbart smör om du ska steka. Löken brukar jag använda bara lite av eller om jag vill ha mer så tar jag purjo. MEN det beror som sagt vilken nivå du vill ligga på!

Annars såg det väl bara bra ut!

Margareta
0

Hej LitenKarin!!!
Kul att Du börjar försöka och att Du ställer frågor så här direkt så att Du lär Dig snabbt. Det finns en kolhydratstabell från Livsmedelsverket som jag har lagt upp här. Man kan sortera den genom att klicka på de olika rubrikerna.

Vi brukar säga att de som innehåller mindre än 5% är ok, de som innehåller mindre än 3% är ännu bättre eftersom vi är olika känsliga. Man får testa sig fram för det finns inga regler, bara rekommendationer och goda råd.

Här finns gott om rutinerade LC-ätare som Du märker så det är bara att fråga på…

Numer pensionär i Nynäshamn