Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 5000 ggr
Lillulla
0

MinMat, hur gör man?

Efter många misslyckade försök har jag äntligen fattat hur man kollar upp dagens matsedel på MinMat Kyss! Men jag kan fortfarande inte få in egen mat på dagens mat. Turkisk yoghurt 10% fett finns inte på livsmedelsverkets lista, och jag behöver få in den om allt ska bli rätt. Är det nån som kan förklara för mig hur man gör? Tänk gärna då att jag är ett litet barn som….nej förresten…barn är ju jättebra på datorer! Okej, tänk att jag är väldigt väldigt gammal och gaggig och lomhörd! Förklaringen måste vara mycket t y d l i g Glad Jag har mailat grabben som gjort MinMat och frågat om han kan lägga in Turkisk yoghurt på livsmedelsverkets lista. Funkar det,tro? Vilken omtänksam son hans mamma har!

MimLan
0

Gå in på rubriken där det står "Min nat", den står till höger om "Dagens intag", där du knappar in dagens mat.

Väl på den sidan är det bara att knappa in de uppgifter du har, du kan givetvis strunta i alla vitaminer och mineraler om du vill. När du har knappat in dina siffror trycker du på "Spara". Sen är det klart.

Vill du få fram din yoghurt går du bara som vanligt till "Dagens intag", men istället för att välja Livsmedelsverkets lista, väljer du "Mina" under "kategorier", och vips så ser du din yoghurt där och lägger till den till dagens mat som du gjort tidigare.

molana
0

När Du trycker på min mat så är det tomma rutor som man kan lägga in Turkisk youghurt överst och fylla i rutorna under värdena som finns på burken.Sedan sparar du på rutan som det står spara på.Det behöver inte fyllas i på alla tomma rutor bara det som finns på burken.   Skrattande

Lillulla
0

Tack tack! Nu har jag gjort det, och allt ser bra ut ända tills jag trycker på "lägg till". Då händer ingenting LedsenJag tror inte att jag gjort nåt fel, men nåt fel är det!

Mervi
0

Om du väljer bland "mina" maträtter så klickar du på yoghurten och skriver nere i den tomma rutan hur mycket yoghurt du ätit och lägger till. Det skall funka. Jag har lagt in turkisk yoghurt och det har funkar. Prova igen.

Lillulla
0

Men vad konstigt!! Nu matade jag in mögelost, och det gick hur bra som helst! Men yoghurten vill inte. Jaja, jag håller väl på tills den ger sig! Tack för hjälpen!

molana
0

Undrar om Du skrev % på översta raden vid namnet på varan?Jag har fått tagit bort det när jag ska spara.Det har jag medelat om till killen och han skulle åtgärda det.Men det kan ju spöka fortfarande.

Lillulla
0

NU FUNKADE DET! Ingen aning om varför, men jag är glad ändå Skrattande Jag känner mig så cool när jag fixar sånt här, eftersom jag är livrädd för datorn egentligen! Tjoho!

molana
0

Grattis! Det är kul med nya läror.Cool

Mervi
0

Skrattande

Eva_R
0

Jag har försökt registrera mig på MinMat men det går inte. Har också skickat mail men har inte fått något svar.

Vad gör jag för fel?

Nitro
0

#10 Samma här!

Fjaellmor
0

me 2

Fundersam

Margareta
0

Hoppas någon kan hjälpa er… jag använder inte sidan själv eftersom jag har ett eget program.

Numer pensionär i Nynäshamn

molana
0

Det är viktigt att man använder samma namn och lösenord.Att bokstäverna inte ändras till stora eller små.Det ska vara lika som första ggn. man loggade in.

När man loggar in så behöver man bara skriva första bokstaven och godkänna raden under och sedan OK.Den minns lösenordet så det är enkelt efter första ggn.

molana
0

Tar fram den här tråden igen.Skrattande

majsan57
0

Jag kommer mig inte heller in på MinMat. När jag klickar på länken för att aktivera kontot så händer ingenting. Vad gör jag för fel ???

attmar
0

Jag får inte ens ett aktiveringsmail, har väntat i flera timmar nu…
Margareta, vad är det för program du pratar om? finns det program man kan ladda hem som räknas ut allt sånt här jag inte förstår mig på:) ?

molana
0

Undrar om Ni använder bokstäverna å,ä och ö när ni skrivit namn eller lösenord.Dom bokstäverna går inte att använda tror jag.

Pixelina
0

Jag har också kollat lite på min mat och idag gick det inte att registrera sig som ny i alla fall. Jag har hittat en annan sida där man också kan beräkna, men jag tror inte det gick att göra en egen matlista och spara till senare, men i alla fall. Sidan är www.mijomat.se. Ni som är vana kan ju kolla och se om det är något att ha!!

Margareta
0

Jag har ett eget program som jag gjort själv - går alltså inte att ladda ner.

Numer pensionär i Nynäshamn

TbbW
0

det står vilken email man ska kontakta vid registrerings problem när man registrerar sig eller i FAQ'n.
tbbw82@gmail.com ( eller webmaster@minmat.net ).

har lakt märket till att en del som registrerat sig via telia.com inte kunnit ta imot breven då telias egna servrar sakt ifrån att adressen i fråga inte är aktiv eller inte går att levirera till just nu.
det går i vågor… va ganska många i början på mars men nu har det inte varit en enda de senaste två veckorna.

vissa hotmail adresser har det också blivit problem med då deras epost server skickar ett:
Remote host said: 550 Requested action not taken: mailbox unavailable

detta kan bero på att man inte loggat in på sin hotmail på ett bra tag och bara använt den till msn eller liknande.
då av nån undelig anledning så funkar msn perfa men email kontot måste man logga in på och åter aktivera innan det går att skicka email till den. ( har hänt mig då jag använder gmail men har en gammal hotmail address för msn ).
eller så kan inkorgen vara full och då tar hotmail inte imot några brev alls.

en annan trend är att skriva fel endelse på epost addressen ( t.ex hotmail.se istället för hotmail.com ) eller skriva dit ett kommatecken istället för en punkt ( hotmail,com istället för hotmail.com ) och då kan brevet inte levireras alls.

hur som hells så bör ni kontakta mig på min email om ni har problem då jag kan aktivera kontot på minmat.net om det skulle vara problem.

och när ni skriver ett brev så behöver ni inte skriva lösenordet.
samtliga lösenord på minmat.net är sha1 krypterade så inte ens jag vet vad för lösenord folk valt ( av säkerhets skäl ).
enda infon jag behöver är vilken login och email ni skrivit in under registreringen.

jag svarar på alla brev som skickas till mig.

Jennek
0

Jag kommer bara till registreringen. Sen, när jag loggat in, fatt jag inte ett jota av hur jag ska gå vidare! Och jag är inte ovan vid webbsidor, men det finns ingen hjälp hur man startar och vad man ska skriva och var, så kan someone pliiiiiiiiiiz hjälpa mig att förstå hur det här funkar!!!!!

Jag förstår inte ens det första rådet i den här tråden…

Blenda01
0

Jag har gjort en liten guide till MinMat.net. Det verkar vara många som behöver en introduktion.
Det är endast det allra väsentligaste för att göra de allra första registreringarna.
Finns intresse kan jag tänka mig att utveckla den!

Blenda01
0

För att kunna läsa pdf-filer som den i #23 behöver du kanske installera Acrobat Reader. Klicka här för att hämta hem den.

[Alpha44]
0

Innerligt Tack Blenda01! Jag har slitit mitt hår i flera dagar och känt mig helt kocko…Nu har jag laddat hem guiden och ska försöka igen.

molana
0

# 23. Det var en bra och enkel förklarlng.Bokmärker! Tar fram den när någon undrar nästa gång.  Skrattande

Bandis
0

Jag har startat "Min mat" för första gången och testat lite matvaror. En sak jag inte blir riktigt klok på är "Favoriter". Någon som vet hur den används?

[Alpha44]
0

HJÄLP! Kan någon av er förklara hur jag lägger in Cole Slaw i Min mat? Den innehåller ju cf, majonäs, rödlök, fransk senap, citronsaft, vitlök…och jag har kämpat halva kvällen med att få in det men fattar helt enkelt inte! jag vet ju inte vad allt detta innehåller. Jag vill tex kunna skriva in på dagens mat att jag ätit 200gr coleslaw och så vill jag att programmet ska veta vilka värden cole slaw har. Hur bär jag mig åt?

[Alpha44]
0

Vilken korkad fråga jag ställde tidigare! Förstår nu att man inte kan sätta in en rätt som består av olika saker. Trodde att det fanns något sätt att tillföra en egen rätt.

mariannele
0

Jag fattar inte. När jag klickar på dagens mat får jag upp 2 tomma rutor. Klickar jag på min mat får jag upp en sida där jag kan fylla i vara och en massa information om detta. Men när jag gör det och klickar på ladda eller spara, har försökt båda, händer inget. Får i alla fall upp tomma rutor.

mariannele
0

Jag är registrerad och inloggad.

Blenda01
0

se om du får hjälp av filen i #23

BoelLouise
0

jag fattar inte MinMat. Min frukost innehöll 700 kalorier, men bara 3% kolhydrater. Kan det stämma? Jag kollade igår och då hade ostkakan försvunnit. Ska man nu vara ärlig, så kan det väl få stanna kvar också, så man får se vad som ev blivit fel.

Skriver ni i den varje dag? Jag har bara försökt två ggr för att få lite koll och inte bara gå på känsla.

MimLan
0

#29 Nej, det var inte en korkad fråga. Däremot får du göra det i två steg.

Först kan du välja en tom dag och skriva in alla ingredienserna och mängderna som du använt till din cole slaw. Därefter tar du de siffrorna som du får och lägger in dem som en egen cole slaw-artikel i min mat. Det är ett bekvämt sätt om du använder dig av samma recept hela tiden.

ragnhildar
0

Undrar helt enkelt hur man kommer in på min mat? Använde tidigare calcounter, men  idag när jag skulle kolla hur mkt jag ätir ffg på flera månader fann jag inte sidan alls.