Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 1181 ggr
Regina78
0

Hjälp! Enkel matsedel!

Min bonuspappa har nyligen fått diagnosen diabetes 2. Han har dryga 30 kilos övervikt och har efter tjat från mig gått med på att pröva LCHF.

Problemet är dock att han är singel, knappt aldrig hemma och tycker att det är tråkigt att laga mat.

Nu vill han att jag ska skriva en matsedel för hur en typisk vecka kan se ut. Men han vill inte laga så avancerad mat som jag gör. Det ska gå snabbt!

Nu efterlyser jag tips och recept från er, frukost lunch och middag.

Tack på förhand!

MimLan
0

Vet inte vad du menar med avancerad mat, men enklast för att få massor med tips rakt av är ju att gå igenom trådarna där vi skriver vad vi ätit om dagarna. Kolla under "Mat - Jag vill ha måltidstips".

Är han helt hopplös kan du ju göra matlådor åt honom så att han får rätt mat rakt av.

Jag stekte nyss en fläskkarré och åt med vitlökssmör. Det tog fem minuter att göra ungefär. Det borde höra till det mer lättlagade på skalan.

Puhlo
0

Jag gjorde raringens mandelfisk igår kväll, och det var i mina ögon nåt av det simplaste jag gjort. Vi hade broccoli till istället för lökspaghetti.

http://veglchf.wordpress.com/2008/04/20/mandelfisk-med-smorstekt-lokspagetti/

kaisakavat
0

Kanske bonuspappan får lov att laga till lite mat alldeles själv - tråkigt eller ej -  för sin alldeles egen skull.

Jag har aldrig varit förtjust i att harva på med matlagning, men har ändå helt enkelt "fått lov" att göra det. Ensamstående mamma till två ungar och dessutom överförmyndare över mig själv.

Att göra "storkok" är bekvämt. Steka kött i stekpåse kan knappast vara svårt. Står tydligt på förpackningen till påsarna hur man gör. En ordentlig bit karré eller skinkstek, alternativt nöt- älg- vad man gillar-stek. Ger många måltider/matlådor. Släng in så många kycklingklubbor som ryms i ungslådan (typ två kg-påsar) och grilla. Eller koka dem i kastrull, blir inte så mycket stänk och disk. Blir också många måltider.

Alla dessa alternativ blir jättebra om man lägger köttet i marinad några timmar innan. T ex: Redig skvätt olja, soja, en liten skvätt balsamvinäger/vinäger och salt. Ganske mycket salt. Sedan ös på med örtkryddor och vitlök. T ex.

Köp t ex laxfileer och dela i portionsbitar. Frys in. Dessa tinar rätt fort och tillagningen går på ett par minuter, ifall man råkat få slut på annan mat. Perfekt att steka upp i smör och vräka över cr.fr eller annat valfritt tillbehör.

Vit fisk med mycket smör, kokt ägg och lite hackad rå lök över - smaskens.

Sedan har vi ju alltid omeletter och ost i alla möjliga former.

Med mera..

Dora
0

Frukost:

Blanda 1ägg + 1msk krossad linfrö i ett djup skål (+ lite bakpulver, men det går också utan), in i micro på 1,5 minuter.

Då får han en omlettbröd som har tuggmotstånd. Ovan på smör och skinka eller något annat pålägg samt grönt:gurka.

Dricka till:

Äggmjölk + kaffe

eller Grönte + kokosfett

parsley
0

Kokt eller stekt ägg, bacon och omelett.

Stekt kotlett eller fläskkarré med creme-fraiche eller gräddsås eller smält smör

Grillad kyckling (om han accepterar färdigmat och kan äta glutamat E621) med majonäs.

Sten Sture Skaldemans fakirbiffar

Stekt laxkotlett med smält smör

Regina78
0

Tack så mycket.

Fler tips mottages tacksamt!