Brödrecept efterlyses!!
Hej alla forumnister!
Nu blir jag snart tokig av att jag inte hittar det brödrecept som jag VET ska finnas här nånstans…
Hoppas nån kan hjälpa mej… kriteierna för det är följande: Bakas i en avlång brödform (ett bröd ger receptet), innehåller fibrex, kruska, linfrön och solrosfrön. Blir mörkt i färgen… jag har några skivor kvar i frysen, bakade det för tre månader sedan och har alltså försnillat receptet.
HJÄLP!

Vet inte vilket du menar men det kanske kan vara "Gott grovt matbröd"? Lycka till i sökandet.
Tack Nobban, men det var det inte… har aldrig använt proteinpulver… Nån annan, fler förslag?!

sök på LCHF bröd, tror att det är det du menar.
KRAM

jag försöker kopiera in det…från konchikawas inlägg!
Jag använder fullkornsdinkel som är 60gr/100.
Såhär blir det: 25% kolhydrater, 17% protein, 58% fett.
Alltså 25 gr kolhydrater per 100 gram bröd, det är ju väldigt bra! Ska baka det i ugnen när jag varit in till stan och handlat, då får jag se hur många skivor det går att få ut av ett bröd.
Jag vet inte hur de har räknat i det tidigare receptet för att få så mycket som 80 gram. Jag har vägt och räknat mycket noga och så här blir det faktiskt.
Eftersom jag tagit det ur en bok kan jag inte kopiera det här, men med de ändringar jag gjort så bör det vara OK.
50 gr jäst
200 gr vatten = 2 dl
13 gr kallpressad rapsolja = 1 msk
2 krm salt
93 gr fullkorns dinkel = 1½ dl
32 gr psylliumfrön = ½ dl
30 gr pumpakärnor = ½ dl
38 gram havrekli = 1 dl
67 gr linfrö = 1 dl
60 gr solrosfrö = 1 dl
95 gr turkisk youghurt = 1 dl
Läggs i smord form och gräddas i 175 grader ca 45 - 50 minuter
Nu har jag bakat, det blev väldigt gott!
Väldigt grovt av alla olika frön. Mums med mycket smör (finskt) och stark ost, och så en kopp Rooibos te, caramel/apelsin från Lid.
Glömde säga att det ska jäsa ca 20 minuter innan det gräddas.
Ca 1.2 gram kolhydrater per skiva och på två såna maclor blir jag mätt!
/ Negar
Hoppas att det var det….
Det står under rubriken till vänster som heter "recept på bröd."
Numer pensionär i Nynäshamn

Hej!
Jag har kommit på ett bröd som är jättegott!
Använd lika många ägg som dl malen mandel, tillsätt bakpulver och kryddor i den torra mandeln innan du rör i äggen.(brödkryddor eller paprikapulver eller vad man gillar).
Riv ner lite ost i smeten om så önskas. (ca 1 dl/3-4 ägg) Det blir speciellt gott om man kryddar med mycket paprikapulver. (På den tiden jag åt bröd så älskade jag ostfrallor)
Klicka upp och bre ut på smord plåt. Det blir lika många bröd som antal ägg i smeten. Jag får plats med 6 bröd på en plåt.
Grädda i 200 grader i ca 8 minuter..suuperenkelt och jättegott!
Kan det vara detta recept???
Tack alla för era svar! #6 -ett nytt som jag kommer prova!
#7 Jaa, Magma det är nog ditt recept jag söker, det är bara det att jag INTE sköljde nån keso (för det har jag aldrig gjort) och sedan är jag allergisk mot nötterna, och har således bytt ut den dl, MEN mot VAD?!!

Nåt svagt minne har jag av att det byttes mot… kanske lite mer fibrex & kruska, men jag får väl helt enkelt provbaka!

Tack än en gång!