Ryggskott!
Jaha, så har men fått ryggskott för första gången ( säker inte sista). Skulle bära upp en nyinköpt soffa och envis som jag är ville jag inte vänta på hjälp, så jag konkade upp den till andra våningen… Väl uppe kände jag att det gjorde lite ont i ryggen så jag la mig på soffan för att vila upp mig innan jobbet.
Eftersom det skulle vara första dagen som pesonlig assistent så ville jag ju inte ringa och sjukanmäla mig för lite ryggont den första dagen och allt…
Det fixar jag tänkte jag… Det gjorde jag också tills det var dags för läggningen, då jag skulle vända brukaren från rygg till sida. PANG sa det och sedan kunde jag inte röra mig på 10 min, jag fick leda mig själv runt sängen och sedan fortsätta med att lägga brukaren till rätta i ca en timme (det tar så lång tid).
När jag kom hem skulle jag lägga mig i sängen, men det gick inte, det gjorde för ont, så jag la mig på golvet i datarummet, på en matta och småslummrde där till sex på morgonen.
Sen skulle jag ta mig upp…
Det gick inte jag var fast på golvet och ONT gjorde det. Då kom tårarna, tillslut kom jag upp och bad min sambo att ringa till vårdcentralen. Jag tänkte att detta är inte en normal smärta jag mååååste ha en STARK medicin. Men icke, ligg ner med bena högt och ta alvedon sa tanten i telefon.
Idag känns det lite bättre som tur är. Men att jag var godissugen igår när jag låg på soffan och tyckte synd om mig själv…
Väääldigt godisugen, men eftersom jag inte kunde röra mig så kunde jag inte få tag godis, men det slank ner en hel påse med fläsksvålar…
Finns det någon mer som har haft en sådan "trevlig" upplevelse, vad gjorde ni och hur blev ni bättre? Blev ni också godissugna?
Vad tråkigt! Och ja, jag har haft som du många gånger de senaste 12-13 åren. Jag går numera alltid till min kiropraktor när sådant händer, och även ibland däremellan- för om låsningen får vara kvar så skapar de låsta kotorna ett mycket högt tryck på disken mellan kotorna. Därför har jag nu en skadad disk, där innehållet "putar ut" alternativt läcker vilket orsakar att jag får ont i ryggen allt oftare. (Har röntgat ryggen, och då upptäcktes att en disk var lägre/tunnare än de andra)
Nu var det *peppar*peppar* länge sedan jag fick ett ordentligt ryggskott, faktiskt sedan före LCHF- men antagligen blev jag godissugen då:) Tyckte väl synd om mig själv!
Mina råd blir att du lägger omväxlande värme och kyla på ryggen, jag använder en sådan där gelpåse som jag har i frysen.
Ät värkstillande så du klarar av att röra dig
Gå till en kiropraktor!
En skön viloställning är att ligga på golvet och lägga upp benen på en stolssits, så man har sisten ända vid knävecken. Då slappnar ryggslutet av.
Hoppas du snart blir bättre, lycka till!

Oj, det lät inte kul med din rygg, hoppas att det inte kommer några fler ryggskott för din del!
Jag har provat att ligga så men det gör bara ont iaf… den enda ställningen som jag inte har testat är n og att stå på huvudet
. Men tack och lov för värktabletter!!!

Stakars dig!
Har haft ryggskott och det var inte kul! Jag kunde ligga med benen upp och stå elle gå, jag blev rekomenderad at ta små långsamma promenader för att få igång blodflödet i musklerna för att inte stelna till.
Ät värktabletter regelbundet, Alvedon kan du äta upp till 8 st tabletter om dygnet och som vi gjorde med de äldre när jag jobbade inom vården med värk så tog dom 1 tablet var 4:e timme, vare sig smärtan gjort sig hörbar eller inte, för då kommer inte smärttopparna och det känns bättre. Försök att röra lite på dig om det så bara är att gårunt där hemma för att inte stelna till ännu mer!
Krya på dig!!
Krys på dig, säger jag också!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Stackare, jag hade ryggskott förra veckan, ett av flera detta år. Om man aldrig haft det så kan man nog inte förstå hur ONT det gör. Men, jag har gott hopp om att jag med LCHF och styrketräning ska kunna bygga upp mina muskler och slippa framtida ryggskott. Hoppas du repar dig snart!

Kiroprakter för den akuta behandlingen! Det brukar hjälpa med ett ( 1 ) besök! Man kryper dit och går därifrån.
Försiktighet i det dagliga livet:
1. Inte vrida och böja samtidigt!
2. Böj knäna och inte ryggen när du ska lyfta (om möjligt)
3. När du ska stiga in i en bil, sätt in rumpan först, avlasta sedan med armarna när du svänger in benen. Just detta håller mig relativt besvärsfir.
4. Var extra försiktig när du är förkyld, om du nu blir det med lchf 
5. Den där stolen har aldrig fungerat för mig!
Hoppas du snart slipper värken!

Tack alla snälla… jag har precis varit och hängt mig i klädställningen ute, det var en arbetskamrat som sa att det skulle hjäpa men jag kände inget… tack och lov får jag väl säga för mer ont kan man väl knappast ha.
Och jag tror mig ha en ganska hög smärttröskel med 4 tatueringar och 7 percings (en gång i tiden). Även njurbäckeninflammation har jag haft, men inget av det slår detta!!!
Förhoppningsvis ringer du en kiropraktor på måndag morgon, hellre än att gå och ha så ont!

I de första gångerna behövde jag gå till sjukgymnast, men sedan lär man sig tycker jag att fixa själv. Har skaffat mig en kil under ryggen, och en uppsättning bollar, som jag kråmar mig på tills det lättar. Också bra att hänga uppochner efter all kråmande, ett varmt bad, sedan mår jag bra dagen efter.
Hålller tummarna att du blir bättre snart

Hej svejs,
Är flerfaldigt drabbad av detta otyg och fick ryggskott för första gången när jag var 12! Senaste året har jag haft det 4 ggr och börjar ledsna, måste börja med bålstärkande träning…
Mina tips!
*försök röra på dig, ligg inte still!
*gå till en naprapat (Tycker de är mycket bättre än kiropraktorer)
* strecha om det går. (ibland kan ryggproblem vara härledda till korta muskler i höft/bäcken/ben)
*sitt INTE! stå eller ligg
Jag hade tidigare probem med ryggen, gick till kitopraktor ca fyra omgångar per år, alltså så ofta det small till. Sen hände det sig att jag gick till en akupunktör av helt andra orsaker och förstog ingenting för mina ryggbesvär kom inte tillbaka!!!
Jag har sedan utbildat mig till akupunktör och jag har haft ETT ryggskott sedan -99. Kirpraktor/naprapat akut använder jag mig gärna av men för att komma åt obalansen som gör att det kommer igen är akupunkturen bra.
Som dom andra säger, ät smärtstillande och rör på dig så mycket du kan gärna många tio minuters promenader det är bättre än att trötta ut dig med en längre.