Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1497 ggr
Vicks
0

Min arbetskompis åkte på "problem".

Jag har fått med mig en arbetskompis hit på sajten och att äta lchf. Hon har trivts bra med det och hennes jeans började genast sitta lättare, sa hon.

Ett problem är att hon är äggallergiker. I veckan var hon hos en dietist för att utröna ev. fler allergier. Joodå, hon är också mjölkallergiker och veteallergiker. Han (dietisten) sa också , när hon berättad om lchf, att den kosten kan man säkert hålla på med en begränsad tid, men i längden så behöver hjärnan kolhydrater för att överleva.. *suck*

Laktosfria produkter är så dyra så hon tycker sig inte ha råd med dem.

Finns det nåt hon kan göra ändå.. Vad ska hon äta?

MegN
0

Vetet är ju inga problem, men ägg och mjölk finns ju normalt med i LCHF-kosten. Så det blir förstås kärvare att ersätta med annat. 

Det finns "koncentrerat" smör (dvs smörolja) där man har tagit bort själva proteinet - skulle kunna fungera om hon inte är otroligt känslig. Annars får hon väl lov att använda kokosfett och andra fetter (rapsolja osv).

Alla typer av animalisk föda (utom äggen då) borde ju kunna fungera. Nöt, gris, fisk, fågel osv. Och så ovanjordsgrönsaker till det. Nog finns det tillräckligt mycket råvaror kvar att leva på! 

- Hur kom föresten dietisten fram till att hon var mjölkallergiker?

Jennix
0

Tja, jag äter ofta utan mjölkprodukter och det funkar för mig. Självklart blir det mindre variation men man kan ju variera med grönt istället, sånt som är lågt i kolhydrater…

Jag tror absolut det kan fungera utan ägg och mjölkprodukter.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Ulf-S
0

Jamen… Är man mjölkallergiker är man ju allergisk mot mjölkprotein! Då spelar det ingen roll om produkterna är laktosfria eller inte.

Ghee bör hon kunna äta. Macadamiaolja, olivolja, kokosolja… Man klarar sig alldeles utmärkt utan vanliga mejeriprodukter!

Funkar får- och getmjölk kan hon köpa mjölk, yoghurt och ost som feta och halloumi; säkrast att kolla innehållsförteckningen, man kan inte vara säker…

kaisakavat
0

Om det är laktosen hon är känslig mot så kan hon möta den högre kostnaden med att dra ner på produkterna.

Satsa på laktosfri grädde för de pengar som hon kan avvara och sluta istället helt att använda mjölk. Det kan inte handla om särskilt många kronor ändå.

Maia
0

Det låter inte som om det blir så enkelt, men det fungerar alldeles utmärkt att äta fett kött, fet fisk och ovanjordsgrönsaker.  I Danmark kan man köpa ister, hehe!

Är hon bara överkänslig mot laktos så kan kompisen väl unna sig laktosfri grädde som lyx tillsammans med lite hallon, när andra äter glass t.ex. Om det är en allergi mot mjölkprotein så finns ju kokosmjölk att ta till både i maten och till efterrätter. Kokosolja i kaffet/tet kanske?

Nötter. Jag säger bara det. Ta t.ex. en god röd curry-gryta på fläskkarré i strimlor med paprika och bladspenat och med jordnötter i kokosgräddesåsen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

MimLan
0

#5 Såg ister på mitt lokala Kvantum. Danskt givetvis. Tror jag ger mig på ett sånt paket snarare än att vara påpasslig för att beställa ister i charken.

Vicks
0

Tack hörrni för råd och tips! Glad Ska meddela henne detta på måndag!

mikaelj
0

… och försök förmedla att det är glukos hjärnan behöver, inte kolhydrater.

Glukos kan kroppen tillverka själv, av fett, med hjälp av levern.

Zepp
0

Hon är altså gluten och mjölkprotein allergiker, laktosintollerans är ingen allergi!

"Glutenintolerans eller celiaki är en autoimmun sjukdom där det finns antikroppar mot ett i gluten förekommande glykoprotein"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glutenintolerans

"Mjölkallergi innebär att en person är allergisk mot något innehållsämne i mjölk, vanligen mjölkprotein, men i sällsynta fall andra innehållsämnen. Den skiljer sig från laktosintolerans i och med att laktosintolerans inte är en allergi, och att det är protein man reagerar på"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mj%C3%B6lkallergi

"Glukoneogenes är en energikrävande process där glukos bildas från andra enklare föreningar som cellen inte kan bryta ner. Exempel på föreningar som genomgår glukoneogenes är laktat, glycerol och alanin. Glukoneogenes sker huvudsakligen i levern under fasta. Främst hjärnan och röda blodkroppar (erytrocyter) är beroende av kontinuerlig tillförsel av glukos eftersom det är deras enda energikälla (hjärnan kan även förbränna ketonkroppar)."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukoneogenes

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Vicks
0

Vet inte exakt vad hon är allergisk mot (eller inte). Men hon ska inte äta ägg eller mejeriprodukter. Obestämd

#8 Jaa, den största okunskapen av dem alla typ! Och så kommer dietisten dragandes med det.. De skulle sätta ihop ett program med ris- och potatisinslag, och på det skulle hon gå ner 1/2 kg i veckan. (hoppas jag säger rätt nu.) Tyst

Wildrat
0

#10 Förmodligen en svältdiet som gör henne konstant hungrig. Är hon diciplinerad klara hon det ett par månader annars kortare tid och sen går hon upp alltihop och lite till igen…