I valet och kvalet
Usch, det känns inte lika självklart längre att käka mycket fett mm sen jag fick reda på hur högt mitt kolesterolvärde blivit sen jag började i januari.. Hede ca 5 i totalvärde innan jag började med lchf och nu är det 7,1…Finns det fler här inne med högt värde som tutar och kör ändå? Peppa mig gärna isåfall för nu är jag i valet och kvalet över hur jag ska göra i fortsättningen
Har du inte läst Ravnskovs "Fett och kolesterol är hälsosamt" ännu?

Jodå, den har jag läst tidigare men det går ändå inte riktigt in och får mig "stenövertygad"….Tänker bara på alla hjärtinfarkter vi har i släkten och det ligger i bakhuvudet på mig och gnager……Shit, va jobbigt!
Jag antar att de inte åt LCHF… :)
Har du tagit apoB/apoA-kvoten ännu?

Nej, det blir om nån vecka. Vet inte om jag vågar ringa min dr igen och säga att jag vill kolla det oxå, när jag nyss ringde och bad henne ordna att jag fick ta detta fasteprov. Känner mig som jag ringer och tjatar då, fegis som man är….
….Kanske det tas automatiskt vid ett fasteprov….
Hm. Lite skärpning nu. Om du är orolig över hjärtattacker men ändå tycker att det är värre att be om ett relevant prov, då har du lite missriktade prioriteringar för dig. Dessutom, om din läkare är dum nog att inte ta det prov som alls har relevans när det gäller kolesterol, så är det hon som skall skämmas, inte du som skall fega ihop.
Läs hellre på om blodprover, relevanta värden och när kolesterol alls är en faktor som man skall bekymra sig om, istället för att ha en massa oro som du applicerar lite löst på de måltavlor som är närmast. Först då gör du dig en tjänst. Oron är negativ stress. Gör dig av med den.

Du har så rätt, jag ska skicka ett mail till henne och fråga henne om det kollas när jag tar provet, och om inte att jag vill att det ska göras. Och du, det där med att oro är negativ stress, det vet jag alltför väl, trust me!, Men har man som mig dignosen Gad är det inte alltid så enkelt att göra sig av med den alla gånger…
#6 Har den förbättrats med LCHF? Jag hade det inte som diagnos, men väl som liv, och för mig blev det en stor skillnad iom kostomläggningen, det är väl den egentliga anledningen till att jag så självklart hålle rmig kvar på LCHF trots att jag gick in i det i syfte att gå ner i vikt, och ännu inte gör det. För att det är plågsamt med ångest, det vet jag. Kram!

Nja, efterssom jag även äter ssri för mina besvär vet jag inte med säkerhet om det är dessa eller kosten som bidragit med att det lättat något. Båda kanske….Kram

Jag har själv 7,2 i kolesterol, hade det innan LCHF och efter snart ett o ett halvt år ingen förändring alls!
90% av befolkningen har för högt kolesterol vilket talar för att gränsen är satt aldeles för lågt..anar att köpta experter har haft något med denna gränsdragning att göra.. iallafall säljs det kolesterolsänkande medeciner för miljarder till fullt friska mäniskor helt i onödan!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Sist jag kollade kolesterolet, (ca. 6månader sedan) hade jag 9,0. Äter inga statiner och mår bra och är inte alls orolig trots att min läkare propsade på att jag skulle äta statiner.

Jag har också höjt mitt kolesterolvärde med ungefär lika mycket som du, miagumman. Jag är inte ett dugg orolig. Alla andra värden är superbra, jag mår bra, och jag tror att högt kolesterol möjligen är farligt tillsammans med kolhydratkost men inte när man äter lchf.
Min doktor skrev att det "farliga" kolesterolet var för högt, så jag tänker kontra med att skriva och länka till adekvata sajter i frågan. Så han får lära sig något nytt 
Fair Winds and Following Seas!

Men hej Eremitha! Kul att se ditt vackra öga igen! 
Jo det kanske är så det är men när jag tänker på att jag inte direkt äter "strikt lchf " kanske det blir en ohälsosam kombination för mig….Jag har helt slutat med pasta, ris, potatis, bröd osv men godis och nån kanelbulle mm slinker fortf. ner ibland, suck!