Våg som mäter fett%?????????
Kan någon förklara för mig hur en våg man ställer sig på, kan mäta hur stor procent fett man har på kroppen?
Jag fattar ej hur den kan visa rätt
Ingen aning men hoppas att någon annan vet, jag har också undrat och tyckt det är lite hokus pokus…
Numer pensionär i Nynäshamn

ssåg ni åxå den på "du e va du äter"..
kul om de skulle finnas… ska googla runt å kolla lite..

hittar massor.. de e bara att söka på fett vågpå google så kommer de massor..

Jag har investerat i en OBH Nordica Monitor, för runt 400:- på Ica Maxi.
Den väger både totalvikt och fettprocent. Man programmerar in ålder, kön, längd och hur mycket fysisk aktivitet man utsätter sig för.
Det står såhär i instruktionsboken:
"För att estimera fettprocenten använder Monitor en teknik som kallas Bio-elektrisk Impedansanalys. En liten och helt ofarlig bio-elektrisk impuls sänds genom kroppen och då denna impuls går genom alla muskler och fettmassa med hög hastighet, kan mikroprocessorn analysera signalens hastighet. Samtidigt tas användarens längd, ålder, kön och vikt med i uträkningen och Monitorn kan nu med hjälp av dessa uppgifter estimera kroppens sammansättning."
….hmmmm… Jag har också så funderat över det…
Har faktiskt en våg som visar fettprocenten men har väl liksom tappat bort bruksanvisningen.
… köpte den för 3-4 år sedan. Hur som helst måste man vara barfota om den ska visa procenten…
Men jag vet inte jag, man ska bara ställa in längd och kön… sen voila´… "A bit weird"… Det kan absolut inte visa rätt heller
Jag har för mig att felvisningen på "normaldyra" vågar är rätt rejäl :) Men om man väger sig på samma våg spelar det ju inte så stor roll ändå, då får man ju se om man får bättre fettprocent eller ej.

Jag har en sån (billig) våg men jag tycker inte att den vet riktigt vad den gör, hehe