Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 990 ggr
solsara84
0

Nyfiken med frågor

Jag är smått nyfiken på LCHF då det stämmer med mina egna erfarenheter i mycket. Det jag främst lärt mig när jag provat andra nyttiga dieter är att det är stört omöjligt att både bli mätt och ha lagom kaloriintag utan fett.. :) Men innan jag börjar har jag lite små funderingar som det skulle vara skönt få svar på.

Jag är 24 år med ett BMI på runt 20. Fullt frisk och bra grundkondis (men inget mer över det..) Vill främst prova LCHF för att bli av med sockerberoendet, få ett jämnare humör, bli piggare och förhoppningsvis bli av med acnen (inget yttre hjälper, så det beror på något som kommer inifrån..) Så jag har inget behov alls av att gå ner i vikt. Däremot skulle jag behöva bygga lite muskler. Så länge jag får i mig tillräckligt med proteiner så borde det väl gå att kombinera med LCHF? Om jag förstått rätt så är det enklast låta bli ordentlig träning under övergångsfasen, men hålla igång musklerna genom t.ex. promenader?

Jag har aldrig haft några problem med att kunna äta vad jag vill, både av fett, socker och andra kolhydrater. Tror det har att göra med att jag känner när det är "lagom" under en dag. Så jag funderar på nu på hur mycket kolhydrater jag ska kunna unna mig. Jag behöver som sagt inte gå ner i vikt och äter jag för mycket fett på en gång (som jag dessutom lätt mår illa av) så är jag rädd att jag inte får i mig tillräckligt mycket energi. Jag är mycket förtjust i grönsaker och rotfrukter, så kommer i så fall få kolhydraterna därifrån. Någon här som känner igen sig och kan säga ungefär hur en lagom dagsrason skulle kunna se ut?

Hur mycket är det okej att fuska? Jag bor många helger med pojkvännen, och det kommer inte gå att äta helt LCHF då, även om jag får göra så gott jag kan. Och så länge jag själv bara testar något nytt är det så jobbigt att förklara för andra som är bjudna till vad det är man sysslar med.. Är det svårt komma igenom övergångsfasen om man äter lite mer kolhydrater flera dagar i veckan?

Övergångsfasen ja. Nu drar plugget igång, så det var väl inte jättebra planering av mig kanske. Det jag främst är orolig för är hjärnverksamheten. Hört och läst många som säger att de blivit "sega i kolan", särskilt i början. Är det något som kan ställa till med problem? Och hur trögtänkt kan man bli? :) Jag menar, sockerdalarna ger ju samma sak, men brukar gå att rätta till ganska fort, men det får jag ju inte göra nu då.

Det var långt med mycket funderingar, men kanske någon som orkar svara. :)

Pasi
0

Det är inte farligt att träna i början…men det kan kännas jobbigt. Dock tror jag det kan hjälpa kroppen att konvertera fortare.
Man blir lite seg i kolan några dagar…men det är (oftast) snabbt överstökat….särskilt om du i början kör väldigt strikt.
Med mer kollisar i övergångsfasen så kan besvären bli mer långvariga…vilket inte är helt ologiskt.
Du har inga uppenbara hälsoproblem av nuvarande kost (inga allvarliga) då kan du fuska så mycket samvetet tillåter.
Vad gäller den normala kolhydratnivån, får du testa dig fram (någonstans mellan 0 och 100g kanskeFlört).

SvartKaffe
0

Varför inte prova att utesluta de "stora bovarna" som är bröd, ris, pasta och annan mjölmat?

Kanske äta lite GI-inspirerat (fast inte snåla på fettet) och tillåta dig lite mer grönsaker och även rotfrukter. Äta "riktig mat" istället för "processad mat", tex en gräddsås gjord från grunden istället för pulversås med massa e-nummer.

Läs lite bland recepten i vänsterkanten och välj ut vad du tycker verkar gott.

Sagajo
0

En annan sak är att du kanske måste experimentera dig fram hur mycket kolhydrater du kan äta (och vad) för att acnen ska bli bättre. Du kan fråga runt lite om vilka livsmedel som andra tycker påverkar hyn och experimentera själv. I början kan det kanske vara bra att vara strikt för att se vilka livsmedel som egentligen påverkar men ofta har man en bra intuiv känsla av vad som funkar eller inte.

solsara84
0

Tack för svaren! :)

Testade lite på LCHF förra veckan och i måndags började jag mer på riktigt. Illamående, magont (gallont?), seg i muskler och sötsug! Men men, det går redan bättre. :) Kör en lugn början och inte fakir, men det känns ändå skillnad. Blir spännande se vart det slutar..

mikaelj
0

En "lugn början" är oftast vad som ger sötsug.  Uteslut kolhydrater helt, och glöm för all del inte fettet!  Bara utesluta kolhydrater och öka protein funkar inte.

Margareta
0

Håller med mikaelj. Man får inte glömma extra fett jämfört med hur man ätit innan om man skall ta bort kolhydraterna.

Numer pensionär i Nynäshamn

solsara84
0

Åh, det är inga problem! :) Det är kolhydraterna och proteinet som är störst problem, för jag älskar grädde och mjölk, men då blir det också mer kolhydrater. Däremot är jag inte så förtjust i kött av något slag, men har iaf ätit en kotlett och lite ägg varje dag. Betydligt mer proteiner än vad jag är van vid.

Kör lite lugnt ändå. Utesluter kolhydrater, men jagar dem inte. Det känns lagom just nu, kan dra ner ännu mer senare om jag känner att det behövs.

Glömde ett av övergångssymptomen. Hjärtklappning! Det kom så plötsligt när jag blev nervös i en situation igår att jag blev riktigt rädd, men läste här sedan att det var fler som haft det så är lugnare igen. Men hjärtat slår hårdare än jag är van vid och har känt dubbelslag (någon kompis sa iaf att det var det..) flera gånger senaste dygnet. Hade det en del under tonåren, så vet att det inte är farligt, men lite läskigt. :) Då måste jag väl ändå ha dragit ner ordentligt på kolhydrater för att märka av sådant?