Njursvikt
Har läst att de som har njursvikt ska äta så lite proteiner som möjligt - då funkar det ju inte med lchf! Någon som vet mer?
Min mamma skulle nämligen VERKLIGEN behöva gå ner i vikt och förbättra sin hälsa. Hon har diabetes (typ 2), njursvikt, högt Blodtryck, har haft gallsten, stroke, bröstcancer mm mm!!! Dessutom "missköter" hon sig hela tiden och äter kaffebröd, godis, läsk mm, och sedan äter hon mat som en liten fluga. Jag är inte hungrig, säger hon - nej, det är klart att man inte är hungrig när man går och småäter hela tiden!
Jag skulle SSSÅÅÅ gärna vilja "peppa" henne till att komma igång med ett hälsosammare och förhoppningsvis längre liv. Hon är redan 68 år, men de säger ju att det aldrig är försent!
Nån som har några tips!
Det är är väl klart att det fungerar! Low Carb, High Fat; inte Low Carb, High Protein and a Rather High Level of Fat. :-)
Idén är att du byter ut kolhydraterna i kosten mot fett, och håller dig på samma proteinnivå som tidigare. Med njursvikt är det nog en bra idé att ligga på nivån SLV rekommenderar, dvs minst 0,8g protein/kg kroppsvikt (eller om det var 0,6g?).
Någon dag häromveckan åt jag 240g fett, 90g protein och 30g kolhydrater -- som du ser ligger proteinhalten på ungefär den gränsen (förvisso högre, men jag inte njursvikt…), och jag har bara växlat kolhydrater mot fett.
Det enklaste är ju att ta reda på vad hennes läkare säger om hur mycket protein hon kan äta, eller känner hon av det själv?
Därefter kan du komponera några måltider åt henne så att hon får det understödet tillsammans med information om vad LCHF gör med hennes hälsa och diabetes.
Kolhydraterna hon äter som ger högt blodsocker är det som förstör hennes njurar just nu så om hon går över till LCHF och inte äter för mycket protein kanske de till och med läker. Fett belastar inte njurarna. Däremot kan hon få problem med gallan så det bästa är om hon gör en långsam övergång till LCHF.
Lyckas hon gå över till LCHF blir troligtvis blodtrycket lägre och risken för ytterligare en hjärnblödning (om det var det hon hade) minskar. Bara positivt alltså. Hoppas du lyckas övertala henne så du får ha din mamma kvar många år till.

Du tror inte att metabola syndromet ( symptom: diabetes, stroke, hjärtkärlsjukdomar, högt Blodtryck, cancer, demens etc) är orsak till njursvikten…och att allt antagligen skulle bli bra om hon åt en kost som vände det metabola syndromet?
Det hon äter nu kommer troligen bara att förvärra problemen.
Som mikael skrev - Det är ingen högproteinkost utan en högfettkost.
Proteinerna ser man till att lägga på en nivå som passar ens kropp och hälsa bäst.
#4 Trasiga njurar, amputerade ben och blindhet är ju det sk "naturalförloppet" för diabetiker så njursvikt tillhör i högsta grad metabola syndromet.
Och Jörgen Vesti skrev ju en artikel i Läkartidningen om hur en en av hans patienter blev bättre i njurarna på den här kosten. Som sekundäreffekt. (Eller hur man nu skall tolka att patienten snarare slutade att äta fördärvande kost…)
Här är en länk till ett inlägg av Annika Dahlqvist om just kost vid njursvikt.