Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 747 ggr
nyborjare08
0

Kostråd i Aftonbladet

Läste detta nyss på Aftonbladets websida, Kropp och hälsa. Dessvärre under Aftonbladet Plus så att länka funkar inte om man inte är medlem. Ett par av råden är faktiskt inte alls tokiga! Speciellt nr 3 och 4. Det kanske finns hopp? Glad

Så håller du vikten

Ät bara när du är hungrig.

Drick mycket vatten - det avgiftar kroppen, ökar näringsupptaget och förhindrar fetma.

Ät proteinrik mat. Det ökar mättnadskänslan och omsättningen.

Håll nere kolhydratintaget och undvik sockerfällor som ketchup, sushiris och pasta.

Motionera minst 45 minuter per dag - om det så bara är en promenad.

Ät inte efter 19. Frukost är oerhört viktigt.

Sov! Sömn och vikt hänger ihop. Bäst är tiden mellan 22 och 08.

Sköter du dig till 90 procent har du råd med en god ost eller tårtbit en dag i veckan

Halvdansken
0

Jo, det är väl inte helt tossigt. Men jag blir alltid sur när det börjar tjata om frukost och att man INTE FÅR (!!) äta efter ett visst klockslag. Varför inte? Kommer mat-polisen och tar en då?

Jag är 46 år, har aldrig ätit frukost, men kan däremot vakna mitt i natten och ta en bit korv eller nåt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maia
0

Det enda som är fel är det sista. Det ska vara:

Sköter du dig till 90% och ser till att äta en god ost om dagen vill du aldrig mer ha någon tårtbit!

Konstigt att de missade det ;-)!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

parsley
0

Tror det finns en viss sanningshalt i påståendet att inte äta efter kl 18 eller 19 på kvällen. Äter man kolhydrater (med ständigt sug som resultat) eller äter för lite dagtid så är det inga problem att äta och att äta mycket av t ex smörgåsar, ost med kex eller vad man nu tycker om att stoppa i sig framåt kvällskvisten. Äter man inte då så hoppar man ju över ett ättillfälle under dagen. Numera vet jag bättre än att bry mig om sådana råd.

Halvdansken
0

#3.  Skrattande   Jepp, vi vet bättre!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Thea
0

Att inte äta efter kl 19? Då fallerar hela vår vardag! Vi äter SÄLLAN kvällsmat INNAN 20!  Igår hann klockan passera 21,30 innan pannbiffarna var klara…. Skäms Men då tyckte även vi att det var i senaste laget!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se