Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 12691 ggr
anso1971
0

Vilket köpebröd ger minst kolhydrater?

Vilket köpebröd ger minst kolhydrater

a) per brödskiva?

b) per 100g?

(Gissar att flatbrödet är svaret på a eftersom de är så tunna?)

Pasi
1

I stort sätt allt vanligt bröd hamnar mellan 40 och 55% i kollisar. Knappast nån idé att hålla på att leta "rätt" bröd….bättre att äta rätt mängd.Flört

raphanus
0

Mitt tips är att skippa brödet helt. Vill man prompt ha nåt under pålägget, kan man ju skiva rättikor i millimetertjocka skivor och ha som kex. Lite kolisar, inget som jäser i magen.

mikaelj
0

Eller lagom många salladsblad!

Redan innan jag började äta LCHF var mina smörgåsar några salladsblad (för lagom tjocklek) majonnäs, en tjock skiva ost, majonnäs, och sedan några salladsblad på det. :-)

Pasi
0

#3 Du var inte fettskrämd ens innan LCHF!Glad Bra tips!

mikaelj
0

Det var 10%-ig ost, så det var jag nog.  Däremot hade jag grunnat på varför man inte skall äta socker, och vad skillnaden på socker och socker egentligen är. Kom fram till att det nog inte är så stor skillnad.

Så det jag gjorde då var att öka proteinmängden mycket (7 kg ost i kylen? javisst! handla 30 burkar tonfisk åt gången? jajjemen!), och minska på kolhydratintaget, utan att direkt kompensera med mer fett.  Nu med den sista pusselbiten på plats, så!

Sagajo
0

mikaelj, du undrade i ett inlägg varför vissa får mindre och vissa mer övergångsbesvär. Jag åt ungefär 15% fett innan jag gick över till LCHF, lite mer protein än vanligt 30-40% och resten kolisar. Jag tror jag får mycket övergångsbesvär för att min kropp har inte sett fett på år och dar!

mikaelj
0

Nu hittar jag inte min dietdagbok, men i slutet på 2006 gick jag i tre veckor på 1200 kcal/dygn, med minst 500 kcal extra motion/dygn, fördelat på 15E% fett, 65E% kolhydrater, 30E% protein.  Utöver att det var väldigt låg, så var den fetthalten rätt knasig att leva på.  Vikten stod för övrigt stilla i en hel vecka, och till sist mumsade jag enbart 600 kcal från Nutrilett sista dagarna. Först då började något hända.  Lär varit en del muskler som försvann.. Sedan mitten på 2007 har jag gradvis ökat proteinnivån (och därpå köpet fettnivån) och minskat kolhydratnivån.

En öppen orelaterad fråga förresten: i försvarets överlevnadshandbok står det att man efter två (eller om det var tre) veckor på 500 kcal/dag (bestående av granbarr) har tappat 6 kg fett och 1 kg muskler.  Det stämmer inte så bra överens med vad som sägs här.

Sagajo, Hur länge levde du sådär, på så lite fett?

Sagajo
0

Jag har levt så länge… Men när jag blev trettio så föll kroppen liksom ihop (fyra år sen). Småsymptom som inflammationer i händer och fötter, förkylning, allmänt svag. Kroppen var liksom inte att lita på längre. Det kändes jättekonstigt efter att ha varit fysiskt stabil och tränat mycket. Jag tycker att jag förstår bättre nu vad som blev fel och får väl vara tålmodigt och ge kroppen tid att läka.

Jag skulle ha kunnit leva på nutrilett och frukt på den tiden hur länge som helst.

Pasi
0

#7 I försvarets överlevnadshandbok finns många felaktigheter, hehe.Tungan ute
Till att börja med så klarar du inte att införskaffa 500 kcal per dag om du inte lägger all din vakna tid på samlande och dessutom hamnar på rätt plats under rätt årstid. Extraenergin för samlandet drar mer energi än vad samlandet ger.
För det andra tappar du mycket mer muskelmassa, speciellt om man inte äter fullvärdigt protein och skall jaga runt på skidor för att utföra olika uppdrag i rikets tjänst.
Deras vattenrening är också rolig…den förorenar vattnet mer än vad den renar visade det sig. Men så länge soldaten tror att vattnet blir renare, och han känner sig kunnig, så hålls hans motivation uppe….så de har låtit vattenreningen finnas kvar.*tummen upp*Cool
De tror även att gädda är en fet fisk…mycket kul i deras handbok!

kaisakavat
0

Jag brukar skiva zuccini under pålägget. Eller lägga paprika på/i..

mikaelj
0

#9: Håll dig till sak!

Det här är givet sommar och att det finns en rik tillgång på barr att koka té av -- självklart är det inte under pågående triathlonlopp.  Vad vore anledningen till att skriva ner exakta siffror om de inte just mätt upp det?

Felaktigheten om gädda låter märkligt, dock.  Är du säker på att du läst rätt? (jag litar på att de korrläst texten, och det torde vara vida känt att gädda är just en mager fiskart)

dufva
0

Militärens handbok är helt klart mest till för att man ska "tro" att man klarar varje situation och därför inte hamnar i panik..

I min version finns tom några sidor om vad man ska göra vid atombombsexplosion.

Även i det fallet är tydligen granbarr och kvistar ett utomordentligt redskap att ta till när svampmolnen rullar in Skrattande

godivaex
0

Granbarrste har jag för mig är urindrivande…. kanske inte det man behöver i en stressad överlevnadssituation?

JohanW
0

Anso1971, för att svara på din faktiska fråga så vitt jag själv vet:

* Olika varianter av knäckebröd/flatbröd brukar vara lägst i kolhydrater/skiva.. ofta 4-6 gram.

* Det lägsta jag sett i kolhydrater/100gram är för Polarkraft Extrem, som "bara" har 33g.

MimLan
0

Det finns ju Low Carb-bröd som har 11 g kh/100 gram. Säger dock inget om hur det smakar för jag har aldrig testat det.

malaga
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Low Carb bröd mörkt 2,7 kh per skiva 25 g samt Ny Start 3,4 vitt/ljust är toppen tycker jag och min dotter. Sen är det så att de väger inte 25  g  brukar väga dem på en brevvåg som jag har och de väger ca 20-21 g och då blir kh ca 2,4 per skiva på det mörka. Prova gärna köper det på Konsum firman heter Carb Zone och har choklad + pasta också med lite kolhydrater, men det köper inte jag och min dotter. Brödet är väl värt att prova man har ju smör och ost på och då blir det som vilket riktigt bröd som helst

ingrids
0

Det är olika hur mycket bröd man "tål", själv äter jag hembakat surdegsbröd 2 st smala skivor till frukost med massor av smör och pålägg. Först bottnar jag förståss med en ostomelett…är sedan inte hungrig förrän ung 5 timmar senare

Aniara4
0

Vilket bröd som ger minst kolhydrater?

Skådebröd!

raphanus
0

*fniss*

Will
0

#18, Eller levebröd.. =)

[Gitsan]
0

Jag har inte gett upp min morgonmakca än Skäms.

Tar en Polarkraft Extrem, har c:a 6 tsk bregott på samt 5-6 skivor Boxholms gräddost. Till det blir den en mugg kaffe med ett par tsk vispgrädde. Detta håller jag mig mätt på länge.

Agneta2006
0

anso1971, har hittat ett bröd som heter va`gott (tyvärr bakat i Tyskland) som innehåller 32,4g kolh/100g. Det är ett skivat flerkornsbröd i 500g förpackn. Det finns 7 skivor i varje förpackn. Tidigare förpackn. innehöll under 30g kolh/100g men sedan de bytt omslaget så har även innehållet tydligen förändrats.

Mina smaklökar vill ha betydligt mer än den halva skiva som jag kan tillåta mig att äta så då är det bättre att avstå.