Så mycket fett?
Jag har precis gått med här och har läst lite , och jag blir förvånad över att man tydligen ska äta sååå mycke fett.Det är recept på smörbollar,cocosfett i kaffet, dricka 3 dl vispgrädde i stället för jouse, kan det vara nyttigt. Som gammal bantare( viken ner lite och upp mer) så låter det otroligt att man ska kunna gå ner i vikt då.Vanligt när man försöker gå ner i vikt så jagar man ju kalorier till förba…… och allt fett är bannlyst.Jag har försökt att äta enligt Atkins, men ska ge detta en chans, det ska bli spännande att se, alla råd och tipps är mycket välkommna

Nja, SÅ mycket fett behöver man inte, och att dricka 3dl vispgrädde är väl egentligen inget som någon rekommenderar utan snarare en nödlösning om man inte kan få tag på riktig mat. Äter man fett kött och t.ex. feta ostar, så behöver man inte lägga till särskilt mycket fett alls. Det räcker med att inte heller undvika fett, utan tillåta sig att t.ex. steka köttbiten i riktigt smör.
Känner igen mig i det du säger!
Jag är "ny" inom området då jag bara LCHF'at i 3 veckor och har idag påbörjat min 4.e vecka. Fler kommer det att bli då jag mår som en princessa, förutom att jag just nu behöver äta så in i h….
Jag har bara bantat en gång i mitt liv, men dagligen behövt tänka på vad jag stoppar i mig. Jag räknade efter igår och jag har nog gått "hungrig" i iaf 10 år nu. "Ät inte mer, för då går du upp i vikt" samtidigt som jag har ätit godis mm. Att hela tiden behöva kontrollera sitt födointag för att inte gå upp i vikt är jobbigt!
När jag först började med det här kändes det jättenervöst! "TÄNK om jag går upp i vikt!" *min stora fasa* Och första veckan hände något lite "mäkligt". Både jag och sambon upplevde att vi tappade lite i vikt överallt utom på magen. Den upplevde vi båda som lite "lösare"/mer "fläskig", men nu efter några veckor börjar iaf jag märka att midjemåttet faktiskt minskar!!! Vad vågen säger har jag inte en aning om då jag inte äger någon våg utan jag kör med "klämma-och-känna-metoden".
Ja, det är SÅ mycket fett! Mycket mer fett än man tror! Innan vi går och lägger oss dricker vi alltid en kopp te på kvällen. Förrut var den "naturell", men idag är den spetsad med en klick kokosfett. I början kändes det helt sjukt att äta ost+smör som "mellis" istället för en knäckemacka, att ösa på smör och olivolja vid stekning/matlagning, att hälla grädde i morgonyoghurten bara för att "fetta till det" mm. Nu vet jag att det behövs! Jag behöver fettet! Det är helt UNDERBART att kunna göra gräddsåser med mycket smör till maten!
*Kilar ut i köket och hämtar ägg, majonäs och ost+smörrullar till mellis*
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Fettintaget behöver inte alls överdrivas, men i en gammal bantares (vi är många) ögon ser det ju väldigt mycket ut.
För ett drygt halvår sedan, innan LCHF, så skulle jag tyckt det vara rent vansinne att äta äggröra med bacon till frukost. Men nu tycker jag det är toppen! I perioder kan man nog säga att jag överdrivit fettintaget något (i min glädje att äntligen få äta fett). Nu har jag lugnat mig lite och öser inte längre på med smör/fet sås/grädde. Jag försöker äta lagom helt enkelt (haha, det är allt annat än enkelt) - inte gå hungrig, inte gå mätt.
Det där med "normalt fettintag" och "inte överdriva" har jag funderat över. Det känns ju som man "frossar" fett nu om man jämför med hur det var tidigare, men var ÄR ett normalt fettintag? Med dagens fetthysteri tror jag att det som är ett normalt, hälsosamt fettintag ligger ganska högt! Men vad är frossa och vad när normalt?
En anledning till att jag har kokosfett i kvällsteét är för magens aktivitet!
Tyckte dock att viktnedgången startade när jag började med det….men om det har en samband kan jag inte säga!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Du har försökt att äta enligt Atkins? Vad hände då? Kan du beskriva lite närmare?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag försökte, men mitt carbintag låg nog på ca 150 g/ dag, och det blev nog för lite fet.Det blev mest kött och grönsaker, och fläskben när ``tuggbehovet``satte in.Det gick ett par dagar, en vecka kanske sen slank det ner en och annan kexchoklad(min stora svaghet), sen dåligt samvete och försök ett tag till, osv ,osv.
#6 Tja, jag skulle inte se det som Atkins att äta kexchoklad, om du förstår vad jag menar. Och 150g är inte heller Atkins, om du följer Induktionsperioden…
Som jag ser det så är LCHF och Atkins rätt lika, de är båda LÅGKOLHYDRATKOST fast med små detaljer som skiljer.
Jag tycker själv att Atkins Induktionsfas är bra om man lägger till fett.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Ja jag tror att mitt fel va att jag använde för lite fett, men som ´´gammal``traditionell bantare så är de en svår tröskel att ta sej över, men det är nog därför som sötsuget sätter in
så ditt mål ledigeller1 är att helt enkelt börja använda fett 
det blir sååå mycket godare!
… och givetvis förespråkade den gamle William Banting en lågkolhydratkost, så att någon har lagt rabarber på ordet "banta" och slagit ihop det med "ät inte fett, för allt i världen!!!111111" är verkligen synd.
såklart mikaelj alltid ska det komma någon o förstöra 
Nu har jag gjort ``ostchips`` med en liten klick smör, och just nu sitter jag och dricker äggmjölk, tänkasej att smör vatten och ägg kan vara så gott, mums.