Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1007 ggr
Halvdansken
0

"Gasexplosion" i natt..

Vi var bjudna på en finare italiensk resturang av jobb, då min man hade 25-års jubileum.

Eftersom jag inte är helt strikt (dricker öl och har fuskat lite med frukt nu i sommar) så ville jag inte sitta där och peta i maten. Så jag åt en liten bit bröd med en mumsig olivolja, och två små potatisar. Första gången sedan mars att jag äter det.

På natten vaknar jag av ett gurglande och bubblande i maggen och det blir en riktig gasexplosion under täcket. Det var första gången jag var riktigt tacksam för att min man somnat i soffan framför TV:n. Jag vågade inte ligga kvar utan for ut på toa, och idag har jag också varit där några gånger. Inte kul. Precis.

Nå, det jag egentligen ville komma fram till är att det nog är skillnad på vad för kolhydrater man äter, alternativt att det finns nåt annat i maten som man reagerar så starkt på. Har ni tänkt samma sak?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

clajo
0

Ja, själv tror jag att stärkelse påverkar magen mer än rent socker!

missaz
0

För mig har det funkat rätt bra de 2 ggr jag ätit lite potatis i sommar, det är mest bröd och socker som drar igång min mage…

Wildrat
0

Jag kan äta olika saker vid olika tillfällen. Har inte märkt att nåt särskilt ställer till det. I helgen var jag på kalas och efter det sa magen ifrån. Men jag åt ungefär som när jag var på kalas för en månad sen och magen inte protesterade, till och med lite mindre! Blir inte riktigt klok på det här…

Sagajo
0

Jag har läst kommentarer på kostdoktorns sida om bröd och att säd (om ej behandlad rätt) kan vara giftig för oss. Dom rekommenderar ju surdegsbröd om man ska äta bröd.

DaMum
0

Ett surdegsbröd som är rätt okej för dem som vill, är Barsja från Saltå Kvarn. Det är helt ekologiskt och innehåller absolut inga gifter och skit.

Jag rekommenderar verkligen inte att äta spannmål, men om man vill det så är nog detta bröd ett av de bästa som finns.

kaisakavat
0

Oj då - en gas-tronomisk upplevelse… Skrattande

Jag tror som clajo - stärkelse är värre än socker.

Fast mina reaktioner är lite olika - akuta magproblem av stärkelse och mer "konstig i knoppen och hela kroppen" av socker.