Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3741 ggr
fj-100
0

I stället för...

Jag tycker om att läsa vad andra använder/gör i stället för det dom använde/gjorde innan dom började med lchf. T.ex:

I stället för minimjölk  använder jag fet cocosmjölk 7 i kaffet.

Maia
0

I stället för en cappuccino (vuxenvälling) beställer jag en snärtig dubbel expresso!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

FruFilur
0

Istället för socker och mellanmjölk i kaffet så använder jag grädde (och ibland kokosfett) i kaffet

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

frejahelena
0

Istället för Café Latte gör jag Café äggmjölk. Min räddning när jag är på språng. Äggmjölk (jag tar tre gulor plus ett ägg), Pulverkaffe, lite stevia och kanel.

Tips Indiskt chai. Gör äggmjölk men använd svart te istället för vatten. Kanel, kryddpeppar, kardemumma, stevia efter behag.

Denna kommentar har tagits bort.
Mimsivimsi
0

istället för lasagne gjort på pasta gör jag lasagne gjort på skivad aubergine.

fj-100
0

I stället för potatismos gör jag blomkålsmos på grädde och gräslök.

Margareta
0

Jag drack kaffe med minimjölk och använder nu vispgrädde. Jag redde såser med minimjölk och arrrowroot och använder nu Creme fraiche eller vispgrädde.

Numer pensionär i Nynäshamn

elize-l
0

Idag blev jag våldsamt sugen på potatisgratäng. Gjorde alternativet jag hittade här med rättika. Absolut helt ok, smkade jättegott =)

Sagajo
0

Istället för honung i thet använder jag kokosfett. Gör underverk för stämbanden!

Lottar8
0

Istället för Lätta äter jag Bregott.

Minifraiche - 30%Cf

Panera i skorpmjöl - Panera i sesamfrön

Minimjölk - Gammeldagsmjölk

Lättyoggi - Turkisk yoggi

Sötningsmedel i the - Kokosfett i the

Margarin - Smör

O det allra bästa: Coca cola - VattenGlad

fj-100
0

Istället för chips äter jag fläsksvålar. Fast man får hicka av dom!

Effie
0

I stället för havregrynsgröt och lingonsylt och mellanmjölk till frukost äter jag omelett, med skinka och/eller svamp, och ost. I stället för macka till mellanmål kan jag vänta på maten. I stället för matlagningsgrädde eller mjölk i maten använder jag vispgrädde.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

parsley
0

Istället för juice dricker jag grönt te med kokosfett och citron.

Istället för godis eller skräpmat när jag är desperat av hunger sveper jag en trea grädde (nytt för idag). Fungerade utmärkt. Ska definitivt dricka grädde oftare och se till att jag blir ordentligt uppmärksammad när jag gör det också. Glad

Lottar8
0

#16Skrattande

sandrina
0

som #8 och så har jag mozzarella eller keso istället för "vit-mjöl-sås"…

gröna bönor istället för potatis

mini babybell ost istället för macka

grädde och 3% mjölk blandning istället för mini mjölk

oliver, nötter och ett glas vitt vin istället för chips, små toasts och söta drinkar

fj-100
0

Nå´n som vet hur mascarponeost smakar och vad man kan ha den till?

anso1971
0

Kokt strimlad vitkål=spagetti

(efter två veckor utan pasta kände jag ingen skillnad, tyckte det smakade precis likadant, vilket min man påstod att det INTE gjorde)

Wenn
0

Istället för mackor äter jag ägg och bacon till frukost.

Wislawa
0

Squash har blivit användbart:

I stället för pasta: hyvlad/strimlad squash stekt i vitlök o olivolja.

I stället för potatisen i pyttipannan tar jag tärnad squash - och sen gräddstuvar jag det hela.

I stället för mjölsås till moussakan gör jag såsen på boursinost alt ädelost o CF o grädde.

anki1
0

Istället för mjöl eller maizena har jag grädde och cremefraiche i mina såser nu för tiden.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

tamari
0

Äter man LCHF så måste man ju ha massor av istället för. Så även jag. De flesta har redan nämnts. Ett är ju kaffe med vispgrädde ist för kaffe utan nåt alls som jag drack tidigare.  Omelett m bacon (eller ost)  ist för smörgås till morgonkaffet.  Det är en stor förändring.

Miyu
0

Istället för varm oboy utan grädde, varm kakao m. cocosmjölk och grädde!

Thea
0

Det finns många istället för….

Många saker har bara tagits bort utan att ersättas med något, tex popcorn, godis mm.

Annars är det:

Istället för mackor på morgonen så är det TY+keso+grädde. Istället för mackor på kvällen är det bra lagad mat!

Istället för pasta/potatismos till korven blir det mustig tomatsalsa med sting och gräddfil.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

mikaelj
0

Turkgurt+keso+grädde är vansinnigt gott, men det är för lite fett i relation till sockret, så jag blir svårt sötsugen kort därefter.  Tips på vad man kan blanda ihop om man vill ha något yoghurtigt?

Thea
0

För lite fett i förhållande till sockret? Så långt har jag aldrig tänkt. Hur "ser" du det?

Har provat TY+mascarpone, men i min mun var det för stampigt och jolmigt!

H. Thea

Miyu
0

Turkyoghurt triggar mig med.

Mascarpone är mer fett och mäktigt, och mindre sött. Keso är ju inte så sött heller. Många käkar det blandat fiftyfifty så det blir kescarpone.

mikaelj
0

#28 Thea

Fördelningen protein+kolhydrater mot fett är väldigt hög i turkisk yoghurt. Grädde har bättre fördelning, men smakar ändå väldigt sött.  Det hela påminner om risifrutti och jag kan helt enkelt äta det som frukost och bli mätt.

#29 Miyu

Skulle kunna vara något. Provade med Keso och Ricotta, men det var också det alldeles för sött. :-) Mascarpone är fetare, så det borde jag prova. (dock sägs det ha en än sötare smak)

Nåja, det är schysst mat med rätt mycket protein i, och som ett litet kvällsmål eller mellanmål skulle det fungera.

Thea
0

Aha, jag har bara tittat på frp och konstaterat 10% fett är mer än 3% som i vanlig fil. Flört Har inte märkt att det triggar något sötsug hos mig…än. Det suget kommer ändå, helt oförhappandes och är överjävligt att stå emot. Jag=sockerknarkare! Tungan ute

H. Thea

mikaelj
0

Filmjölk smakar surt, TY sött. Förmodligen på den högre fetthalten som ger en bättre smakbärare för mjölksockret…

Lite svårt att säga om jag har sötsug, måste jag säga. Jag dricker fortfarande lightsaft ibland (kanske ett glas om dagen?), och ibland äter jag TY+kokosflingor+lite sötningsmedel.   Men det är inte så att jag har ett sötsug, utan mer för att det blir ett ganska sympatiskt kvällsmål.

Har föreställningen om att det inte är vettigt att äta en 200g-panbiff en timme innan läggdags…

Thea
0

En annan käkar en rejäl middag och avslutar med en kopp te inkl kokosfett ca 1 timme innan läggdags. Tungan ute

H. Thea

Puhlo
0

Istället för lösgodis, snickers, twix, godis av alla de slag så dricker jag ½-3 dl grädde och tar 1-4 rutor 70%ig choklad.

Och pojkvännen, istället för att dricka sirap (!!) så tar han en bit ölkorv eller en klick smör när han är toksugen.

mikaelj
0

#33, Thea

Jorå, det går väl det med, men då är jag så abbans mätt när jag vaknar. Vilket blir dumt då jag måste äta något när jag går upp för att vakna till liv (få upp blodsockret med…fett? vana? säg det), och dessutom funkar det bättre med lunch på jobbet då.

Maia
0

Istället för kälkbacke på osten (skär numer med kniv) blir det numer kälkbacke i smöret (hyvlar med osthyvel)!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

kaisakavat
0

#36 Skrattande

Istället för mjölkliter, gräddliter..

Istället för sötningsmedel - mera diskmedel

fj-100
0

I stället för att spotta ut feta grejer efter att jag smakat på dom så sväljer jag dom istället! 10

mariannele
0

I stället för att börja äta av det inhandlade redan när jag packar ned varorna i affären (och småäta på vägen hem), kan jag se fram mot kvällen då jag skall njuta av något smarrig. Tex äggmjölk med cocos och lite hallon.

Det extra den här maten kostar sparar jag ledigt in på allt möjligt jag ätit bara för att göra något. Blir tåget sent tex innebär inte det automatiskt att jag måste se var jag kan köpa något att stoppa i munnen.

magma
0

Grönsaker av olika slag istället för pasta, potatis och ris- oftast broccoli eller riven vitkål.

Bregott istället för Lätta

Smör istället för stekmargarin

Vispgrädde i kaffet (eller inget alls) istället för lättmjölk

Effie
0

I stället för ostmacka utan smör äter jag ostmacka utan bröd…

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Kviga
0

Korvsoppa istället för korvstroganoff m ris

Kycklingsoppa istället för kycklinggryta m… ris

Köttsoppa istället för kallops

Det är en tolkningsfråga bara! Djup tallrik = soppa! Tungan ute

ebet
0

istället för att äta upp efterrätten på bjudnigar, står jag ut med blickarna när jag sitter där med min tomma tallrik. (och faktiskt mår lite illa när de häver i sig marängsviss)