Förslag på middag
Jag har totalt stopp i huvudet idag…. Jag försöker att äta semi-fakir just nu. Tillåter mig själv ca 5 gram kolhydrater om dagen. Nu har jag ätit biff och ägg så det nästan kommer ut genom öronen!!
Någon som har ett bra middagstips till ikväll som är semi-faikr?
En god köttbit med bernaise och vitlökssmör funkar ju alltid!
Halstrad lax i smör som piffas med färskpressad citron och/eller ångkokt sparris. Eller hollandaise.
Grillad fläskkarré med fet sås, t ex bea eller majo-creme fr-gegga.
Hacka ner lite smaksättare i den feta såsen, typ färska örter.. Igår använde jag också Sambal oelek till lax, jättelite ger ju bra sting!

Tack för förslagen!
Dock är det det ovan ni skriver som jag äter nästan varje dag. Endera fisk och sparris, eller kött och bea, eller biff med krydd/vitlkökssmör. Finns det inget annat spännande man kan äta när man kör semi-fakir?
Hur är det med tex. chiliconcarne med en klick creme fraich? Är det ok? Utan bönorna kanske…

#4 Jag strimlade kycklingfilé, stekte den i smör och kryddor, och hade lite broccoli till. Går att variera med svamp, haricots verts, massor av olika kryddblandninngar.. Vill man ha det fetare är det bara att ha i mer smör. :)
#4 Chili går nog bra att äta enligt lchf om man trixar till receptet lite, men kör du fakir, eller nästan fakir, är det nog inte att rekommendera. Även creme fraiche / grädde kan innehålla lite för mycket kolhydrater om du vill hålla dig riktigt lågt.
Tillåter du dig creme fraiche kan jag rekommendera taco-gratäng;
Stek köttfärs, krydda med salt, mycket spiskummin, paprikapulver, lite chilipulver samt lite cayenne om man vill. En klick tomatpuré om det inte känns som om detta ger för mkt kolisar. Smaka av medans du kryddar så det blir lagom smak av allt. Tillsätt en kopp vatten och låt koka av tills färsen är torr.
Lägg ett lager creme fraiche i botten av en ugnsform, lägg på färsen och avsluta med ett tjockt lager riven ost. Grädda i ca 225 grader tills osten fått fin färg.
Detta är jättegott för sig själv men kan ätas med lite paprika, rå lök, ruccola, tomat el. dyl. om man tillåter sig det. Anledningen till att jag inte använder färdig tacokrydda är att denna innehåller cae 60% socker, plus att färsen blir ännu godare om man kryddar den själv!
Håller med, det är helt klart spiskummin som gör tacosmaken. Tog lång tid innan jag upptäckte det, å andra sidan blev jag proportionellt gladare! :) (jag hade ju förstås kunnat titta på innehållsförteckningen, men jaja)
Starkt paprikapulver är också att rekommendera!
Jag har hittat en krydda utan socker, som dessutom finns i storpack, som funkar bra som tacokrydda. Den heter Allkrydda och kommer från Kryddhuset. Innehåll: Salt (ganska mycket!), cayenne, ingefära, koriander, paprika, peppar, spiskummin och vitlök. Jag tillsätter mer spiskummin och ibland färsk vitlök. 1200 g kostade, hm, 69:- eller så (en bra bit under 100-lappen var det i alla fall!). Betydligt billigare än de små sockerpåsarna
. Jag har köpt min på ÖB.