Snus och tillsatser
Jag snusar sedan många år tillbaka och har inte funderat så mycket på vad det är jag har i munnen nästan all min vakna tid… Sitter nu och läser på dosan att det innehåller förutom nikotin, även E422 glycerol, E1520 Propylenglykol (propan 1,2-diol) och E500 natriumkarbonat.
Jag vill egentligen sluta, men behöver en spark i baken, lite motivation!
Skräm mig snälla ni! Ni som vet vad dessa tillsatser gör för (emot) hälsan… Skräm mig ordentligt tack! :)
/Lino

Är nog ingen större fara med de tillsatserna. 
Glycerol är en alkohol som bla används i hudkrämer för att fukta huden.

Heh.. ok, jag blev inte så skrämd. Tack för länken #3!
Är väl nikotinet som är värst då..
I mitt snus är det aromer och rökaromer 

Kanske inte nikotinet är så himla farligt. Det värsta är kanske det ständiga frätandet pga sodan…..men flyttar man runt snusen lite ibland så man inte har den på samma ställe jämt så…..!?
#Pasi
Är du en snusare själv kanske?*ler* Själv är man ju en gammal van snusare och har ingen lust att överge en gammal vän även om det innehåller soda.
#Lino
Jag tänker inte sparka på dig*s* utan det finns många olika sätt att sluta snusa. Gå till apoteket o fråga (visserligen kan de inte så mycket om att sluta snusa) men be dem om råd. Det kommer en stor nyhet som jag tror på vecka 37 ..säger inte mer*ler*
Du får en morot av mig i stället: försöker du sluta så ska jag med göra det. Vi kan ju råda o 'dåda' ihop
kram Lena

#7 Nej, jag är rökare (betydligt värre tror jag)…men kanske jag går över till snus istället (snusa kan man även göra då man sover
).
Vadå för nyhet? Jag är enormt nyfiken!!!!!

Vad gäller snus så är det nog ändåsomså att det är nikotinet som är det farliga!
Här har du en bra anledning att sluta;
"Nikotin (L-3-(1-Metyl-pyrrolidin-2-yl)-pyridin) är en alkaloid som återfinns i potatisväxter"
"Vid rökning liksom vid snusning absorberas nikotinet snabbt i lungorna eller genom munslemhinnan. Nikotinet är en psykoaktiv drog som binds till specifika receptorer i hjärnan. Noradrenalin, som verkar stimulerande, frisätts, vilket gör att välbefinnandet ökar och man känner sig bättre till mods. Nikotinet påverkar också perifera neuron (nervceller) i hjärta, blodkärl, andningsvägar och skelettmuskulatur. Med andra ord stimuleras det sympatiska nervsystemet; puls och blodtryck stiger.
Ämnet är kraftigt beroendeframkallande och giftigt i större mängder. Nikotinet i ett par paket cigaretter kan vara tillräckligt för att döda en person om det intas på en gång. I lägre doser under lång tid orsakar det istället hypertoni (förhöjt blodtryck) och åderförkalkning."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nikotin
Föresten så slutade jag snusa för två veckor sedan.. det gick som en dans.. det viasade sig mest handla om psykologiska orsaker för när man väl har funderat ett tag på vad man verkligen vill och man tillslut faktist finner att man inte vill snusa.. så är det bara att lägga ner dosan!
Ett tips.. jag gnager på ingefära.. det smakar vedervärdigt o svider under läppen o har sig nått så fruktansvärt.. med andra ord något mot snusvanan!
Hoppas att ingefära är nyttigt och inte har för mycket kolisar
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp - Att nikotinet skapar åderförkalkning vet man nog inget om. Att just rökning (därmed inte sagt nikotinet specifikt) kan skynda på metabola syndromet, det vet man. Men om man brutit syndromet genom att byta kost…kommer det då helt plötsligt att återuppkomma trots att man tycker hälsan hela tiden blir bättre?
Jag är rökare (27 år, tillräckligt lång tid?), och har ett ypperligt Blodtryck. Jag skulle knappast få någon hälsofördel av att det var lägre…ibland är det för lågt redan nu!? Kanske borde röka mer?
Fast ingefära är troligen nyttigare.
#pasi
att vara rökare är *hm* bättre för summan av nikotin är hälften av att snusa så börja inte med det! Så snusandet på natten är både bättre o charmigare än en prilla under läppen.*ler*
Det finns hjälp att få om man vill sluta snusa, både receptfritt o på recept men det pratas inte om det utan man får be om sluta rökaprepparat.
Sen tycker jag väl att nån last borde man väl ha, har man haft den i 27 år så………
nu får jag väl en massa påhopp för det
Sorry svarade inte på din fråga lino……………nikotin innehåller ca 4000 olika gifter ….svar nog?

Tobaksplantan innehåller väl troligen dessa gifter för att skydda sig från att bli uppäten!?
Nu undrar jag hur många gifter vanlig sallad och vanligt spannmål innehåller? Troligen inte lika utrett, eller (vi skall ju bara äta det)???
Man kunde ju pröva att tända eld på sallad och spannmål, röka dem och mäta…
Eller…??