Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 1370 ggr
mandymoo
0

Om man vill prova

Finns det någonstans där man kan hitta en veckolista med med för varje målstid..

Är lite nyfiken o skulle vilja prova - men är sån att från start vill ja ha listor att gå efter.

Margareta
0

Fast vi har inga listor eller menyer, alla äter helt olika.
Det här är inte precis någon diet som man följer slaviskt utan alla väljer bort och väljer till efter egen smak.
Det är ju mer tänkt som en livsstil som man skall hålla livet ut och då vore det urtradigt med menyer.

Det jag kan råda Dig är i så fall att läsa något för att förstå hur det hela fungerar. Maria Tauson har skrivit ett häfte Du kan ladda ner som heter "Mamma äter inget vitt" det är en god början. Där står det vad Du kan äta och vad Du bör plocka bort.

Maria finns för övrigt med här på sajten som Markazits så Du kan ställa frågor direkt till henne om det Du undrar i hennes häfte.

Numer pensionär i Nynäshamn

mandymoo
0

Okey - tack ska ladda ner o läsa…. men det är just sånt jag är såååå dålig på i början.. behöver ha lite mer en lista över vad jag ska äta varje mål för att komma igång… det var därför jag frågade.

Margareta
0

Jo jag förstår att det var det Du ville ha, men när det inte finns…

Det som finns är en ganska ny bok av Lars-Erik Litsfeldt som på slutet innehåller en massa recept.
Recept finns ju här på sajten också om man rotar i vänstermarginalen.

I princip är det så att man ser varje måltid som en enhet som inte skall innehålla kolhydrater och istället tillsätter man fett. Man ökar alltså fettet och minskar på kolhydraterna medan proteinmängden är ungefär densamma.

Till frukost är det många som äter bacon och ägg, jag äter inte bacon så tidigt för jag tycker det är för salt.
Redan där har Du en skillnad.
Om jag skriver en lista där du "ska" äta bacon och ägg till frukost och så gillar Du inte det, då kommer Du att tycka att den här "dieten är kass".

Därför måste Du själv komma på en bra frukost som passar Dig och som Du kan tänka Dig att äta framöver.
En del gillar inte fläsk och andra äter inte kyckling, därför är det ursvårt att skriva en lista som blir "generell" för någon att starta på.

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Litfeldts senaste bok har förslag för matsedlar under 2 veckor. Kan du låna den på bibblan och kolla.?

mandymoo
0

Tack Mervi - ska låna den på bibblan o kolla så får jag se.