Mätttat fett - studie
Jag var på en fest igår och berättade lite om vad jag åt. Jag fick då veta att mättat fett är farligt och det refererades till en studie med finländare, japaner och ett annat folkslag (kanske greker?). Är det the seven country studies som man referar till eller en annan studie? Är det någon som vet vilken studie de menade?
Google gav: "In the Seven Countries Study, carried out in Finland, Greece, Italy, Japan, The Netherlands, the United States, and Yugoslavia, among 11325 "healthy" men …"

Det är troligtvis den här studien de syftar på (längre ner på sidan). Ancel Keys erkände i slutet av 90-talet att han hade lagt fram fel fakta och att de vetat hela tiden att mättat fett inte är farligt för människan.
Edit: Keys valde ut länder som skulle stämma överens med hans teori om mättat fett.
Jo, jag vet att the seven countries studies är forskarfusk, men den jag pratade med visste inte om det var den studien hon refererade till eftersom hon bara tog upp tre länder. Men det verkar vara den.
#2 Många har nu sagt att även han själv erkände att han justerade data, men finns det någon länk till detta?

Här finns förklarat hur det gick till. Har läst hans erkännande någonstans på nätet, men kommer inte ihåg var.
#0, Jepp, låter som seven countries study. Den har som sagts bevisats som forskningsfusk. Han gjorde en studie på 22 länder, sedan valde han ut dom 7 där resultaten stämde överrens med hans teorier och struntade i resten. Tar man med alla 22 han studerade så visar studien det motstatta mot vad hans slutsats är.
Ändå används denna gång på gång av kostmyndigheter och "experter" som försöker visa att mättat fett är farligt. Anledningen till att dom använder den trots att den är 40 år gammal är för att det är den enda studien som tyder på det, det har försökts göra nyare studier men dom har inte lyckats upprepa resultaten.
Nämner man för någon av "experterna" att den har bevisats som forskningsfusk och att personen bakom studien själv har erkänt det, och att många nyare studier pekar på motsatsen så låtsas dom som ingenting. Dom låtsas gång som om dom aldrig har hört talats om några sådana studier.
Eller ger någon konstig kommentar i stil med "Jag går i pension om några år." som en av sveriges med inflytelserika kostexperter sade som enda svar när han konfronterades med detta för något år sen. Jag tolkar det som att som att "vi kanske hade fel, men snart är det inte mitt problem längre, så jag håller på med det gamla tills jag slutar så jag slipper erkänna att jag hade fel och slipper lära mig något nytt".
Jag gjorde en (snabb och slarvig) sökning på internet på "seven countries study" och ingenting om forskningsfusk dyker upp i de första länkarna. Det verkar inte vara en godkänd och acceptabel tolkning av den studien att den var baserad på forskningsfusk?
#7, Lite lästips:
Ideologin och Pengarna bakom Kostråden bok av Per Wikholm och Lars-Erik Litsfeldt, denna boken tar bland annat up seven countries study
Fett och kolesterol är hälsosamt bok av Uffe Ravnskov som tar upp bland annat den här studien, och går dessutom igenom en massa andra vetenskapliga studer osv. för att visa att motsatsen mot vad studien kom fram till gäller
LCHF och den medicinska vetenskapen bra artikel av Kostdoktorn (Doc) som tar upp studien lite lätt bland mycket annat
Tack för länkarna! Vore bra om det kom upp i en sökning av seven country studies på google. Jag tror min kompis kommer att söka på internet och det är synd att det inte finns någon information om hur studien gick till lättillgängligt.
Här är en webbaserad version av artikeln #10 länkar till, lite enklare att läsa än i PDF form. PDF filen är bra om man vill skriva ut.

Det var även Ancel Key som oppfann "medelhavsdieten", altså inte innevånarna som bodde vid medelhavet för dom åt naturligtvis inte sådan mat annat än när det var nödår!
"The author of this theory, and the first to describe the Mediterranean diet in these terms, was Ancel Keys, architect of the lipid hypothesis, namely that heart disease is caused by "the major dietary villain," saturated fat from meat and dairy products.2 According to Keys, his introduction to the Mediterranean diet began in the early 1950s when he was a visiting professor at Oxford. In 1951, he chaired the first conference of the Food and Agriculture Organization of the United Nations at their headquarters in Rome."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack för alla fantastiska länkar! Det är alltid bra att ha mycket på fötterna…

seven countries studien är väl den stora långa studien (1956-1970) som keys och hans Medarbetare genomförde efter hans egna studie från 1953? eller fuskades det även i den senare större studien?
eller heter bägge studierna samma?