Skitfråga!!
Hej alla härliga KIF medlemmar!!
Jag undrar hur ni skiter :) hehehe
Sen jag la om kosten (ca 5 mån) så mår jag för det mesta alldeles utmärkt, jag har gått ner lite i vikt (nu är det bra) och jag har i princip blivit av med min viktnoja. Ett stort plus för mig som tränar en del är att jag inte går omkring och är hungrig hela tiden!!! Jag älskar den här maten, det går att hitta substitut för det man saknar och det är alltid gott..men till saken.
Jag brukade förr gå på toa minst 2 ggr om dagen (ibland 3-4,) men nu är det knappt 1…dessutom kommer det oftast bara några små pluppar….är det någon som känner igen sig? Jag är inte förstoppad och det är alltid lätt att skita men det är just det att det minskat så drastiskt och blivit så liten mängd….jag har ätit en del fiberhusk på sistone och det ökar på det hela lite grann men det är fortfarande pytte mängder…vad händer egentligen med det vi äter på vägen igenom tarmarna, absorberas det mesta..?
Ok…shooot!
/ Negar
Jag säger som jag brukar: Mindre skit in = mindre skit ut!
Kroppen använder fett effektivare så det blir inte så mycket kvar att "pluppa" ut.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#0, Det blir mycket mindre avföring på LCHF, och mycket mer sällan mellan toabesöken. Detta är helt normalt, och inte dåligt på något sätt. Det beror precis som du gissar på att vi kan ta upp och använda mycket större del av maten. Vi äter mycket mindre celluosa helt enkelt.
Jag vet inte vad fiberhusk är, men du behöver inte äta några fibrer bara för att det är mindre avföring, det är helt normalt med mindre avföring. Strunta i fibrerna, det är många som har haft tarmproblem och blivit av med dom när dom minskat drastiskt på fibrerna. Hårda fibrer retar i tarmarna och kan skapa inflammationer, vilket inte är bra.
Dessutom får man mycket mindre gaser på LCHF om man också samtidigt skippar fibrerna, och det är väl inte precis någon nackdel. Äter vi fiberer så kan kroppen inte bryta ner dom, och då hänger dom med hela längre bort i tarmsystemet än mat är menad att göra. När dom kommer så långt så börjar bakterier som finns där äta på dom, och dom bakterierna avger då gaser, och det är det som gör att man fiser. Skippar man både kolhydrater och fibrer så slipper man detta i stort sett helt.
Det var någon som sa, kan ha varit skaldeman men jag är inte säker:
"Ät som en kossa, skit som en kossa. Ät som en räv, skit som en räv."

oh, tack! Nu förstår jag varför jag pruttat så mycket de senaste dagarna… Då ska jag lägga ner husken ett tag, det får räcka med det lilla jag får i mig via fiberhusk brödet som jag äter på morgonen ibland. Är det så att kokosfett hjälper till att mjukgöra avföringen? Ifall att jag skulle bli hård så har jag det hemma.
Tack igen för alla svar :)
Allt fett har den effekten.