Smygit runt i tre veckor
Hej alla!
Vad jag är imponerad av alla och käner mig stolt över att NI vågar stå på er när det gäller erat nya livsval!
Jag har smygit runt här i snart tre veckor, lika länge som jag har ätit LCHF kost 
Egentligen var det meningen att köra Rivstart 1 i GI viktminskning, men så hamnade jag här och började läsa.
Jag gick ner 15 kg (30 kg sammanlagt) med GI 2006 och har stannat där, men nu vill jag komma ner en viktnivå igen.
Jag kan hålla vikten när jag äter kolisar, men jag går inte ner, även om jag tränar.
Mitt största problem är självklart att verkligen våga äta mycket fett, men jag försöker.
Lagar all mat i kokosolja,eftersom det är så stabilt och inte "förstörs", smör har inte varit någon matlagnings fett för mig. Men nu undrar jag hur det är, för ni verkar inte fara illa av smöret, menar om det skulle förvandlas till "fult fett" vid matlagning. Eftersom ni (marjoteten) har fina blodfettvärden 
Självklart har jag haft mycket funderingar över träning och LCHF, haft många åsikter om det, att det är vansinnig, man bryter ner musklerna osv. Men nu är jag även övertygad om att det funkar att träna och därmed leva som LCHF:are! 
Välkommen hit.

Välkommen!
Både kokosfett och smör är fina fetter både i matlagning och i kroppen. Visst går det finfint att träna på LCHF….men man får hålla igen lite så att muskeltillväxten inte blir för stor.
Skulle inte vilja säga att jag sett någon särskild muskeltillväxt trots idoga tränande.
Jag bad ju om en referens för LCHFs påstådda anabola effekter, men ingen kunde få fram en. Tills dess tycker jag inte det är lämpligt att säga att musklerna växer automatiskt på LCHF.

Välkomen!
Håller med Pasi.. problemet är att hålla igen på träningen..
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Men, en till!
Referenser, folk, referenser!
Tack! 
Ni är alltid så glada och positiva!
Får räcka med två pass i morgon Boxning och Bålträning

Vad menar du med att man bryter ner muskler?
Varför tror du bodybuilders käkar ketogen diet.. om dom skulle förlora muskelmassa.. det e nog snarare tvärt om.. buddabildarna var före med lowcarb innan LCHF blev poppis!
"Very-low-carbohydrate diets and preservation of muscle mass"
Ett bodybuildingsforum;
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Och en till….
Det är ett FAKTUM att mina muskler har stärkts betydligt med LCHF. Och jag är en sån där värk-kärring som INTE ALLS KAN träna.
Så alltså - jag har ätit mig upp i styrka och "muskelvolym". Vetenskap är det inte - istället är det VETSKAP!!
Ha!! Musklerna är så att säga "upp-ätna". 
hehe, där ser man
#7 Har alltid hört att man "bör" äta kolhydrater el. protein innan morgonpromenaden, för att inte bryta ner musklerna och absulut inte träna högintensivt om man inte äter kolisar!

#5 Du kan få mig som referens.
Jag har provat styrketräning på tallriksdiet, Gi enligt Paulun och LCHF…LCHF ger grymt mycket bättre resultat än de andra 2, på just mig.
Men sedan har jag aldrig hållt igen på maten, vilket du ev gör!?
Eller så tar du Rob Faigin som referens….eller alla hans referenser i böckerna.
Eller så duger kanske detta?
Kan tillägga att om du studerar siffrorna i Israelstudien så ser du att medelhavsdietikerna och LCHfarna sänkte sitt BMI lika mycket fast LCHFarna tappade mer fett (trots det stora intaget av kolhydrater). Om du räknar på siffrorna som kommer du se att deras muskelmassa faktiskt ökade.
Resultatet hade troligen blivit än bättre om de hållts sig till LC, tror jag.

Välkomen hit, SoffiSun! 
Här finns som du har märkt massor med erfarenheter och kunskap och för det allra mesta en väldigt god ton.
Jag har ännu inte upplevt den piggheten i musklerna som många talar om men då är jag också dels fortfarande kraftigt överviktig och dels inte mycket för träning. Jag har bara ätit strikt lchf sedan midsommar så jag räknar med att min kropp fortfarande är på väg över till ren fett-drift.
Min egen erfarenhet är att jag nu går ner i vikt trots att jag äter mer än jag gjorde förut på kalorireducerad, fettsnål kost. Jag äter > 80E% fett, 15-20E% protein, <4E% kolhydrater och 1800-2400 kcal per dag. På det har jag gått ner 10kg sedan midsommar varav 2,7kg de senaste tre veckorna. Min vikt idag: 115,0.
Jag önskar dig lycka till med ett komma ned till nästa viktnivå! 
#5 Du kan få mig också som referens. Det kallas för empirisk forskning.
Jag har aldrig tränat i hela mitt liv och är betydligt starkare i musklerna nu än jag någonsin varit och det sen jag fyllt 53 år. Samma med min man, han har heller aldrig tränat och kunde för ngt år sen utan problem plötsligt göra armhävningar under en trappa.
Fråga Sten Sture Skaldeman om du vill ha ett exempel till. Han orkade inte gå till brevlådan före LCHF och förutom viktminskningen blev han starkare än sina unga söner.
Vi är så många som utan referenser, kan berätta om hur vi blivit starkare utan träning. Vi kan inte kalla det annat än "per automatik".
Numer pensionär i Nynäshamn
#11 Tack NillaNina vilket bra jobb du har gjort och lycka till i framtiden.
Jag håller med dig, att det är trevligt och fantastiskt att man kan äta mer än vid kalorireduc. och fettsnål kost och så är man mätt jämt!
Jag har gått ner 4 kg på dessa tre veckor ligger nu på 96, 1 kg, vägde som mes 130kg 2003. Nu är det Sub 90 som gäller 
Lycka till alla vackra själar med bätrre livskvalité och viktminskning!
Jag förmodar att mitt fall är lite annorlunda, eftersom du får en anabol effekt hur du än gör tack vare överätning. Men! Det är ju faktiskt intressant, ihop med Israelstudien, då den visar att det just är fetthalten som sjunker.
Jag begränsar mig inte, men jag försöker att sluta precis när jag inte är hungrig längre och ser till att jag är ordentligt hungrig när jag äter nästa mål. Dock, överäta på LCHF är väl kanske inte något man jättegärna gör utan att blanda in icke-komplexa kolhydrater för att få igång ett artificiellt sug…
#12:
Ett utmärkt sätt (minus påfrestningar på inre organ) att bygga muskler är att bara äta en ohemul massa mat, eftersom överätning har en stark anabol effekt, oavsett vad du äter. När du sedan går ner med LCHF sparar du på muskelmassa när du går ner i vikt, och kommer alltså "per automatik" ha blivit starkare eftersom du väger mindre med bibehållen mängd muskler. :-)
Empiriska studier är dock gott nog för mig, så jag utför helt enkelt en egen på mig själv!

#14 Du håller kanske energiintaget något i underkant samtidigt som du troligen inte har insulinresistens?
Tränar ganska mycket aerobisk träning, vilket minskar muskeltillväxten något pga träningsvolymerna blir ganska stora och det anabola svaret på träningen uppvägs av det katabola!?
Det är en balans mellan dessa 2 sidor som bestämmer om man får tillväxt eller "förtvining"/muskelminskning.
Lite mer om muskeltillväxt pga överätande:
Överätande ger anabol effekt vilket ökad muskelmassan - länk.
We assessed the hormonal status of adult female volunteers before and during a 3-wk period of weight gain induced by mixed diet overfeeding. Forty-six percent of the 4.3-kg average weight gain experienced by these subjects consisted of lean body mass (LBM) and it is of interest that there were also increases in plasma Somatomedin-C/Insulin-like Growth Factor (SM-C/IGF-1) and testosterone concentrations…
(Klippt från bodybuilding.com) : So what about overfeeding and gaining weight? Well, in general, the same holds but in reverse: leaner individuals will tend to gain more LBM and less fat and fatter individuals will tend to gain more fat and less LBM. This actually makes sense when you think about it.
So, typically, when overfed, thin/lean individual will gain 60-70% lean body mass (LBM) while fat individuals may gain only 30-40% LBM. Note that these percentage gains are without exercise, simply with overfeeding from a starting body fat level. Although research hasn't examined overfeeding nearly as much as underfeeding, we might expect intensive weight training to skew these numbers to an even better point.
Detta senario ( feta bygger mindre muskler och mer fett) uppstår bara för att de fetare helt enkelt (generellt) har större insulinresistens.
Insulinresistensen resulterar i högre blodsocker och högre insulin som i sin tur resulterar i att mer socker blir fett, och mer socker kommer därför in i fettcellerna. Detta resulterar i mer lagrat fett.
Så enkelt är det! - socker in i fettcell = mer ackumulerat fett!
(fettcellerna blir normalt inte insulinresistenta)
Att inte muskeltillväxten blir lika stor hos dessa beror i sin tur på att kolhydratmat + insulinresistens resulterar i mindre GH och testosteron (för män). Det resulterande svängiga blodsockret uppfattas som en "minisvält" med förhöjt kortisol (svält=kortisol=antianabol effekt).
Om man äter kolhydratfri mat så ändrar man alla förutsättningar (tom för den smale, även om den fete märker av förbättringarna än mer)….mindre insulin och mindre blodsocker = mindre fettackumulation och mer anabol effekt.
Har man insulinresistens och går över till LCHF, med samma energiandel, så minskar man den katabola faktorn (kortisol/minisvält) och ökar de anabola faktorerna (testo, GH) vilket resulterar i mer muskler och mindre fett. Kroppen uppfattar avsaknaden av dessa minisvälter som en form av lättare överätning. Ok, ingen supereffekt så man ser ut som Arnold efter 1 år…..då får man nog lägga till lite träning också.
Kommentarer!?
Pasi,
Intressant om hur smala och feta lägger på sig vikten. Eftersom mitt BMI är på 23, och jag har tydliga muskler (med ett bra tilltaget lager underhudsfett ovanpå, heh) så tillhör jag nog skaran "normalviktig", dvs inte spinkig men inte heller fet.
Utöver att röra mig ungefär en timme om dagen är jag stillasittande i stort sett hela tiden. Situps, armhävningar och övningar med (lätta, 5 kg) hantlar kvalificeras väl ändå sam anaerob träning? Eller krävs det maxvikt, få reps för att uppnå det? Några kortare maxviktspass i veckan skulle kanske vara något att lägga in i mina rutiner.
Mitt energiintag på 2500-3000 kcal/dag låter inte riktigt som underkant.. Och målet är inte att bli större, utan att minska i fettmasa! :-)

#17 Kanske skulle gynnas av att lägga till maxviktpass och dra ner lite på aerob träning.
Prova lite olika….jag är ju nyfiken.
Hej och välkommen SoffiSun!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna