Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5892 ggr
Mie69
0

Så trött!!??

Hej, Jag är ny här och har ätit LCHF två veckor nu. Jag är sockerberoende och har tidigare låtit bli snabba kolhydrader (i perioder…) men nu tänkte jag förenkla mitt liv genom att inte äta kolhydrater alls. Allt går jättebra, vikten går ner, jag har inget sug alls och äter en massa gott. Men sedan fem dagar så är jag så trött!! Jag sitter på jobbet och håller på att somna hela dagarna.  Sover ett par timmar när jag kommer hem. Sedan sover jag som klubbad hela nätterna också och år sååå sömnig när klockan ringer. Och nu på helgen har jag ju kunnat sova middag mitt på dan men det går ju inte i veckan som kommer…. (Jag dricker inte kaffe eller the så det har jag ingen hjälp av).

Beror det på kostomläggningen? (annars har jag nog drabbats av ngn sömnsjuka) Går det över? NÄR går det över isf…? Jag kommer inte att vara så populär på jobbet ifall jag blinkar förstrött och gäspar när chefen frågar nåt genom denna veckan också.

nobban7
0

Känner igen. Och det går över men jag törs imte säga när. Du får nog ta lite kaffe ändåFlört

odezza
0

Välkommen! Två veckor, då är du mitt i omställningen, som brukar ta ca 3 veckor…

Jag var jättetrött under den tiden, så jag känner igen mig. Nu var jag visserligen dödstrött innan också, så för mig gjorde det inte så stor skillnad.

Så håll ut, det kommer att vända! Om du är osäker på om du får i dig rätt fördelning av maten, så kan du kolla med MinMat, som du hittar under länkar. Och/eller skriva upp här i tråden vad du äter under en dag, så får du feedback på om det verkar ok.

Men det är helt normalt att vara trött under omställningen.

"still lost in space and time"

MimLan
0

Hej och välkommen!

Här är en länk till info om omställningsbesvär.

Mie69
0

Tack för välkomnandet!

Skönt att det är "normalt" att vara så trött, då har jag inte drabbats av sömnsjuka då… Glad

Jag räknar inte så mkt på vad jag äter, inte sådär exakt. men jag tar lagom med protein, lite grönsaker och så vräker jag på med smör och grädde… Ungefär. Och så äter jag bara frukost, lunch och middag. Och ingen frukt. Att leta livsmedel som inte innehåller massa gömt socker och snabba kolhydrater är jag van vid sen tidigare pga mitt sockerberoende så det går enkelt. Tyvärr går även kaffet bort där, min beroendekropp tål inte adrenalinpåslaget jag får (får massa darrningar och svettningar). Så det får bli gäspningarna tills det går över helt enkelt…

En sak har jag tänkt på: Jag äter äggröra och bacon till frukost varje morgon. Vad säger kroppen om att varje dag få i sig så mkt salt som det är i bacon?

Zepp
0

Vi har en aldeles utmärkt reglering av salthalten i kroppen!

Får vi i oss för mycket blir vi törstiga o pinkar ut överskottet!

Det som skulle vara något att akta sig för i bacon är nog Nitrit, vilket finns i de flesta charkuterier!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nitrit

Jag försöker att mest använda färskt fläsk!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mie69
0

Så skönt, jag visste att hästar reglerar för mkt salt på ett utmärkt sätt men jag visste inte inte att det gällde för människor också.

Usch, nitrit låter ju inte bra. Hur vet man om det är nitrit i baconet? Det är lite läskigt med alla sådana där konstigheter som man inte känner till. Igår fick jag tex lära mig att man inte ska äte krossade linfrön för det finns cyanid i dem. Bättre att äta hela linfrön då. Så jag slutade raskt med mina två matskedar krossade linfrön/dag… Och nu är charkprodukter borta också… Back to basic Skrattande

Mimsivimsi
0

Jag var väldigt trött när jag "gick på kolhydrater" och blev ännu tröttare i början av LCHF. Men när omställningsbesvären försvann blev jag piggare än någonsin! Din kropp måste lära sig helt att använda fettet som bränsle, och innan dess kommer du dessvärre vara lite trötter. Men det går nog över snart! Prova att tillåta dig själv lite mer fett så kroppen "hajar".. Lycka till!

Zepp
0

Vi har även andra sätt att reglera salthalten, svettning o annat, som bland annat gett upphov till "strandapeteorin", för det är bara vattenlevande däggdjur som har sådan utmärkt saltreglering, eller djur som har haft förfäder som varit vattenlevande, såsom elefanten, tex!

Nitrit heter E250 eller nitritsalt, det finns annat att akta sig för när det gäller salt och det är blodlutsalt ett klumpförebyggande medel!

E536 heter det på förpackningen eller klumpförebyggande medel!

Jag skulle kunna överleva om det blev en o annan klump i mitt salt, som någon annan skrev!

Mie69
0

Usch, det är nitrit i mina bacon såg jag. Men jag har klumpförebyggande medel E551 i mitt salt, är det OK då? Eller går allt klumpförebyggande bort?

Tröttheten är kvar i dag också. Och nu har jag fått ont i huvudet också och ömmande axlar. Så jag har tagit semester på fredag så att jag kan vila mig. Då slipper jag sitta på jobbet och låtsas att jag tänker. Glad

Jag ser fram emot det där med att bli piggare än nånsin… Men jag tycker ändå att det går rätt så bra, jag är mätt hela tiden och hyfsat glad i alla fall. Och när jag tänker efter så är det ju skönare att sova för mycket än att inte kunna sova alls. Och jag äter väldigt mkt fett. Ska just ta en kopp te med grädde i. Mums!

Och det är en otrolig vinst för mig som sockerberoende att slippa blodsockrets uppgång och nergång.

Zepp
0

Tja om nu kisel är nyttigt!

"Kiseldioxid går även under namnen kiselsyreanhydrid, kiseljord, kiseloxid och kiselsyra (H2SiO3).

Inom livsmedelsindustri betecknas kiseldioxid med E-nummer E 551.

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Kiseldioxid"

Mie69
0

Plötsligt har jag fått en otrolig förkärlek för klumpar Flört

Zepp
0

Nu tror jag faktist att kisel är nyttigt men jag vet inte om det är just den formen som det är i E-551!

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=20693&epslanguage=SV

Grejen är väl att man alldrig skall köpa något med ett innehåll som man inte vet huruvida det är nyttigt eller ej!

Själv använder jag Maldon havssalt för kokning och Trocomare örtsalt som bordssalt!

Mie69
0

Skulle bara säga att nu är jag mkt piggare! Det tog en vecka ungefär från jag gick in i sömnväggen tills det vände. Och på fredag firar jag tre veckor LCHF, så nu ska det väl bara bli bättre? Glad

Det värsta är att jag börjar tröttna på att äta fett, något jag aldrig trodde kunde hända…

Maia
0

#13 Jag har visst inte hunnit med att säga välkommen till dig. Så ett litet sent välkommen. Och vad bra att du är piggare nu. Det behövs verkligen rapporter om att omställningsbesvären går över också.

Du kanske kan variera kosten lite så att det inte blir för tråkigt? Vad äter du en normal dag?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Mie69
0

#13 Tack för välkomnandet.

En normal dag (som tex idag) äter jag:

Frukost: Äggröra på två ägg, ca 50 g bacon (trots nitritet…), fyra-fem matskedar turkisk Youghurt med 1 msk linfrön.

Lunch: lite grönsaker (sallad, gurka och några bitar paprika, majsolja och vinäger) och en röra gjord på ½ burk tonfisk, ½ dl majonnäs, lite prujolök och örtsalt.

Kvällsmat: Smörtekt squash och purjolök med 1 bit stekt lax och ett par-tre matskedar kryddsmör. Och så en bit rök ost, förresten.

vid niotiden på kvällen: fyra-fem msk turkisk Youghurt med 1 msk linfrön (fast igår åt jag 1 dl vispad grädde med några björnbär i stället.

Jag är mätt hela dagen och det går ok att äta mkt fett än så länge, men eftersom jag inser att detta är något jag ska fortsätta med (inga sockersvängningar och INGET sug!!!) så oroar jag mig för att jag kanske kommer att få i mig för lite fett sedan ifall jag redan börja känna att det är lite för "fett". Vad händer om man äter för lite fett?

Mie69
0

Fast det var nog bara 1 msk kryddsmör till laxen… Det känns bara som tre tror jag, nu tre timmar senare *fortfarande mätt*.

Maia
0

Ja, det låter ju varierat, och gott. Du kanske kan variera med att äta feta köttbitar och inte lägga till fett? Men för övrigt kanske du vänjer dig vid fettet istället för att tröttna på det Skrattande.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Wildrat
0

#15 I början kan man känna avsmak för fettet. Det lixom finns med i omställningen och brukar dyka upp vecka 2-3 ungefär. Men det, precis som de andra omställningsbesvären, går över. Fortsätt äta som du gör så ska du se att även aptiten för fett återvänder.

Mie69
0

Tack för alla råd! Det känns verkligen skönt att höra att avsmak för fett också kan vara omställningsbesvär, jag blev lite orolig där. Det är bara att vänta då. I helgen ska jag på kräftskiva och har kommit fram till att jag då kan äta: Kräftor, avocado m. rom (sockerfri) och creme fraiche, och en massa goda ostar. Det kommer jag att bli hur mätt och nöjd som helst av. Däremot kommer jag att hoppa över snapsen, mest för att jag är orolig för att jag i så fall kommer att röka också (är gammal rökare såklart…) och det finns inget som höjer mitt blodsocker så effektivt som en cigarett…

intressant
0

intressant det där med rökning och insulinnivå

har en polare som röker

han vill väl ha kicken

men han förlorar

i långa loppet

själv känner jag mig piggare efter omställningen(började för typ 5 dygn sen) utom vid typ 22-tiden då jag blir mer trötter men det är ju bra :-)

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

Mie69
0

#20 Det tog en och en halv vecka med LCHF-kost innan jag blev jättetrött, så ropa inte hej Flört.

Jag klarade att låta bli att röka i helgen förresten. Trots två snapsar! Cool *jättestolt*

Annars mår jag himla bra nu efter tre och en halv vecka. På lördag ska jag börja träna igen (har haft uppehåll pga sjuk häst) så får vi se hur det går. Orken känns som om den är tillbaka iaf så jag hoppas på det bästa.

jensten
0

Tjing!
 Är också ny som LCHF:are och märker av alla symptom så som trötthet, muskelsvaghet etc. Nu undrar jag -törs man sätta igång och träna eller bör man avvakta lite? Känns ju lite pinsamt om man inte klarar av uppvärmningen :P

Jag är lite lur på om jag är för feg med fett än så länge. Jag har väl aldrig varit superglad i mycket smör t ex, och bacon till frukost - ledsen men det går bara inte.

Ex. på en dags mat:

Frukost:
1 kopp thé m mjölk (1,5%)
1,5 dl fil (3%) med lite keso (2 skedar) och grädde (37%, 2-3 msk)

Lunch: (fr gårdagens middag) t ex kycklingfilé, blomkålsmos och sallad. Drack vatten till det och åt 1 dl keso +0,5 dl grädde +blåbär/hallon som en liten efterrätt.

Mellis: Resten av keso/bär-blandning ca 0,5 dl

Middag: Kycklingssallad (hämtmat) med bacon. Drack mjölk till det (mellan)

Kväll: Ibland en kopp thé med mjölk eller grädde..

Och, apropå brödfrågan. Tyvärr är hårt bröd en omtyckt last. Nu har jag köpt Delikatess linfrö med 6 gr kolhy/100 gr och äter kanske 2 st till kvällen med bregott (mellan) och ost på.

Fråga: En del menar att det är okey med t ex Finn Crisp/Wasa fiber plus som har 1 gram mer jämfört med Delikatess linfrö per skiva. Är 2 skivor okey om dagen?

Och, jag har nog missat lite men är det SMÖR och inte Bregott folk använder på mackorna?

:D Lite nybörjare måste man ju få vara :D

//Jenny

mikaelj
0

Bregott är smör + olja (80/20 ojmr). Huvudsaken är att du håller dig undan från margarin (allt smör-aktigt från växtriket som är i fast form, förutom kokosfett), det är inte tjänligt som mat.

jensten
0

#23 Tack tack tack, det är faktiskt lätt att bli totalt förvirrad vad gäller allt man ska hålla reda på ;) Men jag tror jag ska koncentrera mig främst på själva grundgrejen -skippa bröd, pasta, och potatis. Ris är nog bättre kolhydratkälla för barnen för dem är jag inte redo att omsätta i mitt eget kostschema än så länge.

mikaelj
0

Ris är nog den sämsta kolhydratkällan om du ser till näringsvärde, kolhydratinnehåll och mängden fullvärdigt protein.

Vidare, är det barn-till-tonåringar så kan du oftast mata dem med det mesta. Jag brukade få i mig sisådär 6 korvar med bröd efter skolan innan middagen, och jag slutade äta mestadels för att jag tröttnade på att tugga… :-)

Det förutsätter att de är normalaktiva, förstås.

jensten
0

Mikael: Jadu där ser man, är som sagt inte insatt i detta än. Men man tänker ju lite allmänt på hur länge kineser knaprat ris och tycker väl ändå att det borde höra till ett schysst tillbehör.

Mina kids är 4 resp 9 år. Den lilla har en period just nu där hon skippat potatis och spaghetti ändå, så det är ju rätt smidigt. Hon älskar paprika, gurka, tomat så jag har slängt på en massa sånt på tallriken senaste veckan.
Dock den äldsta är lite petigare, även om hon inte äter så mkt pasta/potatis/ris direkt. Får klura vidare på denna punkt, MEN! De tyckte dock hyfsat om blomkålsmoset. Den stora ville dock ha citronmajonnäs till vilket gick hur bra som helst med "nya" mamman. :P

TACK för hjälp, Mikael.

mikaelj
0

De kineserna kan eventuellt ha varit lite mer aktiva än vad man är idag. Dessutom är de förmodligen än mer anpassade till sådan kosthållning än vad vi är, om vi ser till hur mycket stärkelse vi traditionelllt (på ett 10'000-års-perspektiv) har kunnat få i oss.

4 och 9 år är väl den åldern då man bör mata dem med så mycket fett som möjligt för att se till att blir normalviktiga i framtiden, enligt diverse studier jag har läst om.

Du får försöka komma fram till något som funkar för 9-åringen. Kolla igenom kostfoldern för LCHF, så lär du kunna hitta något som funkar som substitut.  Ett exempel på en hamburgare man kan göra om man vill ha något som bryter av är att äta den inuti ett gäng salladsblad. Istället för ketchup och/eller dressing är det bra mycket vettigare att göra egen ketchup på majonnäs och krossad tomat ev med lite socker i för att runda av syrligheten i tomaten. (Ketchup+majo=amerikansk dressing).

Turkisk yoghurt innehåller mycket fett, och kan vara bra som frukost/kvällsmat om de föredrar s.k. frukostmat (eller pga tidsbrist, för all del!), gärna med en del keso i så de får i sig både protein och fett.

Som sagt… det finns ganska mycket resurser häromkring och på Annika Dahlqvists site, samt kostdoktorn.se.

Lycka till!

jensten
0

Tack för kina-info :P

Jo denna ålder är ju det kanon om de ivrigt smaskar i sig grädde, smör och allt sånt så jag har ju ändå guldläge på ett sätt.
Vi ska börja göra egen ketchup och majonnäs nu framöver så det kommer nog att lösa sig.

Tyvärr finner jag Annikas blogg lite rörig, och kostdoktorn måste man ju bli medlem för att låsa upp fler sidor.
Jag har dock köpt boken om LCHF-kost av både Annika och Lars (tror jag han heter).

Nu ska vi se om min Avatar dyker upp!

:D

MimLan
0

#28 Vilka sidor hos Kostdoktorn måste man vara medlem för att låsa upp? Har själv aldrig råkat ut för det.

jensten
0

Men jösses, jag tänkte så klart fel!
Det är en annan hemsida som börjar med kost…nånting.
Hittar inte länken just nu, men nej ni har rätt.

Kostdoktorn är Gratis!

:D

fatsdomino
0

Jag blir också trött efetr varje måltid har nu kört i 11 dgr och allt funkar bra men fattar inte varför jag blir trött efter måltiden ??Blodsockerblues????

mikaelj
0

Jenny,

Lars-Erik Litsfeldts egen site, Lipidus.org, behöver du vara medlem för att läsa hela innehållet på.

Kostprogram för LCHF samt "Ät mer fett: bli smal" eller vad hans bok nu hette (har den utlånad till släktingar) är utmärkt som introduktion.

Fatsdomino,

Det kan vara att du ätit en för stor andel protein (som görs om, visserligen inte direkt, men efter ett tag) till glukos (50% av överskottsproteinet), eller att du helt enkelt ätit för mycket mat överlag. Det borde man kunna bli trött av, även när man äter enl. LCHF.

jensten
0

Mikael:: Exakt den boken jag har, mycket bra men tyvärr saknar den lite djup så det får jag försöka hitta med hjälp av forumet. Dels alternativ till socker som inte kräver beställning via internet, hur man gör egen choklad (hittat tips här) och lite såna småfrågor.

Och som Fatsdomingo skrev och du svarade: Det är verkligen TUFFT att betänka alla varibler liksom hur mycket protein, och får man tillräckligt med fett i sig…

Känns som LCHF kräver lite mer än bara "nu hoppar jag på denna metod"…så jag måste nog ligga lite lågt och bara köra baskunskaperna än så länge.

mikaelj
0

Alternativ till socker? Tänk om, tänk rätt!

Du behöver inte tänka på hur mycket protein och fett du får i dig, lika lite som du tänkte på det innan du började äta enligt LCHF.  Ta en vanlig portion mat, dra ifrån potatis/ris/pasta, ät upp det som blir över, sedan äter du creme fraiche/smör/annan fettkälla tills du inte är hungrig längre. Klart!

När du gjort det några gånger har du förmodligen vant dig vid hur mycket fett du behövde äta, och kan äta huvudrätt och fett ihop, eller rentav göra huvudrätten fetare genom att blanda i mer fett eller välja en fetare variant.

andreas0
0

#26, Det äts inte så mycket ris i kina som du tror.

Mycket ris äts av fattiga i kina. "Vanliga" och rika äter annan mat, och dom kan möjligtvis ta lite ris efter maten om dom har ätit upp och fortfarande är hungriga. Är man inte så gott stält så är väl övervikt inte särskilt vanligt, undernäring är nog troligare i så fall, så det kan vara en förklaring.

Det var en berättelse av en annan medlem här på KiF som hade varit i kina för något år sen, den personen berättade i en tråd att dom åt på en resturang i kina och fick in mat, men dom fick inte in något ris, som dom förväntade sig att få eftersom dom var i kina. Dom frågade därför om dom kunde få in lite ris, och då blev resturangpersonalen förolämpade för dom tolkade det som om att gästerna tyckte att det var för lite mat.

Sedan börjar "västerländska" sjukdomar som t.ex. diabetes komma allt mer i asien just nu, på grund av att dom har börjat äta mer och mer som vi gör i värstvärlden dom senare åren.

kerla
0

#35 Så är det i japan också. Först får man lite ris i början av måltiden. Om du inte är mätt så serveras ytterligare ris på slutet.

jensten
0

Nä visst ska man inte köra med socker eller alternativ men varm choklad på kvällen är inte gott utan nån form av socker. en liten dutt bara!

Tack så mkt för korta koncista råd. Det där med att fylla på med fettkällor så som creme fraiche utöver maten hade inte fastnat riktigt :P

Nu ska vi iväg och handla vår "nya" mat -en sak som slog mig var hur fort jag fixade ihop lunch. Stekte fryst kyckling i gryta med lock (tinar och steker fort) sen kokade jag broccoli/blomkål och gör nu mos med smör på det.

Redo för en eftermiddag med ärenden och träning! :D

mikaelj
0

Jenny,

2 dl varm choklad ger 10g kolhydrater från mjölken, och något gram från kakaon. Även om det inte är mycket, så är det inte försumbart om man siktar på att ligga på 20g kolhydrater/dag.  Creme fraiche och turkgurt innehåller ~3,5g kolhydrater/100g, så…

fatsdomino
0

Tack för svaret Mikaelj,har ätit Fakirbiff 200grx 3 måltider  i en vecka med diverse coleslaw ,vitlökssmör ,extra bacon ……….Vet ej om jag överäter

mikaelj
0

#39: Vilka tider på dygnet äter du? *nyfiken*

(och överäter tvivlar jag på, eftersom 200g 20%-ig blandfärs ger 520 kcal, så ihop med resten av vad du äter blir det väl inte mer än sisådär 2000 kcal/dag)

fatsdomino
0

Sorry jag äter Wallenbergare på 200 gr. enl SSS och jag äter dessa mål 0800-ca 1300 ca 1800