Hur funkar det?
När kroppen har ställt om till fettförbränning från kolhydratförbränning, vad händer då med de få kolhydrater man ändå får i sig? Förbränns dessa också, tillsammans med fettet, eller blir det till kroppsfett eller följer de med ut igen, eller finns det några andra alternativ?
Och om man har legat väldigt lågt med kolhydrater ett längre tag och syndar med lite extra vid ett enda tillfälle, börjar kroppen bränna kolhydrater direkt då, eller vad händer i kroppen med dessa kolhydrater? Upphör ketosen som i ett trollslag, eller kan fortsätta befinna sig i ketos om man fortsättningsvis håller sig till lågt kolhydratintag?
Vi hade gäster och bjöd på fin middag här igår och då åt jag ugnsrostade rotfrukter till köttet. Det var för övrigt det vi serverade till köttet, samt en sås med champinjoner o grädde. Jättegott, men det blev mer kolhydrater än vad jag normalt ätit senaste tiden.
Det beror på vilka mängder du äter. Äter du en liten eller mellan mängd kolhydrater så används det av kroppen som energi, då minskar kroppen på ketosen och använder kolhydraterna som energikälla istället. Möjligen att pågående viktnedgång kan stoppas för en del, men det lagras inte något i alla fall.
Äter man mer, så det blir så mycket att kroppen inte klarar av att använda allt som energi så lagras överskottet som fett. Sedan fylls glykogenlagren på så man går väl upp dom där vattenkilorna som man tappade i början på LCHF (sedan när man återgår till LCHF så försvinner dom igen snabbt).
Sedan är det säkert väldigt individuellt hur man reagerar.
En del som som har legat väldigt lågt med kolhydrater under en längre tid har känt olika biverkningar under ett par dagar när dom helt plötsligt har ätit mycket kolhydrater igen. Ungefär samma som vid omställningen från kolhydratskost till LCHF kost. Så ska man gå tillbaka till kolhydratskost kan det väl vara bra att trappa upp det på ett par dagar istället för att ställa om helt på en gång. Eller så tar man det som ett tecken på att man kanske ska strunta i att äta kolhdyraterna. 
Jag tror inte det är någon fara att äta lite mer kolhydrater någon gång ibland, bara man inte låter det bli en vana, sedan låter det inte som om det vara några enorma mängder i din middag, det var inte precis pasta och bröd ni åt.
Tack för svaret.
Valet av middagsmat var en kompromiss, lite som att gästerna och vi gick halva vägen var. Jag ville bjuda på något riktigt gott och som inte uppfattas som konstigt av vanligt folk, så då blev rotfrukterna vårt val, vilket blev mycket uppskattat.
Och jag tackar så mycket för förklaringen, för då vågar jag bjuda på liknande middagar igen. Det känns ju onekligen trevligt om alla runt bordet äter av samma mat.
Och kanske var kolhydraterna igår kväll förklaringen till den enorma trötthet jag känt idag trots att jag tyckte jag sov bra. (Blev en liten bit mörk choklad också till kaffet efter maten…)
Men nu är jag tillbaka på banan igen. Tur att vi inte har gäster varje dag.

Jag har inga problem med att bjuda på både potatis o pasta om nu någon vill käka sånt.. däremot äter jag själv alldrig något av detta!
Föresten så har de flesta kolhydratare som ätit här inga som helst problem att hellre äta av mina tillbehör.. typ blomkålsmos, coleslaw, smörslungade harry eller sånt däringa som e mycket godare som tillbehör!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.