Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2644 ggr
tokdoris
0

Kokosfett (olja)

Hej kan någon tala om för mej hur jag ska få i mej 3-4 msk.kokosfett utan nästan kräkas.Vänligen från tokdoris

Johannika
0

Glad Utan att kräkas? Ja, jag brukar i alla fall dutta i en sked i morgontet (kaffet går också bra). Man kan steka i det, blanda ut det i CF eller annan röra, ha det i såser…. jag variationerna är i det närmaste oändliga-

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

buschiq
0

Använder du kokosfett med eller utan smak? Det smaklösa är lätt att blanda i t.ex. köttfärssås eller liknande efter tillagningen ( lämpligast att röra ihop det på en egna tallriken så man vet hur mycket man får i sig ) Där märks det över huvud taget inte. Eller, låt det smälta med i en sås, går bra vare sig det är gräddsås, bearnaise eller annan varm sås.

Eller, min favorit - gör ischoklad med 60-70% kokosfett och 30-40% choklad. Dock kan man ju inte äta för mycket av det förstås, men gott är det Flört

Själv blandar jag det smaklösa fettet i kaffet och det med kokossmak i teet, men det kanske du upplever som otäckt?

Våga prova dig fram, i värsta fall får du väl slänga och börja om. ( Alltså kan det vara klokt att inte blanda ner fettet i hela portionen mat första gången, utan bara i en liten provportion.)

Driver Fixabloggen - Blogga är skoj!  

Wildrat
0

Varför ta så mycket? Börja med att ta en tesked om dagen, tex i the eller kaffe på morgonen. Utöka långsamt till 1 eller max 2 msk om dagen. Ta det så tidigt som möjligt på dagen, inte efter klockan 6 för att undvika illamående och att du blir pigg.

Många reagerar illa på kokosfett, särskilt i stora doser. Det verkar som att magen inte gillar det så bra. Stora doser ger dig diaree också, bra att veta om du är hård i magen.

Kviga
0

"Ta det så tidigt som möjligt på dagen, inte efter klockan 6 för att undvika illamående och att du blir pigg."

Ahhh.. det förklarar varför jag inte somnade förrän kl5 i morse! Jag provade cocosfett i teet igår kväll vid 11-snåret!

Tack för det tipset!

/Kviga

Lillulla
0

Jag svätter lite kokosolja på all varm mat, den smälter ner och smakar inget, bara berikar!

kaifas
0

1. Mät upp önskad mängd. 2. Kör fettet en kort stund i micron så att det blir flytande men inte varmt (Alternativt kan man ställa ett plastkärl i varmt vatten så smälter fettet ganska snabbt) 3. Ta det i ett (eller två) svep som en "hutt" eller som typ hostmedicin  - skölj ner med vatten eller annan dryck Skrattande. Fungerer utmärkt för mig som en morgonrutin!Glad

Lycka till!

Jennix
0

Jag försöker att ta små skedar som smälter i munnen under dagen, inte för sent för jag vill inte ha halsbränna.

Och jag försöker äta relativt lite, kanske 3-5 tsk om dan?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Tussilagon60
0

Varför ska man äta kokosfett?? Nybörjare som jag är……..

Wildrat
0

För att öka fetthalten eller för att man vill då kokosfett är ganska nyttigt. Läs mer här: http://www.shenet.se/ravaror/kokosfett.html