Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 3589 ggr
Tussilagon60
0

Min frukost idag.

Idag har jag stekt mej 3 ägg och 1 paket bacon till frukost.

Är det för mycket att äta till frukost?

Eller det viktiga är att man äter sej mätt??

Tar tacksamt emot lite hjälp och tips så här i början av min LCHF-kost

mikaelj
0

Ät tills du inte är hungrig längre, sedan slutar du äta.  När du blir hungrig igen äter du nästa gång. Se till att dricka ordentligt mellan måltiderna, så du inte förväxlar törst med hunger.  Vid en diet bestående av till så stor del av fett är det väldigt osannolikt att du blir sötsugen, dvs inte någon riktig hunger, och därför är det liten risk att du äter när du inte borde.

Vidare, om du skulle äta för mycket kommer det alltså dröja ännu längre tills du blir hungrig igen, och på så vis regleras det naturligt.

Som svar på din fråga, dock.

Om man äter för mycket fett blir man illamående på riktigt (tänk spyfärdig), och inte den snurrighet man kan uppleva när man ätit för mycket av stärkelserik mat -- det brukar för mig bli att magen är full och jag inte behöver någon extra näring, men på grund av mitt låga blodsocker (från tidigare kraftiga insulinhöjning) tycker min kropp att borde äta något.

Tussilagon60
0

Tack! Vilket bra svarSkrattande

Sagajo
0

När man äter mycket fett så kommer mättnadskänlan efter ca 20 minuter och man kan behöva träna för att känna igen vad mätt är. När man äter kolhydrater så äter man ofta till det tar stopp i magen vilket inte är riktigt samma sak.

MimLan
0

I början åt jag mycket till frukost för jag skulle hålla mig 6 timmar, det kan jag göra i dag med (efter >6 månader), men numera har jag lärt mig hur mycket jag behöver äta i praktiken för att hålla mig mätt/ohungrig. Det kan rent krasst räcka med ett kokt ägg och lite smör för att hålla mig ohungrig i åtminstone fyra timmar.

Med andra ord: bekymra dig inte så mycket om maten, se bara till att du är mätt, så kommer allt det andra efter hand och några månader. Det är riktigt bekvämt.

Tussilagon60
0

Ja, jag kände faktiskt efter en timme att frukosten i dag blev för stor, men klart man lär sej och man får testa sej fram.

Så imorgon drar jag ner på det.

Vad äter ni andra för något till frukost?

Jag har alltid varit dålig på att äta just frukost, tröttnar fort eftersom jag ofta tag samma sak. Men jag behöver variation.

Jag har lättare för att äta då jag har en matsedel att gå efter, ska jag själv hitta på blir det ofta att jag slavar.

Will
0

#5 Min frukost är alltid äggbaserad. Oftast blir det äggröra (3ägg) med smör och skinka. På helgerna gör jag samma äggröra och lägger till ca 50g gräddost. Någon gång ibland skippar jag skinkan och tar bara salt, eller böcklingpastej på äggröran. Ibland steker jag bacon till. Ibland gör jag äggröra med tre sorters ostar (t.ex västebotten/herrgård/gräddost).

Går att variera ägg bra tycker jag. =)

Jennix
0

#5  Jag äter samma till frukost som jag gör till andra måltider. Flört Oftast stekt kött eller fläsk med nåt grönt till, ev. en ostbit. Med smör!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Cowboy
0

Jag tycker att 2 ägg och lagom med bacon till det är en bra frukost.

Mina baconpaket är på ca: 1,5 kg och det blir för mycket.

Tussilagon60
0

Hehehe…….jadu cowboy de va en rejäl paket du harSkrattande

Sagajo
0

Jag har faktiskt börjat skippa frukost…