Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4708 ggr
johnnybg
0

Max viktnedgång?

Om man förbrukar 2300 kcal per dag, och ett gram fett innehåller 9 kcal, och man är inne i ketos, skulle man kunna helt låta bli att äta fett, och därigenom gå ner 256 gram per dag (2300/9) eller 1792 gram per vecka (256*7)? Alltså att all energi tas från kroppsfettet? Man äter bara proteinpulver och vitamin/mineraltabletter i den mängd som kroppen behöver just då.

Eller tycker hjärnan att det är bistra tider, och går ner på sparlåga?

Det verkar gå att gå ner 1 kg/vecka, så då borde drygt hälften av energin tas från kroppsfettet, men är det gränsen?

Inte för att jag tänkte prova, var bara intresserad rent teoretiskt…

Doc
0

Man behöver fortfarande essentiella fettsyror….

missaz
0

Intressant fråga! Om man då äter essentiella fettsyror i den mängd man behöver, är detta möjligt? (och framför allt; är det skadligt?) Kroppen borde ju fortsätta att använda fett som bränsle hellre än protein… Om man har överskott av fett på kroppen vill säga!

HakanKrakan
0

Dr. Mauro di pasquale (författare till bla metabolic diet, anabolic diet) varnarade för att "bara" dricka protein drycker, han menade att det fanns dödsfall kopplade till det(det va bara vad jag har läst, vet ej 100 procentigt). 

Även om man skulle  tillsätta andra nutrienter såsom livsnödvendiga fetter och mikronutrienter så kan det inte vara någon höjdare.

Protein hjäpler dock till i fettförbränningen bla genom att i lagom mängd trigga hormonet glukagon(inte glykogen), som tillskillnad från insulin bränner istället för att lagra. Sedan vet jag inte när mängden av protein blir skadlig för kroppen. Att äta magertkött och tillsätta fett och nutrienter är en helt annan sak än att leva på proteindrycker hela tiden( om man tar en dryck som tex mellanmål så är väl det inga problem, men att leva på det hela tiden, det kan  inte vara bra).

Sedan så ska det finnas en termogenisk effekt av protein,  jag vet inte till fullo men har läst att den ska vara mer effektiv än den termogeniska effekten av kolhydrater och fett, detta skulle bero på processeringen av aminosyror(det krävs mer energi för att processera aminosyror än kolhydrater och fett), vet dock ej om detta stämmer, jag får kolla upp det :)

missaz
0

#3 men om man åt animaliskt protein (magert kött/fisk) men lite fett när man kommit in i ketos och lärt kroppen att bränna fett borde det ju fungera tycker man… Har inte tänkt prova själv, jag går ner, är nära målvikt och gillar mat för mycket för att bara plåga mig med tonfisk och torra köttbitar utan sås, men intressant är det!

mikaelj
0

Så, hur gör man för att gå ner från 72 kg till 69 kg, med en längd på 176 cm? :-) (tävlingsvikt)

HakanKrakan
0

missaz: det är så jag gör :)fast å andra sidan laddar jag också med kolhydrater 1-2ggr veckan som sista mål på dagen, men det påverkar mig inte något negativt.

HakanKrakan
0

mikaelj: ,Att gå ned i vikt är inte det svåra, det svåra är att försöka att bli av med fettet utan att offra musklerna, dra inte ned på kalorierna genom att dra ned på proteinet, viktigast är att dra ned på kolhydrater, sedan måste man dra ned på fettet, isynnerhet mättat fett, ersätta med en mindre mängd omega 3 i form av dha epa eller ala(linfröolja) supplementerat med gla (eller köpa Udos oljor).

Det har varit en kontrovers här på kolhydrater ifokus angående omega 3, speciellt ALA har blivigt väldigt nedkört här, men jag kan säga av egen erfarenhet att när jag bytte ut majoriteten av det mättade fettet mot annat fett som linfröolja och fiskfett fett började hända saker, bla jag kunde äta ungefär hälften kalorierna av vad jag gjort innan på det mättade fettet och ändå bli mätt samtidigt som jag kan vara mätt längre(är i princip aldrig hungrig), visst låter det konstigt :)det ska dock finnas en balans mellan omega 3 och omega 6.

Så fort jag byter till en kost som inehåller mer mättat fett än enkelomättat(omega 9) och omega 3(dha epa ala fleromättade fettsyror)så är jag tvungen att äta mer och blir åndå hungrigare fortare. Sedan vet jag inte om det ena är hälsosammare än det andra, kom ihåg bara att det är viktigt att få i sig rätt mängd protein och livsnödvändiga fetter.

mikaelj
0

#7:

Då ska jag försöka att äta mer fisk.  Protein äter jag redan minst 2g/kg kroppsvikt/dag och kolhydratintaget ligger på max 30g/dygn…

Utöver det blir det kanske inte så mycket hård träning: 2 x 120 situps/dag, 2 x 40 armhävningar, 2 x 15-25 minuter cykeltur i maxpuls.

Antagligen är det en ren allmän kalorinedskärning jag behöver göra, antar jag. Inbillar mig att det går att gå ner i vikt utan att vara attackhungrig hela tiden, dock. (svårt att sova när man är hungrig)

HakanKrakan
0

Du ska inte vara hungrig, då gör du fel…

HakanKrakan
0

Mindre kolhydrater, du kan dra ned till  max 10gram dygn eller ännu mindre, då får prova dig fram hur mycket fett du behöver äta för att inte bli hungrig+att 2g/kg kroppsvikt på proteinet går väl att öka till 2,5-3g/kg(se bara till att dricka lagomt med vatten under dagen), +att sprida ut målen kan vara bättre dvs mindre mål oftare än större mål sällan. Du får prova dig fram..