Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 9063 ggr
Ioma
2

Kan man frysa ägg?

Vanliga okokta hönsägg, kan man frysa det och sen koka eller använda till bakning eller som vanligt?

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Pasi
0

Svaret hittat på nätet - Kan jag frysa ägg?
Nej, inte i sitt skal då skalen spricker vid infrysningen och gulan blir seg. Ägginnehållet ( gulan och vitan) kan slås upp och röras samman för att sedan frysas. Äggmassan går sedan bra att återupptina.

Ioma
0

Ahh kanon!
Tack så mycket för svaret!

Mvh
Marika "Ioma"

Inkanyezi
1

Kanske värt att nämna att man förr har konserverat ägg genom att endera sänka ner dem i en lösning med vattenglas eller genom att pensla/doppa dem i vattenglas och sedan låta dem torka. Ägg kan hålla sig i många månader på det viset, även i rumstemperatur och i tropikerna.

Metoden är fortfarande vanlig exempelvis vid långfärdssegling.

Ägget är normalt fritt från förruttnelsebakterier, och det åldras dels genom att luft kommer in igenom skalet och dels genom att vatten diffunderar ut genom skalet, så att vattenhalten minskar. När skalets porer täpps till konserveras ägget. (Vattenglas är annars ganska giftigt…)

Fortfarande har man inte hittat någon bättre metod för långtidsförvaring, om man undantar torkning. Äggpulver kan förvaras länge i inert miljö; exempelvis om man lägger pulvret i en tät pastburk med en bit torris i botten med ett papper över. Man låter torrisen dunsta innan man stänger locket. (torris=kolsyreis, frusen koldioxid). I industrin används främst kvävgas för "luftfri" förvaring.

Långtidsförvarade ägg är inte riktigt som färska när man kokar dem, skalet har en tendens att klibba fast, och för att göra brylépudding är dom inte helt bra, men annars funkar dom fint.

Melindrea
0

…vad är vattenglas? =) Jag trodde först du menade något om att man skulle doppa dem i vatten, men med en litet udda formulering, tills du pratade om att vattenglas är giftigt… =)

Inkanyezi
1

Vattenglas är natriumsilikat.

andreas0
0

#0, Varför skulle du frysa ägg? Om du har köpt många och är orolig för att dom inte håller så behöver du inte vara det. I kylskålet så håller dom sig flera månader efter utgångsdatum utan problem.

Man vet om ett ägg är dåligt för det luktar rätt kraftigt av ruttet ägg när man knäcker det, så luktar det inget när du knäcker det så är det bara att använda.

Aniara4
0

Finns det inte en tradition i Kina att gräva ner ägg i flera år? Det finns något vagt om detta långt bak i min hjärna, från nån bok jag läst. Nån som vet nåt om det?

Aniara4
0

Ah, hittade det

Tusenåriga ägg.

Pasi
0

Aniara - Det såg inte så fräscht ut!Obestämd

Ioma
0

#6 Jag hade ingen aning om att de inte blir dåliga så. jag slänger alltid allt som gått ut i datum men det lär jag ju absolut ändra på nu ;-)

Mvh
Marika "Ioma"

Tilda-T
0

Jag kan lova dig 100%, Ioma att det finns inte en chans att du kan äta upp ett ägg som har blivit dåligt ! Inte en chans!!Tungan uteGuld i mun

Det luktar så fruktansvärt så det går inte att beskriva, luktar ungefär som dom 1000åriga ser ut!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Pasi
0

Tilda - Har du försökt?Förvånad

Tilda-T
0

Lukten gör att jag inte ens tänker testa!

Sist jag knäckte ett dåligt ägg på jobbet så vill inte förskolepersonalen vistas i köket på flera timmar!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Minorca
0

Hej

Jag hade höns för några årsedan, tyvärr bor jag lite nära skogen så att räv och duvhök började proviantera bland mina höns. Ibland hade jag någon "sur höna" som lade ägg på något undanskymt ställe. När jag hittade äggen visste jag inte hur gamla de var. Det första sättet att sortera gamla ägg är att kolla om de sjunker i vatten, gamla ägg flytter och då slipper man test hur de luktar. Är man osäker hur gamla äggen är eller man tar ägg från någon mindre hönsfarmare, som inte lyser äggen, bör man knäcka äggen i en kopp innan man blandar det med något annat.  Ägg håller sig flera månader.

Så har jag en liten kul historia, min mormor hade en vännina som var lite speciel. Hon kokade en förpakning ägg (12st) . Där efter frös hon in de kokade äggen och varje kväll tog hon upp 1 ägg ur frysen som hon åt morgon efter. Då hade hon ett kalt kokat ägg varje morgon.