Luktar du fortfarande!?
Jag har en klar tendens till att fortfarande - två år efter kostomlägget, och efter 1 1/2 år på fakir - lukta lite. Ja, den här acetonliknandelukten är det väl (känner den ju inte själv), till följd av att kroppen tydligen till fullo ännu inte lyckas förbränna det nya (men mest "artriktiga") bränslet. Inte sjutton ska man väl behöva lukta efter så här lång tid!? Om acetonlukt enbart är kommen av icke fullgod förbränning, så borde jag väl blivit av med det vid den här laget!? Frågan är om det finns ytterligare någon orsak till lukten!?
Fråga till er som gått på LCHF i minst ett år: Luktar ni fortfarande!?

Om man inte riktigt tål mjölkprodukter kan man få en viss syrlig doft, speciellt om man äter dom på fastande mage..
Man kan testa låglaktosprodukter ett tag för att se om det blir nån skillnad..

Försökte göra en ny tråd om detta, och göra den till en riktig ENKÄT. Glömde detta förut. Fast tydligen fungerar det inte att göra enkäter efter installationen!? Får väl jobba vidare med den här vanliga tråden då.
Har nu mer försökt ta reda på vad det är för lukt som folk uppfattar. Jag hade bara UTGÅTT från att det var den här aceton-lukten som en del (eller många) får under första halvåret, innan kroppen lärt sig att bränna fett bättre. Ja, fast tydligen är det inte den lukten, utan en lukt som folk inte riktigt kan beskriva. Någon beskrev den ändå som en ofräschet som många "vanliga" kan ha på morgonen, även om min lukt ändå inte riktigt liknade just den. Den är väl inte superstark i alla fall, som tur är, fast vem vill lukta. Ja, å det sägs att den kommer ifrån munnen, och att det inte är frågan om någon svett- eller urindoft…
Frågan är då - hur är det för er andra!? Luktar ni andra också (även efter kroppens omställningsperiod)!? Ja, å har det att göra med det här som Dufva pratar om. Jag tycker väl inte att jag har haft eller har några större problem med laktos, och jag är då heller inte någon storkonsument av mjölkprodukter - om man bortser från det typ kvarts skilot smör jag äter varje dag… 
Hoppas verkligen på att folk vill delge sig av sina erfarenheter på det här området…
För mycket ägg (äggvita) kan ge en oangenäm doft. Testade själv att minska ner till 1-2 ägg/dag (från 3-4), och lukten försvann. Prövar att öka lite igen - för ägg är ju så gott 
Jag har hållit på med denna kost i 5 månader och luktar fortfarande illa ur munnen ibland. Tror att det kan bero på att jag dessa perioder är striktare med vad jag äter. Är iofs strikt hela tiden, men vissa gånger äter jag inte något grönt alls.

OK, tack! Jo, har väl ätit kanske 6 i genomsnitt senaste halvåret. Fast senaste veckan har jag knappt ätit NÅT - å andedräkten har väl vad jag förstår inte nu, än för en vecka sedan… Borde väl ha hunnit ge resultat!? Ska fortsätta att ta det försiktigt med ägg, så får vi se…
Vet inte vad som karaktäriserar just MIN diet. Möjligen att jag är striktare än de flesta - äter VÄLDIGT mycket "farligt" mättat animaliskt fett, och nästan inga grönsaker alls…
Vad har ni andra för erfarenhet av ägg - och hur är eran lukt!?
Har ätit LCHF i 6 mån nu och andedräkten luktar inte speciellt mycket. Däremot kan det lukta riktigt starkt när jag kissar.
För egen del har jag aldrig haft problem med lukten. Som jag har förstått det är det bara några enstaka som märker av det mer än max ett par veckor.
#0, Överskott av ketoner som ger acetonlukten betyder inte att kroppen inte till fullo lyckas förbränna bränslet. Tvärtom så betyder det att förbränningen är för bra, kroppen förbränner så mycket fett att den inte har användning för all energi som skapas, och måste göra sig av med överskottet på annat sätt.
#2, Att "Vanliga" kan ha lukten på morgonen kan mycket väl stämma. Under natten när man inte har ätit på ett par timmar och börjar få ont om energi så går dom flesta kolhydratätare in i en lätt ketos, som avbryts när dom äter frukost.

"Överskott av ketoner som ger acetonlukten betyder inte att kroppen inte till fullo lyckas förbränna bränslet. Tvärtom så betyder det att förbränningen är för bra, kroppen förbränner så mycket fett att den inte har användning för all energi som skapas, och måste göra sig av med överskottet på annat sätt."
Å tusan! Där hade jag fattat fel då… Bra att man fick klarhet i DET… Tack!
"Att "Vanliga" kan ha lukten på morgonen kan mycket väl stämma. Under natten när man inte har ätit på ett par timmar och börjar få ont om energi så går dom flesta kolhydratätare in i en lätt ketos, som avbryts när dom äter frukost."
Har ingen koll på om det är på mornarna min andedräkt också är som sämst: Hur som helst - är det helt otänkbart att man kan få den där ofräscheten som "vanliga" framförallt på mornar kan få, med tanke på att vår kropp inte borde ha några problem med att styra över förbränningen till KROPPSfett!?
Tar gärna emot fler reflektioner om era andedräkter! :-)
Aceton luktar man väl bara om blodsockret är tokhögt.
Det första man brukar göra om man hittar en avsvimmad diabetiker är att lukta på andedräkten. Acetonlukt ambulans direkt. mät sockret. Om för högt ge insulin i väntan på ambulansen.
Icke acetonlukt, mät blodsockret. Är det för lågt ring på ambulans eftersom det inte går att få i en avsvimmad person någonting.
#9, Diabetiker typ 1 kan få en sjukdom som heter Ketoacidos, där det luktar aceton och blodsockret är alldeles för högt.
Vid normal ketos som man får vid lågkolhydratkost kan det också lukta aceton i andedräkten, dock inte lika starkt, och blodsockret är normalt. Det är ett helt normalt tillstånd, inget farligt, tvärtom är det positivt. Det är en del som tror att ketos är farligt, för dom förväxlar ketos och ketoacidos, men det är två helt olika saker och ketos är helt ofarligt.
Sjukdomen ketoacidos beror på brist på insulin, därför så får man bara den om man har typ 1 diabetes och har glömt att ta sin medicin. Inget man behöver bry sig om ifall man inte har typ 1 diabetes med andra ord. (I extremt sällsynta fall kan även långvariga alkoholister få det.)
Kan inte påstå att jag luktar aceton precis, sambon påstår att det luktar gammal skunk när det är illa här… (smakar rumpa gör det åxå)

#11 Smakar rumpa? Som skinka alltså…? 
Anaria4; om det vore så väl! Snarare som det som sitter mellan skinkorna.