C-vitamin i pillerform?
Hej!
Behöver lite tips! jag är ute efter bra c-vitamin tillskott som inte innehåller sötningsmedel? Finns det?
Det är väl bara brus och tuggtabletter som innehåller sötningsmedel? Såna man sväljer hela är väl utan…
aha.. ska kolla på lunchen på någon hälsokost!
Nej, faktiskt inte… Apotekets C-vitamin (ido-c) innehåller både xylitol och sorbitol. Känns väldigt konstigt tycker jag, men så är det.
Driver Fixabloggen - Blogga är skoj!
#3 Det är för att det är en tuggtablett. En tablett man ska tugga sönder vill de flesta ha en söt smak på, ska den bara sväljas behövs ingen smak.

En om dagen då?
Poänglöst. Rekommenderat dagligt intag är 60mg, vilket motsvarar 25g röd paprika.

Askorbinsyra! Köp en påse i mataffärn, den kostar ungefär en tia. Sen tar du ½-1 kryddmått i lite vatten. Visst smakar det en aning surt, det är därför de har i sötningsmedel, men varför betala en massa extra för onödiga tillsatser?
Askorbinsyra kan även läggas direkt i munnen och sköljas ner med vatten. Lägger man det långt bak i munnen och direkt dricker mycket vatten hinner man knappt känna den sura smaken. Jag kör med detta endast när jag känner att en förkylning är på g, annars nöjer jag mig med lite broccoli och paprika för c-vitamin.