Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-kötträtter
Läst 24199 ggr
Maerion
2

Skinkstek i stekpåse

Måste bara få tacka för tipset att använda stekpåse. Provade första gången nu till lunch och det blev banne mig den bästa skinkstek jag nånsin smakat.

Jag lade ca 1kg skinkstek kryddad med salt och peppar i en stekpåse. Stekte på 175 grader i nästan två timmar. Blev helt perfekt. Jättemört kött och buljongen som blev i påsen kokar nu ihop lite. Hade tänkt ha i grädde, en äggula och en smörklick och tror att det blir smarrigt. Två-åringen fick smaka köttet och ville bara ha mer. Till detta blir det lite broccoli. Räcker till min matlåda till i kväll också, lycko mig:-)

Så stort tack till den som tipsade om stekpåse, kan det ha varit Mona-Stina?

Inke
0

Var får man tag i stekpåse? engångspåse?

MillisB
2

De får du tag på i affären, kan ligga bland påsar, såna 1-2-3-liters typ.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

F4353453
0

Även jag är överförtjust i att tillaga mat i stekpåse. Steker både kyckling, lax och kött på det viset. Inget stekos, inget kladd på spisen och SÅ bra blir det!!

Kom just på att jag har faktiskt en skinstek i frysen, undrar om den ska få hoppa i påsen imorrn? Japp, så får det bli.

Wildrat
0

#1 Stekpåsarna finns som sagt i närheten av plastpåsar och bakplåtspapper i de flesta affärer. På många ställen finns olika storlekar också, de minsta rymmer 2,5kg och de största 10kg! Nästa jul ska jag göra skinkan i stekpåse tror jag, eller en kalkon…

SvartKaffe
0

10 kg stekpåse har jag aldrig sett!

Får titta efter det nästa gång vi handlar. Jag har en extra julskinka i frysen som borde lagas till snart. Hittar jag ingen stor stekpåse blir den vitvinskokt som vanligt.

Wildrat
0

Jag blev alldeles paff när jag såg dem, trodde inte heller det fanns så stora. Hittar du inga kan jag köpa och skicka till dig. Bara PMa och påminn mig om mitt löfte…

Caena
0

hittade av "misstag" stekpåsarna idag på min ica butik.. 
köpte med mig den minsta storleken då jag bara hade tänkt göra en kyckling.. men kände mig inte sugen på kycklingen och köpte bara stekpåsen. tur de för jag hittade ekologisk skinkstek på Vi butiken och ska försöka göra min första stek i min första stekpåse.. 
de hade dock bara 2,5 och 5 kgs påsar. 
såå, salt och peppar i 2 timmar ska göra det bra?

SvartKaffe
0

Jag brukar använda köttermometer eller annars beräkna 60 minuter per kilo kött.