Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2556 ggr
magma
0

LCHF i "Topphälsa"

Jag tänkte att någon här måste väl ha skrivit om det redan, men jag har inte sett något så jag lägger in några rader istället.

Fick se ordet "LCHF" på tidningen Topphälsas framsida i veckan, och var ju tvungen att köpa den.Tungan ute

En stor artikel inne i tidningen med dr Annika och kostråd samt recept, tyvärr tagna från sajten GI-Viktkoll med både frukt, vita bönor (?!?) och diverse andra tvivelaktigheter- men ändå kul att just ordet LCHF så tydligt fanns med och inte det eviga "GI". Enligt mig är det bara lite synd att det stod i "kostrådsrutan" att man kunde äta obegränsat av mjölkprodukter, men man kan ju inte få allt…Flört

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
mikaelj
0

Synd bara att det blir associerat till GI, som det ju inte alls är.  Nå, synlighet är som sagt inte dumt!

Tilda-T
0

Det är något frustrerande att reportrarna inte har bättre koll!

Den ena artikeln efter den andra är ett rent sammelsurium och hopblandningar av Gi /lchf .  Jag kan tänka mig att många som är nya på detta med lchf blir snurriga i bollen, vilket är synd!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Melindrea
0

Jag har faktiskt börjat rätta när folk frågar om jag äter GI. Händer inte så ofta, men ibland så! =)

UBCL
0

Det är på gång i hälsobranschen med lchf. GI-Viktkoll m.fl börjar tala om att man ska äta fetare för att hålla sig mätt längre, iof rekommenderar dom inte animaliskt och mättat fett, men ändå.

Topphälsa har ju även en tävling som heter Topp-Pinglan den som fått flest klickningar på sin bild är Anna_fd_137kg , gå gärna in och ge henne ert stöd, det är hon värd efter allt jobb hon lägger ner på att inspirera andra. Hon skriver att hon startade med GI men sedan gick allt mer över till lchf för att få bättre resultat.

magma
0

#6: Vad kul, det ska jag förstås kolla in!

UBCL
0

Nu har även Aftonbladets Viktklubb börjat haka på fast jag fattar inte om hon tycker att det är ok med lchf (Atkins) eller inte. Hon är väldigt noga med att betona att det inte är Annika Dahlqvist diet det handlar om. Nu väntar vi bara på att Rössner ska ta åt sig äran av lchf Oskyldig:

GI bästa sättet att gå ner i vikt?

Viktklubbs dietist Mary Hyll

Så säger Viktklubbs expert Mary Hyll om de nya rönen

Jag blev glad när jag såg studien. Under flera år har jag sagt att det behövs mer forskning kring lågkolhydratdieter. Nu har det äntligen kommit en välgjord, lång studie!

Men om man tittar på siffrorna ser man att den grupp som åt Atkins åt 40% kolhydrater. Det är lägre än den officiella rekommendationen men det är alltså inte samma sak som LCHF (Annika Dahlqvists diet).

OBS:***Om man läser artikeln ser man att kvinnorna i studien gick bättre ner i vikt med Medelhavsdieten.*** Något som tidningarna inte skriver om.

Om man tittar på ALLA i hela studien gick de med lågfett ner cirka 2.9 kg. Medehavsdieten: 4.4. Atkins 4.7

Det är alltså inte ens 2 kgs skillnad.

Vad det säger mig är hur offantligt svårt det är att gå ner i vikt överhuvudtaget.

Svårt att gå ner i vikt

Dessa försökspersoner FICK rätt sorts mat (lunch) tillagad och färdig i matsalen, de fick personlig hjälp av dietister, gruppstöd, etc. men ändå gick de ner bara några kilon.

Näringsrekommendationerna i Sverige är att fettintaget kan ligga mellan 25-35%.

Nackdelen med en datoriserat program som VK är att man lätt kan dra slutsatsen att man SKALL äta exakt 30% fett, vilket inte alls är sant och något som vi diskuterar när vi får frågor i forumet.

Vi uppmanar alltid att man ska bli egen expert på sin kropp och välja mat som gör att man blir mätt och som smakar gott.

Ingen exakt vetenskap

Jag har alltid sagt att näringslära inte är ett exakt vetenskap och att rekommendationerna ändras.

Så vi får se om denna spännande debatt leder till nya rekommendationer på Livsmedelsverket.

SLV har skrivit t.o.m. att det är ok med ett högre proteinintag när man har dragit ner på kalorierna.

Så om jag vore dig Kristy (se diskussion i Forum, i experttråden) skulle jag absolut testa att äta lite mer fett och se om du tycker att det påverkar din mättnad, hur maten smakar etc. Det är ingen fara om det är 35% av kalorierna.

Mary/VK dietist

maxiq
0

Det var mycket närmare LCHF under startfasen och det var då de gick ned mest i vikt, sedan ökade de på kolhydraterna igen (som de gör i Atkins) och då stannade viktnedgången av.

Annars är hon väl rätt skeptisk för hon ger ju det djärva rådet att testa att öka på fettintaget från 30% till hela 35%! :-O Synd att hon glömmer att säga att hon i så fall måste minska kolhydraterna i motsvarande grad eller t.o.m. med mer eftersom fett mättar bättre.

Någon som läst hela studien och sett om det står något om personerna i testet har tillfrågats om hur de har mått och om de har blivit friskare av sin diet?

missaz
0

Hmm… Enligt SLV´s rekommendationer SKA man ligga mellan 25-35E% fett, så hon går ju inte utanför de gränserna… Obestämd Snacka om "vågade" råd…

mikaelj
0

Ja, tossigt.

Men du anar inte hur hårt inpräntat det är i folks huvuden att fett gör dig fet. Jag tänkte förvisso precis likadant, tills jag insåg att så länge man inte äter mer än att man blir mätt, så går man ju inte upp i vikt (min första oro var just att "OMG, creme fraiche har >350 kcal/dl!!!!1111", men eftersom du blir mätt på mindre, så…)

Margareta
0

*(Parentes - den här gruppen är väl bra för detta inlägg. Dvs allmänt om LCHF-kost. OT då är vi utanför ämnet helt och hållet, vilket också händer).*

/Sajtvärden

Numer pensionär i Nynäshamn