Ketos först efter tre veckor?
Idag upptäckte jag att det smakar lite blodaktigt i munnen (och lite torrt), och jag har inte bitit mig i tungan, så det är nog inte faktiskt blod. Min första tanke är att jag har hamnat i ketos.
Jag har ätit 20-50g kolhydrater/dygn, snitt på 30 skulle jag tro, i ungefär tre veckor, samtidigt som jag tränat hårt (cykla i maxpuls 2x15 minuter, styrketräningskonditionspass, …) så borde kroppen ha förbrukat åtminstone en del av de kolhydraterna och därmed effektivt göra ännu mindre tillgängligt som energi.
Hursom, borde jag inte då ha hamnat i ketos tidigare än, tja, idag? (har inga mätstickor, så jag kan inte kolla efter själv). Vidare, betyder det här att jag snart kommer bli än uthålligare än tidigare?

Tre veckor är väl ungefär vad det brukar kunna ta att ställa om till ketondrift. Smaken i munnen (och lukten) kommer av att kroppen till en början producerar lite för mycket ketoner, det är också det som ger utslag på ketonstickorna. Efter ett tag ställs mängden förhoppningsvis in lite bättre så att man slipper "dragon breath", och då får man inte heller något (stort) utslag på stickorna.
Förr eller senare kommer du att märka att du blir uthålligare, men du kan komma att få en svacka först. Hjärnan ställer om till ketondrift snabbare än musklerna, som ibland kan behöva ett par månader på sig att ställa om. Det brukar kunna innebära mindre kraft och mer mjölksyra under en period, men tar man sig igenom det blir man starkare och uthålligare på andra sidan!
Äter man under ca 100g kolhydrater/dag måste kroppen ta till ketos till viss del för att få energi, men ju färre kolhydrater man äter desto starkare blir den.
OK, tvärtom mot hur jag förstått det:
När man inte äter tilräckligt med kolhydrater producerar kroppen ketoner, och då bör man rimligtvis få metallsmak och utslag på stickor i stort sett omedelbart. Sedan, när kroppen ställt om sig, så skall detta försvinna.
Vidare har jag inga problem att tänka ut Smarta Saker, eller att anstränga mig fysiskt. Varken maxvikt (som att lyfta en bautasten en gång), eller uthållighet (som att bära en mindre bautasten en längre sträcka) har ändrat sig.
Men, för min del har jag ju som sagt märkt av metallsmak och så först nu. Det borde jag gjort fär längesen, tycker man…

Visst ja, nu tänkte jag kanske lite fel. Några dagar är väl vad det brukar kunna ta att få igång ketonproduktionen - riktigt omedelbart är det inte. Så ja, lite märkligt är det kanske att du märker av det först nu. Med så lite kolhydrater bör du ha varit i ketos ett tag redan, men av någon anledning har du nu fått ett överskott. Men jag tror bestämt jag har läst att det kan variera och komma och gå lite grann även efter den första omställningsperioden, och även att det kan komma om man äter lite mer kolhydrater än man vant sig vid - då behöver man ju inte riktigt lika mycket ketoner den dan, och så får man ett överskott.
Eller så har du helt enkelt tränat så hårt att du fått blodsmak! 
Hej. jag jobbar på ett sjukhus och har där tillgång till ketonmätning. Jag testade mig 2 dagar efter start och hade då ketoner i både blod och urin.
… så det kanske är värt att köpa teststickor och göra en mätning i alla fall, då.
#5 Stickorna har ingen reell nytta för dig, det är bara en onödig utgift. De visar om det finns överskott på ketoner i urinen. Är du i ketondrift som inte genererar överskott, syns det inte. Du äter tillräckligt lite kolhydrater för att du skall vara i ketondrift.
#6: Ålrajt, då är det väl bara att vänta och se vad som händer med min kropp av min kosthållning! Är intresserad av alla sorts förändringar (bra som dåliga).
Detsamma hände för mig efter tre veckor, dvs blodsmaken i munnen.
#8: Vad upplevde du för förändringar efter att du hade fått blodsmaken, de nästföljande veckorna?
För mig satte fettförbränningen igång rejält efter det, eller så känns det. Jag blev varm, fick svallningar. REJÄLT ont i huvudet i 4 dagar. Kolla min tråd så ser du ungefär vad som hände (Sagas tråd). HEMSK andedräkt i en till två veckor. Seg i musklerna var jag redan innan men dom blev bättre en vecka efter huvudvärksgrejen. Känner mig lite som en värmefilt på natten, som om jag producerar värme. Kanske ett värmeverk? Huden känns annorlunda.
#0, Du har nog varit i ketos hela tiden (efter dom första 2-3 dagarna), och så är det så att du inte känner av din "normala" ketos. Äter man 50g kolhydrater per dygn så får man en väldigt svag ketos.
Om jag har förstått det rätt så gör träning bara så att man "förbrukar" extra kolhydrater om man intar kolhydraterna kort stund efter träningen.
Kanske du råkade äta extra lite kolhydrater och/eller extra mycket fett en dag, och att ketonproduktionen fick en liten extra kick så att det blev så mycket så att du märkte det.
Jag har också hört att extra hård träning någon dag kan ge ketosen en kick.
Du får väl se hur det är om ett par dagar helt enkelt, om det var en tillfällig ökning eller om ketosen har gått upp i högvarv och tänker fortsätta vara där. Jag gissar på det tidigare.
#11: Jag tänker mig att det även är innan träning, för så har det varit här. Och då handlar det om kolhydrater som varit i grädde/mjölk, etc, totalt 5-10g i samband med en måltid. :-)
Jag åt en ganska liten frukost, bestående av en skiva Finncrisp och en cm-tjock skiva (lika lång som brödbiten) 30%-ig ost. Åt lite keso+grädde vid 11, och kring 12 började jag känna av blodsmaken. Kombinationen lite mat i allmänhet, förmodligen -- jag har legat på ett ganska högt kaloriintag sedan jag började.
Jag gissar också på en tillfällig ökning. Kan utesluta mejeriprodukter, så går det nog ner. När jag tänker efter, så äter jag ungefär 100-200g ost/dag och 5 dl mjölk/grädde/fraiche, vilket inte är särskilt mycket kolhydrat (~30g). Kan ju vara så att jag inte märker av ketos såvida jag inte håller mig under 20 eller rentav lägre. Ska prova att bara äta kött, ägg och majonnäs i några dagar!
Håller med dej, att du borde kännt av ketosen tidigare, speciellt efersom du tränat också. Det är bara att konstatera; kroppen är ett mysterium!
#12, Jag kan rekommendera dig att ta smör istället för majonnäs, det är nyttigare 
Kokta ägg mosade i smör är gott.
#14: Japp, kokta ägg mosad i smör är mums, men smör på mat är jag inte särskilt förtjust i. Åtminstone inte i de mängder som jag äter majonnäs.
Hm. För min fakir-aktiga kosthållning kan jag dock ha i en del smör vid stekning, åtminstone. Blev lite besviken på min kokosgrädde, inte tänkt på att den innehåller en del kolhydrater.
Fast, det börjar ju bli lite fånigt om man undviker kokosgrädde bara för att det innehåller kolhydrater, det är ju inte som att människan inte käkar kokos i naturen… (å tredje sidan kan man väl argumentera för att kokosgrädde är bra mycket mer koncentrerat än vanlig kokosfrukt. Grmbl).
Hur ska jag göra sås, hörrni?
Sås? Koka in grädde rakt upp och ner och krydda med det du önskar! Det kan behöva koka en så där 10-15 min innan du får en härligt simmig konsistens. Plättlätt!
Annars är en ren klick cf otroligt bra "såsersättare" i krisiga situationer. Har alltid en cf stående i kylen både hemma och på jobbet för krisiga situationer.
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Thea,
i min kyl hittar man alltid en hink turkyoghurt, en femma grädde, en tub majonnäs & en halvliter creme fraiche. :) Och jodå, det är riktigt schysst till sås! Dessutom ger det mig oerhört bra mättnadskänsla (tack vare konsistensen, misstänker jag) jämfört med grädde (samma energiinnehåll).
Det jag glömde säga är att jag verkligen vill minimera mängden kolhydrater. Då blir man lite mer begränsad vad gäller ko-baserad mat..
#17 Bearnaise och hollandaise då. Och skirat smör till fisk. :) Gör du majonnäsen själv också så kapar du även där bort kolhydrater. De färdigköpta innehåller ju bl.a. socker.
#17 Lustigt, vi har precis samma "stapelvaror" i vår kyl, fast inte en femma grädde utan en tia! 
Kokar du ihop grädden får du en mycket krämig sås som mättar bra. Och jag håller med dig fullständigt! En god sås är A och O! Men det är klart….grädde innehåller ju lite fler kolisar än majo….
Tycker MimLan´s tips är jättebra!
H. Thea
Thea,
Jag är ingen superkonsument av grädde, det jag haft det till hittils är ostkaka (5 dl grädde, 12 stora ägg, 1 kg keso), men har upptäckt att det funkar toppen till buljong att dricka som mindre mellanmål!
Utöver det är jag lite fast på ost, vilket enligt uppgift inte är helt perfekt om man äter enligt LCHF, men ptja, det är en svår vana att bryta. Har 2 kg ost i kylen just nu, plus några bollar mozzarella, en trekant brie, och, ehm, 4 kg Puckost. :-)
Koka ihop grädde försökte jag mig på, men den ville liksom inte tunnas ut! Så jag redde den med äggula, då blev det nå't till sist. Är tanken med att koka ihop grädde att man bara låter det sjuda under en längre tid? (Reducering, mao.)
mikaelj: Dricka grädde som mellanmål? Det försökte jag mig på i helgen och det var nära att grädden kom upp igen. Däremot i vispad form kan jag trycka i mig en del…
Ja, grädden ska reduceras, dvs du ska koka bort vatten så att den tjocknar. Har man tillräckligt med tålamod får man en mycket krämig och slät sås som inte behöver någon redning alls! Men tänk på att 5 dl grädde blir ca 2,5 dl sås.
Varför är inte ost bra? Är också lite såld på ost, ffa ostrullar med en rejäl klick smör. *mumma*
Lycka till!
H. Thea
Thea,
Vattenkokare + stort glas + buljongtärning + grädde efter smak!
Ost innehåller lecitin som tydligen skall ge ett insulinpåslag, plus att ost innehåller ~2-3% kolhydrater. Dock är kasein ett ganska långsamt protein, så det borde vara sak samma. Det är vad jag förstått.
Jag äter ost till allt, mestadels ost med majonnäs på. :-)
Nå, tack! Nu mot ICA Maxi och arra köttfärs!
Ah, jag trodde du menade grädde rakt upp och ner!
Ska prova det där mellanmålet någon gång! Annars funkar också 50/50 vanlig mjölk och grädde i ett glas.
Det är på så sätt med ost. Nåja, nu ska vi inte bil fanatiska utan mina älskade ost och smörrullar får bli kvar!
Allt gott!
H. Thea
OK, nu är det jag som får känslan av oätbart när du säger 50/50 grädde/mjölk. Har läskigt svårt att dricka fet mjölk rent! Såvida den inte är helt iskall, men även då. Taskiga barndomsminnen? Vem vet.
Hursom! Jag borde vara halvvägs till kyldisken nu!
Cheers.
Nu har jag mätt upp mina värden.
socker: minimvärdet (5,5 mmol/l)
ketoner: minimivärdet (inget värde angett)
Jag har upptäckt att jag blir mätt (eller ja, nöjd) bra mycket snabbare när jag har extremt lite kolhydrater i maten. Som min hamburgare(?) bestående av enbart 200g stekt köttfärs och ett ganska tunnt lager fetaost/hårdost/creme fraiche på. Nom nom.
För mig tog det också lång tid känna den sk metallsmaken…först när jag typ för 10:e gången körde LCHF som jag märkte den..dock visade ketostix utslag.
#15, Oftast när jag gör sås brukar jag ta lika delar creme freiche och grädde och blanda med det som blir över i stekpanna efter stekningen. Blanda och låt det puttra ett par minuter så det blir lite tjockare. Evenutellt lite kryddor, men oftast så räcker resterna i stekpannan från köttet som smaksättare.
Något som såsen fastnar på, t.ex. lite halvstekt lök, är inte fel, men det är ju lite kolhydrater i lök så man får se upp så det inte blir för mycket.
Det är viktigt att det är creme freiche med, och inte bara grädde, för syrligheten i creme freichen gör att såsen blir lite tjockare.
Om man vill ha en kolhydratsnålare sås så blir det väl lite svårare. Rent smält smör är gott till vissa maträtter, speciellt fisk, men smält smör på en köttbit passar väl inte riktigt. Hemmagjord buljong vore väl perfekt att göra sås på. Buljongtärningar, fonder, och annat man kan köpa är dock rena skräpet, dom rekommenderar jag dig inte att du använder. Dom är till 90% salt och "smakförstärkande" kemikalier, väldigt liten mängd riktiga produkter i dom. Hemmagjord bearnaise som någon nämde är väl helt perfekt annars om man lyckas med det, efter ett par försök är det inte så svårt att göra, och smakar otroligt gott.
#17, #19, #20, Även jag har alltid grädde hemma. Blir väl en skvätt i någon sås ibland, men främst har jag det för att ha i kaffet när jag dricker kaffe. Jag brukar köpa den på 5 deciliter, men det händer att jag köper den på 1 liter också.
#20, Det finns flera sätt att få såsen att tjockna. Ett är att göra som du gjorde, reda med en äggula. Ett annat sätt är att ha något syrligt i, det får den att tjockna också. Creme freiche är ju ett alternativ för att få det syrligt. Vill man undvika kolhydraterna i creme freichen så kan man ha i en skvätt rödvin istället. Det ger dessutom god smak till såsen. Man väljer självklart en sort som inte är så söt då, så det inte blir en massa kolhydrater. Ett tredje sätt är att skapa en emulsion, så så man gör när man t.ex. gör hemmagjord bearnaise. Man kan reducera grädden också, men det tar så lång tid, och vem orkar vänta?
Du får väl ta och experimentera och se om du hittar något sätt som passar dig bra.
#20, #21, Grädde som mellanmål har jag tagit till ett par gånger. Inget jag gör ofta, men man blir mätt på det, så det fungerar som nödlösning. Till exempel om jag är ute på stan och är hungrig utan att det finns något bra att äta, så klarar man sig ett par timmar på en 2:a grädde och en ölkorv. Vill man inte stå och halsa grädden kan man väl köpa en mugg kaffe någonstans, dricka upp halva kaffet, hälla i grädde tills det blir fullt. Dricka halva muggen igen, hälla i mer grädde (och efter det bör grädden vara slut), och dricka upp resten. Dessutom lättare att få i sig på det sättet om man har något emot konsistensen eller smaken på grädde i flytande form. Annars har jag druckit lite grädde och ätit. en bit ost till om det har varit sent på kvällen och jag har varit hungrig, och snabbt velat få något i mig innan jag lägger mig.
#25, Det är inget konstigt att du blir mätt snabbare när det är mindre kolhydrater. Kolhydrater leder till högre linsulinutsöndring vilket i sin tur leder till att man blir mer hungrig/sugen på mat. Detta uttnytjas av t.ex. snabbmatsresutranger. Det är därför dom så gärna vill att du både ska dricka läsk och äta friterad potatis till hamburgaren, kolhydraterna ökar suget efter mat och hungerskänslorna, så du äter mer, och därmed köper mer.
andreas0,
Tack för tipsen om såser, kände inte till att det tjocknar när man har i något surt (men det är klart, syrade mejeriprodukterer tenderar att vara tjocka). Borde fungera med valfri, men jag gissar på att citron är lite för surt och därmed skär sig? Matlagningsvin borde funka utmärkt, det får jag kila till affärn och handla på mig. Hade det förr men kom aldrig på vad jag skulle göra av det… (när jag inte åt så mycket grädde o dyl.)
Ang. kolhydrater, så ville jag poängtera att (jag är inte säker på att det framgick av ditt svar) jag får en bättre mättnadskänsla trots att jag får i mig mindre energi. Jag har läst på en hel del om hur insulin fungerar, men jag trodde ändå inte att man kunde märka det så bra. Tydligen gör man det.
Sedan beror det nog på andra faktorer. Min ostkaka, t..ex. får jag inte alls samma mättnadskänsla av, även om jag tar en halv bit (430 kcal, 70E%/20E%/3E%) och lassar på med fetaost och creme fraiche. Kan ju ha att göra med att det bara är ostkakan som är varm, och resten kallt - varm mat mättar ju bättre. Intressant, hursomhelst. Får se hur jag reagerar på olika mat framgent!