Enkelomättatfett - Största energikällan?
Frågan lyder, kan det stämma?
Från boken protein power, dr.eades:(jag förklarar väldigt förenklat)
Kroppen kan kan konvertera mättat fett till enkelomättat fett genom speciella enzymer i mitokondrien, även enkelomättat fett kan konverteras till fleromättat fett( dock inte omega 3). Omega 3 och omega 6 de enda livsnödvendiga fetterna som man endast kan tillgodogöra sig genom att äta sådant som inehåller omega 3 och omega 6, kroppen kan inte konvertera tex mättat fett till omega 3.
I boken skriver bla dr. Michael Eades att enkelomättat fett är troligtvis den största fettkällan under vår evolution inte mättat fett(vi fick dock säkert i oss det). Fortsättningsvis står det att majoriteten av benmärgsfettet i vilda djur är enkolomättat likaså ungefär en tredjedel i hjärnan. Detta bygger på teorin att vi ska ha varit asätare från början(och om så inte är fallet, ja då vet jag inte, haha).
Skelettmuskelaturen på vilda djur brukar vara magarare och ha en annan omega 3 mot omega 6 ratio, som jag skrivit ovan.
Något som låter galet?
Man ska vara försiktig med sådana här studier men läs om kreta ändå:
Inånarna i kreta har den lägsta lägsta nivån av hjärtkärl sjukdom i världen(studien har ett par år på nacken vet ej om så fortfarade är fallet) trots att en vanlig invånares dagliga fett intag är omkring 40-45% av det totala kaloriintaget.
Olivolja är inte oväntat den största fettkällan, och olivolje intaget per person är bland det högsta i världen.
Kommentarer..