Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2760 ggr
Thea
0

Hungrig jämt!

Jag förstår inte vad som händer! 1a veckan med LCHF var jag mätt på det jag åt, men nu blir jag hungrigare och hungrigare! Idag har jag precis gått in på min tredje vecka.

Jag har fått öka fettmängden i frukosten och lägga till mellanmål det hjälpte till en början, i två dagar! När jag började min LCHF-"karriär" såg kosten ut som följer:

Frukost:

• 1 dl TY + 1 dl keso,

• 2 kokta ägg

Mellis:

• 1 flatbröd med philadelphia

Lunch:

• Kött/fågel/fisk, grönsaker och sås/cf

Mellis:

Kväll:

• Som lunchen
  • 1 kopp te

Idag ser matsedeln lite annorlunda ut….

Frukost:

• 1 dl TY+1 dl mascarpone(som ska bytas tillbaka till keso, med tillägg av grädde).
  • 2 kokta ägg mosade med 20-30 g smör

Mellis:

• 1-2 ost/smörrullar

Lunch:

• Samma som tidigare, fast lite mer mängd

Mellis:

• 1 flatbröd med philadelphia eller 2-3 ost/smörrullar

Kväll:

• Samma som tidigare
  • 1 kopp te med en rejäl tsk kokosfett

Idag märkte jag att hungern börjar komma krypande nu vid halv 10 tiden trots min fettökning i frukosten. Knaprade några nötter och just nu är det lugnt. Tror dock att jag kommer att få grabba ett par ostrullar innan lunchen för att stå mig fram till den. Fortsätter jag så här kommer jag inte att få göra annat än att äta! Foten i munnen

Det som förvirrar mig ännu mer är alla trådar som säger att man kommer att kunna minska sina portioner och att det sker per automatik. Den enda portion som minskat är kvällsmaten. Där får jag inte i min lika mycket som tidigare! Men frukosten….där verkar jag inte ha någon botten….!!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

MimLan
0

Ha lite tålamod. Tre veckor är ingen tid att tala om. Är situationen densamma efter kanske tre månader skulle jag börja justera detaljer.

Vill du justera redan nu skulle jag ta bort flatbröd och testa att äta kött till frukost istället.

Magica1970
0

Det går upp och ner. Lyssna på din kropp. För några veckor sedan hade jag 5-8 timmar mellan målen. Veckan efter det var jag hungrig 2-3 timmar efter målen och lät kroppen få den mat den behövde. Nu har det lugnat ner sig igen.

Jag har ätit så här sedan slutet av maj och det tar tid för kroppen att känna sig trygg och komma i balans. Min är det inte än vad jag förstår.

Wildrat
0

Hungern är en del av övergångsbesvären. Under de närmaste månaderna kommer du märka att hungern både ökar och minskar tills kroppen ställt in sig ordentligt. Under hungerperioderna så ska du äta, även om det blir massor. Under perioder när hungern är borta är det viktigt att tvinga sig att äta så man inte hamnar i svält.

MimLan
0

Håller med om att det flaxar i både hunger och portioner. Jag har kört i sex månader nu och portionerna har minskat, men det syns som en trend, inte givet varje dag. Numera börjar jag få bra koll på hur mycket jag kan äta till frukost för att få hunger till gängse lunchtider osv.

Lemon
0

När jag kör 2 stekta ägg + 1/2 paket stekt bacon till frukost är jag mätt i ca 6 timmar… Det är den frukosten som "håller" bäst. Rekommenderas verkligen.

Magica1970
0

#5 Det är en bra frukost, men det är inte alltid den håller en lång mättnadskänsla. Vill kroppen ha mer så kommer den att efterfråga mer. Jag åt precis som jag hade gjort innan, men blev ändå hungrig mycket tidigare under den här veckan. Inget är hugget i sten :)

nyborjare08
0

Jag har bara hållit på en vecka längre än du men jag upptäckte som Lemon att för mig är äggröra med grädde + bacon eller en burk makrill, två kokta ägg och majonnäs den bästa frukosten. Då står jag mig gott och väl till lunch. När jag provade fet youghurt, grädde och keso till frukost blev jag snabbt hungrig igen.

Jag tror att man får prova sig fram till det som passar en själv eftersom alla reagerar olika på kosten. Min pojkvän står sig jättebra på youghurt och keso till frukost.

Min hunger varierar också ganska mycket från dag till dag nu. Men jag ser till att äta så jag blir lagom mätt och tänker att ätandet rättar till sig på sikt.

Thea
0

#5 Steka bacon är inget jag tänker ge mig på halv 6 på morgonen. Koka ägg är så långt jag kan sträcka mig i matlagning den tiden på dygnet!

Jag vet att kroppen inte är färdig med sin inställning än då jag bara hållit på i två veckor. Tålamod är inget jag är känd för! FlörtNu under vecka 3 ska ju alla övergångsbesvär vara som värst har jag hört. Ska bli intressant! Har faktist huvudvärk idag…..

Att lyssna på kroppen är svårt! Är jag fysiskt hungrig eller bara sugen? Svårt att avgöra. Men om ert hetaste tips är att ge kroppen mat när den efterfågar det så får den det. Just nu känns det som att jag skulle behöva äta något hela tiden!

H. Thea

Wenn
0

Jag håller med Lemon . Ägg och bacon är bäst för mig också.

Thea, ett tips.Lägg in det du äter per dag i Minmat så ser du hur mkt protin, kolhydrater och fett du har ätit.

Lycka till !

mikaelj
0

Det kan vara intressant att jämföra energifördelningen i turkgurt+keso+grädde med en typisk ägg+bacon-frukost.

Jag gissar på att den senare kommer upp i betydligt högre fettfördelning och lägre protein (som ju omvandlas till glukos vid för högt intag, som eventuellt keson kan ge upphov till).

Thea
0

Wenn: Det är ju bara så jobbigt! *lat* Gjorde det ett par gånger i början, men slutade pga lathet och tidsbrist….får väl kanske ta upp det igen.

H. Thea

Magica1970
0

#11 Jag rekommenderar dig att läsa Skaldemans böcker. Hans F.A.Q-bok plockar ner kosten till den enkla kosthållning det faktiskt är (en sammanfattning baserad på frågor från kosthållare).