Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 741 ggr
Maia
0

Till bufféernas lov

Jag är just nu på konferens och måste sjunga bufféernas lov. 

Är det inte helt underbart att vara LCHF-are när det serveras buffé?

Jag tycker i alla fall att det är lite som att vara i himlen… Ikväll var jag på en restaurang i Tyskland, Freiburg, en middag som var förbeställd. Och som LCHF-are blir man ju alltid lite sådär reserverad. Jag hade förstås kunnat säga till i förväg, men hade inte gjort det.

Och så i bussen på väg dit hör jag det underbara ordet: "Buffé"!

Glory, hallelujah!

Jag kom inte längre än till att testa alla lax och andra fisksorter och äggstanning och ägg med majonäs och ägg med räkor och… ja, allt med fisk, innan jag var så mätt att det där med att gå över till kötträtterna bara var helt ute.

Direkt på osten istället. Massor, massor av helt enkelt underbara ostar. Och ingen tycker man är konstig som inte tar efterrätt.

Jag är så otroligt glad att jag äter en kost där det är den goda maten man får äta. Jag fattar inte hur man stod ut förut? Vad åt man? Några magra skinkbitar kanske? Och så fyllde man på med bröd…

Vi har det vansinnigt bra!!!

/Maia

(Och att man sedan får sitta hela bussresan hem och sjunga nordiska folkvisor i stämmor med tokiga människor från Danmark, Norge, Island och hela Skandinavien, det gör inte saken sämre.)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

sivevalinnea
0

Var på kryssning till Tallin i sommar - där frossade vi på buffébordet. Vi kände oss också som i himlen faktiskt.

Frukosten blev också buffe men då klarade vi oss till middagen.

Om man är på restaurang går det bra att utesluta pasta,ris och potatis och få extra grönsker istället , varma eller en sallad. Det märks att fler äter som vi nu.

Ska på fin middag med jobbet på fredag, där kunde man beställa specialkost - såg att någon hade önskat "sockerfri kost" undrar om de menar LCHF eller om det är diabeteskost?

Jag chansar och hoppas att man kan undvika potatis eller ris. Det kan väl inte bli pastagratäng!!!

Kommer att grunda med lite ägg innan jag går dit.

mikaelj
0

Ja, buffé får en helt ny innebörd. Var på Golden Days häromveckan där de har lunchbuffé med tre olika varmrätter samt ett jättestort salladsbord med keso, ägg, ostkuber, tonfisk, majonnäsgegga och olika såser.

Första gången (någonsin?) jag kände av hur det var att äta på tok för mycket fett -- man får en känsla av riktigt illamående, ungefär som vid vinterkräksjuka.  För att återkoppla det till forumet, så blir man av för mycket kolhydrater en lustig kombination av att inte kunna röra sig (för att man har så mycket mat i magen) och att man är nå'n variant av hyperaktiv och dåsig. :-) Ja, ni vet…