Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 11841 ggr
[Nilla59]
9

Magnesium - kramper

Jag har tagit Ledins magnesium ett tag nu och jag tycker mina ben blivit bättre. Jag har ju mest problem på kvällen men de flesta kvällar är det helt lugnt. Det jag har i benen har inte kommit med kosten utan det hade jag innan men som sagt det har blivit bättre med magnesium (eller kosten kanske vad vet jag)

DaMum
0

Jag måste också äta Magnesium för att slippa kramper.

Länge körde jag med Dolomit, men nu har jag gått över till ett annat märke som innehåller både kalcium och D-vitamin.

Har upptäckt att utan kalket så får jag också mer besvär.

Inke
0

I början hjälpte dolomit bra. Det hjälpte även för mina sömnproblem. Men sen fick jag jätte besvärliga kramper trots magnesium. Då hjälpte det med kalk. Så en bra balans mellan kalk och magnesium är nog grejen. Vilket märke DaMum??

ovkyhn
0

Är det både kalcium magnesium och D- vitamin. vad är det för märke,

DaMum
0

CalMag från Jarrow Formulas. Innehåller vitamin D2 och kalcium också.

Lillulla
0

Men hörni…? Den här kosten kan ju inte vara komplett för människan om vi får kramper i benen av den, och blir beroende av tabletter? Är det bara i början? Jag känner också av detta efter ett halvt år snart, och prövar ideligen utan tabletterna, för att det känns så fel att behöva dom!

Took
0

#5 Jag har tänkt samma sak. Med rätt kost borde man väl inte behöva tillskott.

Pasi
0

I början produceras ett överskott av ketoner som är urindrivande. Urinen drar med sig en del magnesium vilket kan ge viss brist (och kramp).

Om man får kramper även efter längre tids anpassning så kan det bero på allt kalcium man får i sig med mejeriprodukterna (felaktig balans mellan kalcium och magnesium). Frågan är väl då om man kan anse ost och grädde som optimal kost? Jag anser inte det, men vill inte gärna avstå dem då de smakar gott och är relativt nyttiga.Räcka ut tungan

En annan orsak till kramp brukar kunna vara högt insulin/kortisol vilket även det driver ut magnesium….men då brukar kramperna minska med denna kost.

Lillulla
0

#7 Aha, då är det väl osten! Jag vräker i mig ost periodvis! Jaja, då får det bli magnesiumtabletter i fortsättningen, det är det värt.

Ost är GODIS Skrattande

Pasi
0

Kanske skall tillägga att jag själv även får mer kramper när jag druckit alkohol (vätskedrivande).Hemlis

DaMum
0

Jag var på bio i går kväll, och plötsligt får jag världens jäkla kramp i hela vänster lår, ända upp till ljumske och höft! Vad göra?

Satt inklämd också, fullsatt biosalong. Fy fasen vilken pers!

Samtidigt lyckades jag bita av mig en bit av en tand…

Filmen vi såg var "Indiana Jones", men det borde ha hetat "Indiana DaMum", för det var banne mig mer action hos mig än på duken!

Maia
0

#10 :-D *ser det för mig!*

Jag fick värsta krampen medan jag fick ryggmassage i Sydney och damen kunde inte ordentlig engelska. Hon funderade nog på varför jag förvandlades till en ål på bordet. Men lurigt nog släppte det när hon masserade och tryckte på ett visst ställe ovanför rumpan, där det f.ö. gjorde vansinnigt ont när hon masserade. Undrar om det kan finnas något ställe i ryggen som liksom täpper till blodet ner i benen? Nån som vet?

Det kan ju också tilläggas att kramper är en biverkning av en del mediciner, bl.a. ger den astmamedicin jag tar benkramper. Så kombinationen LCHF + den medicinen är lite fatal… Men med magnesiumtabletter, just nu flera per dag, fungerar det.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

piri-piri
0

Jag har aldrig haft så mycket kramper som jag har nu (förutom när jag har varit gravid) Mitt matitag här om dagen på minmat visade 498 mg kalcium och 162 mg magnesium + att jag tar en kombinerad kalium - magnesium tabl på 600/300 så jag ligger nog lite i underkant.

Took
1

Just nu äter jag två 375 grams tabletter magnesium per dag, en på morgonen och en på kvällen. Men nu har jag värre problem än någonsin! Jag kan få vadkramper när jag sträcker benen på nätterna ibland, så jag vaknar och måste trampa ner med hälarna för att häva det. Men idag var jag ute och handlade, och fick vadkramper när jag cyklade! O.o

Kan man äta TRE såna tabletter per dygn, måntro?

Maia
0

#13 Så är det för mig också i perioder. Träning + medicin + LCHF ger just de kramper du beskriver. Det är som att man inte vågar sträcka på benen alls. Personligen tror jag att det är astmamedicinen som är värsta boven i mitt fall. MEN! Jag har märkt en sak: Det gäller att också hålla sig uppvätskad. Se till att dricka, alltså, och ersätta den vätska man förlorar med te och kaffe med vatten genom att dricka motsvarande mängd vatten förutom det övriga man behöver dricka.

[tillbakalutat]

piri-piri
0

#13 Prova med tre magnesiumtabletter/dag, det är iallafall inte farligt.

Kurina
0

Det är ju tillåtet att äta nötter. Cashewmötter innehåller mycket magnesium. Kanske värt att lägga till det i kosten. Har inte haft kramp sen jag var tonåring. Kanske beror det på att jag älskar nötter.

Wildrat
0

Mycket magnesium ger dig troligtvis diarre, tyvärr. Förutom magnesium påverkar även järn, kalcium och kalium myrkrypningar och kramper. Du kanske skulle testa nåt av det?

[Nilla59]
0

Jag var på Spenshult igår hos min Reumaläkare hon tog ett magnesiumprov för att kolla om kramperna berodde på brist. Vi får väl se vad det blir.

Flobi
1

Jag har också fått kramper i benen som jag inte haft tidigare. Förut var det tårna som gärna ville dra sig åt alla håll. Nu är det kramp i både vader och lår. Det känns som om benen är som telefonstolpar.

Min fundering är också varför får man kramper. Är det verkligen nyttigt att äta så här när man samtidigt får kramper i kroppen? Upplever dessutom att hjärtat slår lite märkligt ibland och i synnerhet nattetid känner jag av det. Ska man oroa sig över detta eller bara låta det vara och hoppas på att det går över. Hur lång tid har ni haft kramper?

Kram från frågvisa Flobi

Thea
0

#19 Också den tanke som slår mig….

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Sagajo
0

Jag tror det var pasi eller andreas0 som hade en förklaring till varför man får kramper när man börjar med LCHF. Någonting med att vi tappar mycket vätska i början och när vi kissar kan magnesium följa med ut i urinet vilket kan göra att man får kramper. Jag har läst att det brukar gå över efter 3 månader eller så.

Pasi
0

#21 Ketonerna i början är vätskedrivande. När kroppen lärt sig att ställa in rätt mängd brukar kramperna upphöra (hur lång tid det tar är nog individuellt och tar säkert längre tid om man är mindre strikt i kosten).

Om man får kramper även efter det så beror det troligen oftast på alla mejeriprodukter, som ger ganska mycket kalcium. Bara balansera upp med mer magnesium (kan säkert ta 1-2 veckor innan effekt uppnås, men oftast verkar effekten komma omgående), eller sluta med mejeriprodukterna.Flört

Flobi
0

Jag har svårt att köpa det där med pinkandet. Själv pinkar jag väl inte mer än fyra gånger om dagen och det är inte mer än jag gjorde tidigare. Det känns som om jag har stannat av i förbränningen. Något som jag däremot har blivit dålig på är att dricka vatten. Har druckit jättedåligt i flera dagar och det är möjligt att det har betydelse. Ser dock på min man som inte dricker vatten alls och han rasar i vikt ändå. Men, karlarna kanske inte har lika lätt som kvinnorna att svullna i kroppen vad vet jag?

Kram från Flobi irriterad på orättvisorna i viktnedgången Gråter

andreas0
0

#23, Det stämmer att det män har mycket lättare att gå ner i vikt än kvinnor. Vet inte riktigt vad det beror på, men antagligen har det med hormoner att göra.

Hur mycket vatten man dricker har ingenting med att göra med viktnedgång, Man blir inte mer "svullen" för att man dricker mer vatten. Man bör dricka lagom med vatten. Dricker man för lite kanske man blir uttorkad eller så får njurarna för lite vatten för att kunna göra sitt jobb. Dricker man för mycket vatten så kan viktiga salter och andra mineraler spolas med ur kroppen utan att man ersätter dom tillräckligt snabbt.

Maia
0

OK. Jag måste dessvärre ta ett varv till med magnesiumet, kramperna och allt som hör därtill. Om någon orkar hjälpa mig fundera.

Pasi, jag skulle behöva chapter and verse på det där med magnesium-kalcium-balansen. Har du någon referens eller nåt?

Jag lyckades få bort kramperna genom att skippa cola och använda bra skor som aktiverade musklerna i  nederbenen. Under veckan som gått har jag dock fått tillbaka dem till viss del, trots 1000 mg magnesium/dag (inga biverkningar på hemlighuset). Det känns som om detta är lite att ta i när det gäller magnesiumtillskott…

Att jag fick tillbaka kramperna skulle alltså i teorin kunna bero på att jag börjat käka ett kosttilskott som – finner jag nu – innehåller extra kalcium + att jag ätit mer ost än jag gjort på ett tag.

En annan teori skulle vara att det handlar om någon annan brist. Kalium, sa någon. Vet vi något mer om det?

Tips? Tips?

[tillbakalutat]

andreas0
0

Kramper kan ha med antingen för mycket eller för lite av följande att göra: Magnesium, Kalcium, Kalium, natrium (vanligt salt), vätska (dvs. du blir uttorkad, eller dricker alldeles för mycket så du kissar ut mineralera i kroppen).

För lite magnesium är vanligast. Men för mycket magnesium, eller för lite/mycket av dom andra kan också vara orsaken. Du får väl försöka klura ut om det kan vara något av dom.

Sedan kan man säkert få kramp av andra orsaker också, t.ex. väldigt hög belastning av musklerna i en otränad kropp, men det vet jag inte så mycket om.

Maia
0

Jag hittade ett ställe som kan förklara det där med kalcium/magnesium-balansen. Inte en refereebedömd tidskrift precis, men ändå:

"Användningen av magnesium idag är oftast fel, det tas tillsammans med alltför mycket kalcium i början, vilket resulterar i att många av de symtom som magnesium verkligen kan åtgärda förblir ohanterade. Den främsta anledningen till detta är att kalcium behöver magnesium för att tas upp i kroppen.

När alltför mycket kalcium konsumeras så drar det ur magnesium ur kroppen för att kunna assimileras. Detta skapar en magnesiumbrist och personen kommer att bli sämre och känna sig därefter. Detta inträffar ofta med människor som dricker mycket mjölk.

Mjölk innehåller åtta gånger så mycket kalcium som magnesium (8:1) och kommer därför i längden att skapa en magnesiumbrist. Detta är en trolig anledning till hög osteoporos i länder som har hög mjölkproduktion."
[Källa: http://vitaminer.jetshop.se/pub_docs/documents/VN10.htm, mina radbrytningar]

För oss skulle det alltså innebära att om vi får i oss överdrivet mycket kalcium skulle detta motverka upptaget av magnesium.

#26 Man kan få det av astmamedicin också… vilket troligen är mitt grundproblem. Men jag vill inte ha kvar kramperna så jag funderar vidare. Men du menar alltså att magnesium i sig kan orsaka kramperna?

[tillbakalutat]

Pasi
0

#25 Har ingen ref på lager!Skrattande
Men i en perfekt värd skall man få i sig dubbelt så mycket ca com mg. Efter en extremt ca-rik måltid tas ca bara delvis upp….samma gäller om kroppen redan har sitt behov täckt…så kroppen kompenserar själv i ganska hög grad för att jämna ut felbalans.

Fast 1000mg låter mycket! Kanske du får kramp av annan orsak….tror inte K är involverat. Men vad vet lilla jag!?

Pasi
0

#27 Jag tror kroppen kan lära sig att kompensera för extrem felbalans…se bara vissa stammar av samburu som för levde på bara mjölk. Finns oxå nåt beduinfolk som nästan uteslutande levde på kamelmjölk (hur nu balansen ser ut där!?)….tror inte det gav dem några hälsoproblem.

Maia
0

#28 Men… det trodde ju jag…Förvånad

Eller också får jag kramp av magnesiumet, hahaha! Jag insåg faktiskt just nu att 4x250 mg är 1000 mg. Har alltid varit dålig på matte.

Jag ska ta och dra ner magnesiumet till hälften så ser vi vad som händer. Och ska skippa  det andra tillskottet också.

[BTW så avskyr jag att proppa i mig tabletter… Ska trycka upp astmaläkaren mot väggen och fråga vad det är som orsakar kramperna. Det står nåt om att man inte får ta medicinen om man "har kaliumbrist" om jag minns rätt, så där kanske vi har nyckeln.]

[tillbakalutat]

andreas0
0

#30, På LCHF kost får man oftast i sig mindre kalium än genomsnittet. Det är inte för lite för det, men den medicinen kanske ökar kaliumbehovet av någon anledning? Det skulle mycket väl kunna vara en förklaring.

BarbroE
0

Maia. Jag får kramp av magnesium, 2x250 mg.

När jag åt saltfattigt var det den dosen jag behövde för att slippa kramper. Nu när jag äter mer salt har jag inga kramper alls, men får tillbaka dom jag äter den dosen

intressant
0

jag tar ett kalcium-magnesium tillskott som inte är tabletter -det är pulver som blandas i kokhett vatten

började för en vecka sen med detta kan rekommendera

blandningen 1:1 calmag men de har olika produkter med olika blandningar

man får inte göra reklam här I guess ?

ps kamelmjölk är inte komjölk så magnesium-cal balansen är säkert annorlunda

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

Pasi
0

#33 Är det en produkt som kan vara intressant ur LCHF-synpunkt eller en produkt man själv inte säljer så är det helt ok att göra reklam…. men det kallas då för "tips".Skrattande

Maia
0

Jag har iaf skippat magnesiumet helt sedan igår så får vi se hur det utvecklar sig, det hela. Jag får börja om från början och se vad jag kan göra åt saken. Fyra tabletter var iaf för mycket.

#33 Det låter intressant tycker jag. Tipsa!

[tillbakalutat]

[Nilla59]
0

Jag är fortfarande väldigt nöjd med magnesiumet. På semestern slarvade jag och då kom kramperna och krypningarna i benen tbax. Nu har jag snart ätit färdigt min första burk (Ledins dyr på internetaffär) igår köpte jag en billig burk på apoteket. Hoppas den har lika fin effekt.

Marinette
0

Hej alla! Jag har inte kramper men har ätet Ledins magnesium p.g.a dålig cirkulation. Problemet är att jag inte mår bra när jag tar dessa tabletter. Har upplevt det innan jag började med lchf också. Kan det vara inbillning tro? En annan sak jag funderat över är hur den här kosten påverkar njurarna. Är det någon som vet? 

Kram Marinette.

Denna kommentar har tagits bort.
Wildrat
0

#37 Vad menar du med att du inte mår bra av magnesiumet? Blir du dålig (lös) i magen eller vad?

LCHF med normal protein- och saltmängd påverkar inte njurarna mer än tallriksdiet. Fett belastar inte njurarna.

[Nilla59]
0

#39 Lös i magen var det ja. Det känner jag igen. Det känns nästan frätande om man nu ska berätta så utförligt. Aj! Tungan ute

fruEkologi
0

När jag utbildade mig till massör så lärde jag mig på grundmedicinutbildningen att kalk ska man verkligen se upp med specielt om man har någon störning med sköldkörteln som reglerar kalkbalansen i kroppen. Tar man kalktillskott så blir musklerna som förkalkade, stenhårda. Det sistnämnda kan jag själv intyga efter många erfarenheter. Det var 2 år sen jag läste och är inte helt uppdaterad men jag vet att jag tänkte att kalktabletter ska jag då aldrig ta. Det hade även en direkt koppling till muskelkramper. Massage hjälper förövrigt bra mot vissa kramper, specielt då sätesmusklerna.

[Nilla59]
0

#39 igen

Nu har minskat dosen av magnesium och tar bara en tablett om dagen istf två. Nu har magen skärpt sig. Hoppas inte benen misströstar.