Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6044 ggr
shintaida
0

Hur gör man coleslaw?

Nu undrar jag hur man gör coleslaw?

Min tanke när jag var och handlade var att blanda detta:

Lite rivna morötter

Vitkål

Creme fraiche

Lite dillmajonnäs

Och blanda detta till en god röra!

Är det rätt, eller har jag kommit på något eget? Glad

// Shintaida

Tilda-T
0

Det är klart att det är rätt om du gillar blandningenFlört.

Min coleslaw innehåller vitkål och cf +lite salt och citronpeppar.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

parsley
0

En del använder 10 % youghurt till cole-slow, men c-f är ju fetare.

qualitas
0

Godaste cole-slaw'en får man om man förväller den strimlade vitkålen ett par min först.

MimLan
0

Jag blandar majonnäs och CF och för mig är det självklart att den skall smaksättas med dijonsenap och vinäger.

Man gör som man vill.

shintaida
0

Oj, då var jag inte helt fel ute , ändå!

Tack för hjälpen, goa vänner!

// Shintaida

greensis
0

Vi har lök i vår coleslaw, samt majonäs, creme fraiche, dijonsenap och pressad citron.

En spännande version är rödkål & rödlök - den blir ljuslila och en trevlig ögonfröjd på tallriken.

Fabricati diem, pvnc!

Bjorne
0

Jag såg en burk köpe coole-slaw i en butik och den innehöll varken majonäs eller Creme fraich, bara olja. Det blir väl billigare så.
Antagligen hade man skummat upp oljan på något sätt så den såg lita majonäsaktig ut. Jag provade att vispa lite olja med en stavmixer och mycket riktigt så blev den både vitare och lite tjockare.

helium
0

hur förväller man kålen egentligen? alltså… vad betyder det och hur gör man det? (ja, jag är köksligt handikappad)

Thea
0

helium: Man "snabbkokar" (det ska sjuda) vitkålen ett par min. Häller av vattnet och spolar kallt vatten på för att kyla ner.

Min coleslaw gör jag genom att blanda riven morot och vitkål. Rikligt med sås på antingen turkisk yoghurt och majonäs eller cf och majonäs. Beror på vad som finns hemma. Kryddar med salt, peppar, dijonsenap och vitlök.

Rödlök ska jag prova! Det låter gott att ha i!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

MimLan
0

#7 Majonnäs görs på olja.

Melindrea
0

Det finns två sorters cole slaw, en är baserad på majonnäs, en är baserad på vinäger. =)

Jag har inte testat vinäger versionen, men det lär väl vara typ pizza sallad. =)

helium
0

tack thea! :)

clajo
0

Jag gör så här:

• Finstrimlad vitkål
  • lite finhackad lök
  • majonnäs
  • en skvätt vit balsamvinäger eller vitvinsvinäger
  • en liten klick senap
  • möjligen nån äggula
shintaida
0

Jag hade en bit purjolök hemma till ingen nytta, så den åkte i den med, i bitar förstås… Skrattande Hade dock ingen senap hemma.

Starkt o gott blev det!

// Shintaida

BitteS
0

Har ni inte provat Örtagårdskrydda från Santa Maria: Den innefåller lök, peppar, persilja,senapsfrö, paprika,rosmarin, basilika, oregano,mejram oh koriander.

Den är jättegod till det mesta. Jag brukar använda den i cole slaw, till fisk, i sallader, i omeletten och till kyckling mm. Den är väl värd att prova.

Caena
0

gör först en 3 veckorssallad som mamma kallat det i alla tider, riven morot- numera väldigt lite, små strimlor röd paprika och riven vitkål.. 
som placeras i en bunke med tättslutande lock.

sedan kokas 1 del olja 2 delar vinäger och lite salt/alt. socker och hälls över röran.. låt stå, helst mer än 1-2 timmar innan ätning…
men !
här kommer coleslawn in..

en stor klick majo, en halvstor dijonsenap, lite citronsaft och gärna cayennepeppar. om ja kommer ihåg..
glömmer alltid cf eller ty.. =/ men gott bilr de iaf!.
helst till micrad tonfisk som nödlösning till lunchen..
gärna med Rivet Äpple i coleslawn..