80/80/20
Jag, kvinna 60, skulle vilja försöka med Annika Dahlqvists 80/80/20. Har Någon prövat. Hur gick det? Kan ni skriva ett ex på hur en dag ser ut? Jag får inte till det med beräkningar av hur mycket av fett och protein som ¨man skall äta för att hålla gränserna.
Jag brukar äta 2 ägg stekta i smör och te med kokosolja på morgonen.
Lunch och middag med kött/fisk och grönsaker. Till detta har jag någon slags sås ell CF.
Låter det ok?

Maten låter utmärkt! Jag har dock inte strävat efter 80/80/20, men nåt åt det hållet (fast mer fett och färre kolhydrater). Det blir lite olika från dag till dag, eftersom jag äter olika mat varje dag.
Lycka till i vilket fall som helst!
Jeg har prøvd 80/80/20 og det kommer jeg aldri til å prøve igjen, fordi jeg endte opp med søtsug.
80/80/20 gir ikke rom for å begrense karbohydratene til det minimale (hvilket kan behøves) og det gir heller ikke rom for å øke fettinntaket etter hva sultfølelsen gir beskjed om (f.eks. ved økt fysisk aktivitet). Dessuten kan man med fordel senke proteininntaket også.
Derfor tror jeg >80/30-80/<20 er en bedre formel.

Bara lite funderingar:
Med så låg andel fett och protein, som 80/80 ger, så kan kolhydraterna behövas….hjärnan och några till kroppsdelar behöver sin glukos.
Eller om man räknar på just intaget (inte räknar med fettet som bränns från kroppen) så kan max 9g glukos bildas från dietfettet…..och om kroppen har stort behov av protein så blir det inte många gram glukos från dessa heller.
Vidare visar studier att muskelnedbrytningen (LCHF och kaloribegränsning) minskar markant då proteinmängden kommer upp emot 1,5g / kg. Så jag tror inte man skall minska dessa 80g protein….och minskar man kolhydraterna så kanske man istället bör öka proteinet något.

Jag röstar på något i stil med 80-120/80/<20.
1120 till 1480 kalorier alltså.
Fettmängd 80-120g utifrån hur stor man är, och i högre delen av intervallet för män.
Sen tror jag det är viktigt att då satsa på matvaror med maximal näringstäthet, dvs mycket essentiella fettsyror/aminosyror och vitaminer/mineraler. Ägg, fet fisk, kanske lever osv.
Detta alltså endast för personer som i längden inte går ner i vikt på den mängd mat som håller en mätt (vilket majoriteten verkar göra).

#0 Jag antar att du först kört "vanlig" LCHF under en längre period utan att gå ner någonting? Det är ju annars förstahandsalternativet, det är bara om man hållit på med det länge och det inte verkar funka som man ska börja dra ner på mängderna och se om man inte kan hålla sig mätt på mindre.

Om det handlar om kalorier som att ligga på 1120-1480 kcal går man ner i vikt av vad som helst. Då kan man lika gärna äta både bröd, potatis, ris och pasta. Det är ju så Viktklubben fungerar.
Ge mig en enda anledning till att man ska ligga så lågt som 1120 kcal när ens metabolism är på ca 1200. Det är vad kroppen kräver för att fungera oavsett om du rör dig eller äter något. Är det meningen att man ska svälta på den här kosten så förstår jag inte vitsen med att äta fett.

#7 Hunger och sug hålls bättre i styr med LCHF samtidigt som inte fettdepåerna är spärrade vilket håller uppe ämnesomsättningen någorlunda, ger mindre muskelnedbrytning och lättare vikt-(fett)nedgång.
Men jag kan hålla med….tycker inte svält är nåt bra…..men när inget annat funkar så!?