Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 8682 ggr
Sagajo
0

Kryddning till grillad lax?

Jag ska på grillfest i helgen och skulle vilja ta med mig lax och grilla. Är det någon som vet någon god krydda/marinad till lax som passar när man vill grilla? Vore tacksam för lite ideer! Är lite inne på ingefära men är öppen för andra förslag.

kaisakavat
0

Lax blir piffigt med lite bacon och en massa örter.

Ja, ingefära låter intressant.

Sedan har vi ju möjligheten att göra god cr fr röra till, dijonsenap borde kunna funka bra..

UBCL
0

Jag brukar inte marinera laxen utan använder torra kryddor till grillningen.

Flingsalt, nymald peppar, citronpeppar och persilade. Jag köper alltid lax med skinnet kvar och börjar med att grilla på skinnsidan. Det finns bra engångs "grillbrickor" som samlar fettet så att det inte hamnar i glöden.

När laxen är nästan genomstekt vänder jag på den och drar av det svarta skinnet när laxen redan ligger på grillen. Sedan kryddar jag igen med samma kryddor och när den är klar lägger jag på citronskivor.

Serverar med sallad med olika salladssorter, avocado och feta-ost samt wokade grönsaker (lök, squash, paprika).

Sås: Helst fet youghurt med pepparrot och röd stenbitsrom.

Hoppas det smakar! Glad

missaz
0

Bara salt och peppar och sedan servera med sås på creme fraiche och kvibille gräddädel. SÅÅÅ GOTT!!!!! Och så enkelt!

korseett
0

dragon är en fin laxkrydda

Will
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har hittat en supergod kryddblandning som passar prima till stekt lax /tonfisk; wasabi & sesam från Santa Maria. Smakar jättelyxigt! (bifogar bild)

Sagajo
0

Tack för alla tips, mer mottages gärna! Är mest intresserad av kryddningen av laxen, tänkte göra en CF sås eller guacamole till.

Will, jag har sett den där blandningen i affären! Låter intressant! Citronpeppar låter bra också (och jag ska akta mig för glutamaten).

Musiken
0

Jag brukar grilla i folie :)

Snittar laxen och stoppar in citronskivor och dill, stor havssalt over och lite pepparblandning. Lagger en klick cf ovanpa och sa upp pa grillen. Tar lite langre tid pa grillen, men laxen blir valdigt saftig och god :) Om man vill sa kan man ju skippa cf i paketet och lagga pa lite chili istallet och sen ha cf-rora pa sidan av.