Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 4479 ggr
anso1971
0

Muskler fast man inte tränar?

Jag är helt novis på det här området. Nybörjare. Efter barnen vägde jag ca 10 kg mer än innan de kom, men innan barnen var jag mycket smal. Dock utan att anstränga mig. Har alltid ätit mycket fikabröd och annat onyttigt utan att gå upp i vikt. Älskar mackor. Suck.

Men jag fick för mig att min uppblåsta köriga mage kunde bero på mjölmat, så fick jag höra talas om lchf och tänke att man kanske kunde slå två flugor i en smäll och få en mer välmående mage och samtidigt komma i mina gamla byxor.

Har hållt på i drygt två veckor nu och redan tappat plufsmagen, ca 4 kg är borta.

Äter max 20g kolhydrater om dagen. Ser stjärnor när jag blundar, men mår i övrigt bra. Jobbar som lokalvårdare och måste ha mycket spring i benen om dagarna.

Läser här om att många fått mera muskelmassa. Men menar ni att man får detta utan att gå på gym el hålla på med annan träning? Jag springer så mycket om dagarna på jobbet (städar hotellrum, många trappor!) så när jag kommer hem orkar jag inte mera. Jag skulle gärna bli lite starkare i kroppen!

Kan jag ha en högre "normalvikt" nu vid 35 än när jag var 25? Eller kan jag förvänta mig att jag fortsätter gå ner i vikt tills jag stannar där jag alltid låg innan jag blev gravid? Jag kan ju misstänka att man kanske får en annan "normalvikt" när man blir äldre. Jag kanske inte går ner mer?

Om man får muskler så går man ju heller inte ner så mycket kanske. Jag hade inga muskler alls som 25-åring…

ebet
0

Fortfarande är jag en storlek större än jag vill vara. Men, det är inte jag som bestämmer. Jag ger kroppen det den behöver, så får det bli som det blir. Förresten, senast jag hade samma storlek så vägde jag 4 kilo mindre. Så nog blir det mer muskler än förr..

Pasi
0

Ja, man kan få mer muskler utan gym.

Egentligen räcker det med att överäta (vanlig kolhydratmat tom) för att få muskelmassan att växa. Ca hälften av viktuppgång pga överätning brukar vara muskler.
Detta är ingen mystik runt hur det går till utan det beror på hormoner, som allting annat. Ätande stimulerar anabola hormon, och drar ner det katabola.

Liknande effekt på hormonsystemet får man av att äta LCHF (om man inte går för lågt i kaloriantal) tack vare avsaknad av svaj på blodsockret samt att insulinet hålls lågt….det ger sänkt kortisol och höjt tillväxthormon.

Man kan knappast räkna med att få en kropp som en grävmaskin utan träningFlört….men viss effekt har det.

Blow
0

#2 Kan inte du skriva en artikel om detta med olika hormoners påverkan, så enkel och lättförståelig som möjligt, vid tillfälle? Det hade varit toppen.

Pasi
0

#3 Vet inte…det skulle ändå bara bli en halvsanning, då det är så mycket jag inte känner till.Obestämd

HakanKrakan
0

Det låter som man får jätte muskler, det funkar dock inte så.

Då skulle jag slutat träna( och även om jag tränar så får jag inga stora muskler, det är jag på bilden). Men ok testosteron är kanske det viktigaste hormonet när det gäller att bygga muskler, helt  enkelt det krävs en viss mängd testosteron för en viss mängd muskelmassa+viss mängd fett fett(testosteron är också ett kraftfullt fettförbrännande hormon). Det är bla därför tjejer inte kan bygga på samma sätt som killar.

Kolla in mauro di pasquale, böckerna metabolic diet, the anabolic diet
på www.metabolicdiet.com

eller
www.hormonalfitness.com  för böckerna som heter Natural Hormonal Enhancement och Hormonally Intelligent Exercise

Vince gironda legenden som var LÅNGT före sin tid körde en highfat cyklisk diet på 50-60 talet, han körde mycket med råa fertila ägg LOL

Aniara4
0

Jag har precis som många andra märkt att musklerna verkar ploppa upp av sig själva när man äter LCHF, trots att jag inte tränar någonting alls (kan inte pga sjukdom). Nu har jag förmodligen en viss gen, som finns i min släkt och gör att man bygger muskler i synnerhet på underkroppen extra lätt, men mina benmuskler har börjat bulla nåt helt otroligt den senaste månaden eller två (efter ett halvår på LCHF)! Jag har även börjat känna konstiga hårda partier i magen de senaste veckorna. Cool

Jag känner mig också starkare och orkar mer (och jag tror inte det beror bara på att jag släpar runt på drygt 10kg mindre), så det kan säkert bli så för dig i ditt jobb också. Men räkna med att du under övergångsperioden kan bli tröttare och svagare och få mer mjölksyra! Så var det för mig - under några veckor (när jag hade striktat till mig) orkade jag knappt lyfta armarna, men när jag tagit mig igenom det blev jag desto starkare.

Sen tror jag absolut att normalvikten kan vara högre när man är 35 än när man är 25. Det är skillnad på tonåringar och mogna kvinnor. Plus att du förstås kommer att väga mer om du har mer muskler på kroppen. Så stirra inte för mycket på vågen, känn efter hur du mår och hur magen känns!