Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 4479 ggr
anso1971
0

Muskler fast man inte tränar?

Jag är helt novis på det här området. Nybörjare. Efter barnen vägde jag ca 10 kg mer än innan de kom, men innan barnen var jag mycket smal. Dock utan att anstränga mig. Har alltid ätit mycket fikabröd och annat onyttigt utan att gå upp i vikt. Älskar mackor. Suck.

Men jag fick för mig att min uppblåsta köriga mage kunde bero på mjölmat, så fick jag höra talas om lchf och tänke att man kanske kunde slå två flugor i en smäll och få en mer välmående mage och samtidigt komma i mina gamla byxor.

Har hållt på i drygt två veckor nu och redan tappat plufsmagen, ca 4 kg är borta.

Äter max 20g kolhydrater om dagen. Ser stjärnor när jag blundar, men mår i övrigt bra. Jobbar som lokalvårdare och måste ha mycket spring i benen om dagarna.

Läser här om att många fått mera muskelmassa. Men menar ni att man får detta utan att gå på gym el hålla på med annan träning? Jag springer så mycket om dagarna på jobbet (städar hotellrum, många trappor!) så när jag kommer hem orkar jag inte mera. Jag skulle gärna bli lite starkare i kroppen!

Kan jag ha en högre "normalvikt" nu vid 35 än när jag var 25? Eller kan jag förvänta mig att jag fortsätter gå ner i vikt tills jag stannar där jag alltid låg innan jag blev gravid? Jag kan ju misstänka att man kanske får en annan "normalvikt" när man blir äldre. Jag kanske inte går ner mer?

Om man får muskler så går man ju heller inte ner så mycket kanske. Jag hade inga muskler alls som 25-åring…

ebet
0

Fortfarande är jag en storlek större än jag vill vara. Men, det är inte jag som bestämmer. Jag ger kroppen det den behöver, så får det bli som det blir. Förresten, senast jag hade samma storlek så vägde jag 4 kilo mindre. Så nog blir det mer muskler än förr..

Pasi
0

Ja, man kan få mer muskler utan gym.